Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

hma

Sitat fra: pwb på mandag 29. september 2014, klokken 20:32
Husk at det ikke er lov. Mangel på EU kontroll også. 35 watt krever lyktespyler og høydejustering.
Vel, biler med luftfjæring har høydejustering, så det er ikke noe problem. ;)

Tror ikke du skal være bekymret for blending av andre trafikanter, det er helt klart ikke lovlig i EU, men ved å sette inn 35W-pærer blir lyktene identiske med US-utgavene.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Muffinman

#286
Sitat fra: hma på mandag 29. september 2014, klokken 20:21
Fikk du riktige kabler med vinkel rett vei?
Jepp.
SitatRart at en såkalt premium bil ikke leveres med dette,
I grunn, men de fikk det nok veldig travelt før lansering i EU og valgte vel heller denne løsningen framfor å utsette leveringsstarten.
Sitatblendende lys
Har testet litt på meg selv og opplevde faktisk at originallyset stakk mer i øya ved blending. Det har sikkert med fargetemperaturen å gjøre. På litt avstand ser det faktisk ut som bilen har svakere lys nå, noe som gjorde at jeg var veldig spent før prøveturen.  Tviler på at det blir noe mer blending nå enn før, men det er en subjektiv vurdering. Uansett blir ikke folk mer blendet i EU enn i USA hvor lysene leveres med 35W.

Kanskje ville hovedlysene fungert bedre bare ved å bruke en varmere fargetemperatur på original type pærer. Kunne vært interessant å prøvd.

Sitatoverrasker meg mest er at folk som har brukt så mye penger på en bil går og blir en harry / rånetass
Erfaringene jeg gjorde over knappe 20.000km gjennom forrige vinter tydeliggjorde hvor mangelfullt bestykket bilen er med lys i nedtunet tilstand. Jeg tar rett og slett ikke sjansen på en vinter til med dette måneskinnet. Kveldens langtur gjør at jeg kan si meg fornøyd med resultatet, og Hitra-hjorten vises veldig godt i veikanten nå i forhold til tidligere. Pragmatisk begrunnelse med andre ord, og fint lite råning ;)

Bushy

Vis dem blir levert med 35w i USA. Kan man ikke få bestilt pærer og ballast derifra? Så slipper man "modding" mulig man ikke trenger det nå. Men mener å ha lest her noe om dremel og slik...
S75D sept. 17

Muffinman

D3S ballasten passer rett på. Hvis man ikke skal lage det lille hakket i D3S-pæra passer den ikke. Det er ulik "koding" i så måte på de forskjellige pæretypene for å hindre at feil type monteres inn, og i EU har altså selve lykta en monteringsflate som passer D8S.

pwb

Sitat fra: hma på mandag 29. september 2014, klokken 22:15
Sitat fra: pwb på mandag 29. september 2014, klokken 20:32
Husk at det ikke er lov. Mangel på EU kontroll også. 35 watt krever lyktespyler og høydejustering.
Vel, biler med luftfjæring har høydejustering, så det er ikke noe problem. ;)


Tror du på det du skriver der eller er det noe du sier men vet er feil for å forsvare handlingen? Har luftfjærer med justering jeg skjønner du, så jeg kan ha sterkere pærer for jeg tror at luftfjører justerer seg selv over dumper osv. ja gjør de ikke det da? jo det må de jo gjøre så jeg bytter pærene jeg. HALLO i luken. Bøyer meg i hatten over den manglende kunnskapen dere Tesla kjørere besitter, helt utrolig.

pwb

Sitat fra: Muffinman på mandag 29. september 2014, klokken 22:18

Erfaringene jeg gjorde over knappe 20.000km gjennom forrige vinter tydeliggjorde hvor mangelfullt bestykket bilen er med lys i nedtunet tilstand. Jeg tar rett og slett ikke sjansen på en vinter til med dette måneskinnet. Kveldens langtur gjør at jeg kan si meg fornøyd med resultatet, og Hitra-hjorten vises veldig godt i veikanten nå i forhold til tidligere. Pragmatisk begrunnelse med andre ord, og fint lite råning ;)

Hm, akkurat det der er vel det samme man hører fra harrytasser/rånetasser, er så dårlig lys så man trenger mer lys. Jeg blender ingen jeg, det er bare å la vær å se rett i lysa på den du møter.
1. Enten har dere kjøpt ett produkt som ikke er ment for å brukes i Norge, da burde dere kanskje klage?
2. Sjekk synet og vurder TT kort isteden.


Muffinman


pwb

Skjønner jo at å montere ulovlige lys og kanskje forårsake en ulykke eller to er mer konstruktivt.

hma

Sitat fra: pwb på tirsdag 30. september 2014, klokken 05:15
Tror du på det du skriver der eller er det noe du sier men vet er feil for å forsvare handlingen? Har luftfjærer med justering jeg skjønner du, så jeg kan ha sterkere pærer for jeg tror at luftfjører justerer seg selv over dumper osv. ja gjør de ikke det da? jo det må de jo gjøre så jeg bytter pærene jeg. HALLO i luken. Bøyer meg i hatten over den manglende kunnskapen dere Tesla kjørere besitter, helt utrolig.
PS1! Det var et aldri så lite "ironisk" blunkefjes i enden av utsagnet mitt om luftfjæring :)
Når det er sagt er ikke modifikasjonen mer alvorlig enn at den er lovlig i USA. Vi snakker altså ikke om ulovlig ombygging av selve lykta, eksempelvis som å sette inn HID-satser i halogenlykter. Men bevares, du har helt rett, i Norge/EU er det ikke lovlig å sette inn 35W pærer i Tesla. Det faktum gir deg heller ikke rett til å karakterisere og bruke nedsettende ord om de som gjør det.

PS2! Det heter "å bøye seg i støvet" ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

OleJA

Sitat fra: hma på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:31
Når det er sagt er ikke modifikasjonen mer alvorlig enn at den er lovlig i USA. Vi snakker altså ikke om ulovlig ombygging av selve lykta, eksempelvis som å sette inn HID-satser i halogenlykter.

Nå er det vel også fullt mulig å importere Model S fra US å få dem lovlig registrert i Norge uten at det er noe krav om 'nedgradering' av lyktene. De første demo bilene til Tesla var norskregistrerte US modeller, og ihvertfall den jeg prøvde hadde vesentlig bedre lys enn min EU bil. Jeg ser det som et 'ikke problem' å sette 35W inn i orginallyktene, men er selvfølgelig klar over at jeg kanskje får en mangel på dette på en EU kontroll.

Bestilte dette kittet igår: http://www.ebay.com/itm/351174354794?item=351174354794
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

pwb

Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:56
Sitat fra: hma på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:31
Når det er sagt er ikke modifikasjonen mer alvorlig enn at den er lovlig i USA. Vi snakker altså ikke om ulovlig ombygging av selve lykta, eksempelvis som å sette inn HID-satser i halogenlykter.

Nå er det vel også fullt mulig å importere Model S fra US å få dem lovlig registrert i Norge uten at det er noe krav om 'nedgradering' av lyktene. De første demo bilene til Tesla var norskregistrerte US modeller, og ihvertfall den jeg prøvde hadde vesentlig bedre lys enn min EU bil. Jeg ser det som et 'ikke problem' å sette 35W inn i orginallyktene, men er selvfølgelig klar over at jeg kanskje får en mangel på dette på en EU kontroll.

Bestilte dette kittet igår: http://www.ebay.com/itm/351174354794?item=351174354794

Lykter skal tilpasses regler her, så jo de må nedgraderes. Men vil vel tro at INGEN noensinne vil tro at Tesla leveres uten høydejustering og lyktespylere. Det er vel ingen som ville tenkt at en bil til den prisen ikke skulle hatt det alle andre har hatt i mange mange år og dermed så har de latt den passere. Men siden det er satt inn 25 watt så må jo noen ha reagert og sett at noe er galt.

jazzwheel

Lyktespylere og høydejustering har vel ikke nødvendigvis noe med pris eller premium å gjøre, det er vel bare slik at det ikke er påbudt i USA. Det er ikke for din egen del, men for at møtende biler ikke skal blendes.

Er det slik at de vanlige Xenon-kjørelysene som kommer på i mørket også er dårlige som følge av svake fjernlys?


fonberg

Sitat fra: pwb på tirsdag 30. september 2014, klokken 09:11
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:56
Sitat fra: hma på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:31
Når det er sagt er ikke modifikasjonen mer alvorlig enn at den er lovlig i USA. Vi snakker altså ikke om ulovlig ombygging av selve lykta, eksempelvis som å sette inn HID-satser i halogenlykter.

Nå er det vel også fullt mulig å importere Model S fra US å få dem lovlig registrert i Norge uten at det er noe krav om 'nedgradering' av lyktene. De første demo bilene til Tesla var norskregistrerte US modeller, og ihvertfall den jeg prøvde hadde vesentlig bedre lys enn min EU bil. Jeg ser det som et 'ikke problem' å sette 35W inn i orginallyktene, men er selvfølgelig klar over at jeg kanskje får en mangel på dette på en EU kontroll.

Bestilte dette kittet igår: http://www.ebay.com/itm/351174354794?item=351174354794

Lykter skal tilpasses regler her, så jo de må nedgraderes. Men vil vel tro at INGEN noensinne vil tro at Tesla leveres uten høydejustering og lyktespylere. Det er vel ingen som ville tenkt at en bil til den prisen ikke skulle hatt det alle andre har hatt i mange mange år og dermed så har de latt den passere. Men siden det er satt inn 25 watt så må jo noen ha reagert og sett at noe er galt.

TMS uten luft har da vitterlig høydejustering - og TMS med luft holder bilen i vater så da trengs ikke høydejustering.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Man må skille på luftfjæring, høydejustering og automatisk nivellering av lyktene. Det er det sistnevnte som ligger i påbudet.

pwb

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. september 2014, klokken 12:38
Man må skille på luftfjæring, høydejustering og automatisk nivellering av lyktene. Det er det sistnevnte som ligger i påbudet.

Jepp, og derfor er det forbudt med pærer som avgir mer enn 2000 lumen siden de vil blende for mye i dumper osv. Pærer med mer enn 2000 lumen SKAL ha automatisk høydejustering av lysa, hjelper ikke om bilen justerer seg, det er lysa som skal justere seg selv hele tiden mens man kjører.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA