Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

P85_Norway

Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 21:40
Som nevnt endel ganger i denne tråden tidligere, du trengr ikke bytte pærer :P
Mulig det, men disse gir visst litt ekstra:
OSRAM has set new standards in the xenon market with the strongest Xenon bulb in the world.
- Up to 20 Metres longer light beam compared to standard Xenon bulbs
- And up to 30 percent more light
;)
Tesla M3 Performance

bb

Så Xenonene i Model S yter i praksis 25 W? Hvis man bytter ballast til 35 W og dermed får økt effekt, blir ikke disse lysene da ulovlig i Norge?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

shb

Så dette er svaret på at LED lysene på Leafen( Tror de er 23W) lyser like bra som de på S'en. Synes de er svake, hvert fall på våt vei. Byttet ut en Touran 2010, har hatt de beste lysen jeg har hatt til nå. Svingbare Zenon med en 55w H1 som lyste rett ut til siden under 40 km/h ved sving. Ikke noe pingle grøftelys som ble tent som en knapt ser.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

petersv

Bytter man ballast er det ulovlig, men de "superpærene" nevnt over vil være lovlige hvis byttet alene. Jeg er dog litt skeptisk til sånt, for det er ikke så mye annet enn lys energien kan gå til (bortsett fra varme.) Hadde vært interessant å sammenligne hvis noen bytter :)

sondell

Hvis noe  skifter ballast så gjerne fortell hvordan det gjöres.

OleJA

Sitat fra: P85_Norway på mandag 28. oktober 2013, klokken 21:14
Litt info her D8S lampe:
http://www.carlightblog.com/2012/02/14/xenon-for-everyone/

Ser flere her hevder at man ikke trenger bytte pære for å øke fra 25 til 35W. Mulig det, men de to alternative Osram ballastene er merket med hhv D8S og D1S(pære). Ser man på linken ovenfor så finner jeg:

Clearly, the difference lies in the electrical output, which is 10 watts lower per side with the new system. This results in a lower luminous flux of 2000 lumens. To compare: 35-watt xenon generates 3000 lumens. But this difference hardly affects the motorist's visibility range. The 25-watt xenon illuminates the road almost exactly as far in a frontal direction. Only the width of the illuminated area is reduced – after all, the lower luminous flux must have some sort of effect.

Dette er akkurat det jeg opplever: Lyset er kraftig nok, men lyskjeglen er for smal. Spørsmålet mitt er da: Er det virkelig pæra som styrer bredden på lyskjegla, eller må man også bytte linse el. i lykta for å få bedre spredning?

Mine egne betraktninger: I utgangspunktet tenker jeg at linsa / hele lykta må byttes(uaktuelt), men dersom D8s pæra sitter forskjellig plassert i lyktas fokuspunkt, så kan kanskje en annen pære gjøre susen...

Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

petersv

Jeg er usikker på om man vil få en annen pære til å passe, men vet ikke, så det får noen andre svare på :)

Enig i resonnementet over ang. flere endringer enn kun ballast. Jeg tror dog det vil være mulig å bytte kun den, men resultatet kan bli noe annet en det man ønsker. Det enkleste er vel å låne en ballast og prøve på en side først, så kan man bare holde for en lykt av gangen og se forskjellen (det er forskjellig spredning på høyre og venstre lykt, men man vil se tendensen uansett vil jeg tro.)

Sofie S

När någon provar, kan vederbörande då även prova om det finns plats att byta ut halogenlampan i heljuset mot Xenon.

petersv

Sitat fra: Sofie S på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 09:33
När någon provar, kan vederbörande då även prova om det finns plats att byta ut halogenlampan i heljuset mot Xenon.

Det er bixenon på alle biler med techpakke. Ingen halogenpære.

Sofie S

Perfekt! vet du om det bara är 25w xenon även i extraljuset?

jkirkebo

Sitat fra: Sofie S på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 11:17
Perfekt! vet du om det bara är 25w xenon även i extraljuset?

Det er samme pæra som brukes til begge. Lysutformingen endres mekanisk (shutter).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-fanboy

Jeg kjørte Oslo-Trondheim-Oslo i helgen, stort sett i mørket - med prøvekjørere om bord. Jeg (og forsåvidt også prøvekjørerne) synes fjernlysene var veldig bra. Vi fikk også umiddelbar signalisering fra møtende trafikk de gangene vi var litt sene med å blende ned... Så...godt fornøyd med fjernlysa, ser ikke behov for ytterligere arbeid på den fronten :-)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Morten1969

Syntes også lysene er litt svakere enn det jeg var vant til fra min X-5.
Lyset fremover virker greit, men savner litt mere lys i grøftekanten i disse elgtider.
Om noen prøver med 35w ville det vært særdeles interresant å hørt om utfallet.

Ps.
Er det noen som vet om det er mulig å skru på "kurvelyset" mens man kjører?
Virker som disse kun er på når man rygger, og kjører sakte i sving.
Med disse på langs mørke landeveien, ville mye av mitt savn vært borte.


Muffinman

De vil vel neppe fungere særlig bra i fart. Lyser nok for kort til å ha noen effekt utenom egenblending av føreren.

sindrej

Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 12:54
Jeg kjørte Oslo-Trondheim-Oslo i helgen, stort sett i mørket - med prøvekjørere om bord. Jeg (og forsåvidt også prøvekjørerne) synes fjernlysene var veldig bra. Vi fikk også umiddelbar signalisering fra møtende trafikk de gangene vi var litt sene med å blende ned... Så...godt fornøyd med fjernlysa, ser ikke behov for ytterligere arbeid på den fronten :-)
Så rart.  Jeg har akkurat motsatt erfaring.  Jeg finner fjernlysa i svakeste laget, og av den grunn (tipper jeg) glemmer jeg uforholdsmessig ofte å dimme ned ved møtende trafikk.  "Beviset" på at lysa er svake finner jeg først og fremst i at faktisk veldig få blinker/signalisererer at jeg kjører med fjernlys på.  Jeg legger først merke til det etterpå når jeg skal skru på igjen fjernlysa (som da altså allerede er på).  En venn kjørte også bilen i mørke, og jeg la umiddelbart merke til at han også hadde en tendens til å ikke dimme ned.  Sa ikke noe til å begynne med bare for å se om han gikk i fella flere ganger, og joda, det gjorde han.  Har kjørt  en annen TMS enn min i mørke og, kan ikke si jeg la merke til at den var noe forskjellig så tviler sterkt det er noe galt med kun min bil.  Jeg vil gjerne ha bedre lys.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA