Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

hma

Se på vedlagt bilde, øverste figur:

 

  • +12V fra batteriet kobles til relé pinne 30
  • LED-barens positive tilkobling kobles til relé pinne 87
  • styrestrøm til reléet, fra bilens langlys, kobles til relé pinne 85
  • Jord kobles til relé pinne 86, samt til LED-barens negative tilkobling
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Sitat fra: torerikb på søndag 21. september 2014, klokken 15:07
Så du monterer altså rød og svart "battery eyelets" til styrestrøm og jord? Trenger ikke å ta 12V direkte fra batteriet?
Nei!
Den røde og svarte ledningen på tegningen merket "battery eyelets" skal kobles direkte til 12V-batteriet.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

torerikb

Det ser helt greit ut. Det burde til og med jeg få til ;-)

Men mister jeg da muligheten til å bruke bryteren i tillegg om jeg ønsker å slå av ledbaren helt selv om jeg bruker fjernlys?
Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

Thor2014

Sitat fra: torerikb på søndag 21. september 2014, klokken 15:20
Det ser helt greit ut. Det burde til og med jeg få til ;-)

Men mister jeg da muligheten til å bruke bryteren i tillegg om jeg ønsker å slå av ledbaren helt selv om jeg bruker fjernlys?
Hvis du tar jord til tele gjennom bryteren går det fint

torerikb

Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

Trustno1

En ting jeg har tenkt litt på..
Noen som vet om det finnes en type 12V relee som kan styres via ett webgrensesnitt på wifi? Isåfall så ville man eventuelt hatt mulighet til å kontrolere LEDbaren (og eventuelt annet ekstrautstyr) via skjermen.
Føler det hadde vært en løsning som står litt mer i stil med resten av bilen enn å bruke gammeldagse brytere :)


Trustno1

Det fikk meg til å tenke på, kanskje det hadde gått an å laget en styring via homelinken?

M.SKEIDE

Ja genialt :D men jeg ser ikke
behovet for bryter ;)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

cra

#279
Sitat fra: M.SKEIDE på tirsdag 23. september 2014, klokken 11:41
Ja genialt :D men jeg ser ikke
behovet for bryter ;)

Er det ikke krav til egen bryter for ekstralys da? Mener å huske at det var det før, i alle fall. Vet ikke om det er noen krav til hvor lett tilgjengelig denne skal være, så det holder kanskje med en bryter på ledning bak nosecone e.l.

Edit: Det er visst ikke krav om det lenger på fjernlys, i alle fall. :)
Reeranse: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

M.SKEIDE

nei  :P det var et krav tilbake i fossil tiden :P Og led bjelker er IKKE godkjent uansett :S
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

Muffinman

#281
Da har jeg byttet på min også. Varmere temperatur på lyset (se bilde for forskjell, spesielt godt synlig i selve lyktehuset). Det skal bli fint på regnvåte bekmørke veier. Prøvekjøring er foreløpig ikke utført, men det blir nok mange timer på veien i morgen kveld. EDIT: En tur under verst tenkelige forhold i kveld; stupmørkt og pøsregn. Kort oppsummert; forskjellen er massiv. Ser ikke bort fra at kun et bytte av pærer til 4300K ville gjort en stor forskjell siden originalpærene er veldig kalde - tipper rundt 6000K. Det blir som et blekt måneskinn under slike forhold. Lyskjeglen når lengre, vises bedre på våt vei og et greit løft langs veikantene etter oppgraderingen. Enda ikke på nivå med de fleste moderne biler med xenon++, men det holder.

Ellers er jeg veldig overrasket over materialet man har brukt på innerskjermene. Det er rett og slett vasstrukkent, og må være perfekt for at is og snø skal få "forankring" slik at klabb i innerskjermene oppstår. Jeg opplevde dette som direkte farlig i vinter.

frosken

Er det noen på østlandsområdet som kunne tenke seg å montere kraftigere fjernlys på min bil, for eksempel D3S? Betaler naturligvis for jobben.

hma

@Muffinman:
Så veldig bra ut, pæra på bilens venstre side har tydelig varmere lys. Jeg er også svært fornøyd med mine D3S 35W 4300K pærer.
Fikk du riktige kabler med vinkel rett vei?


@frosken:
Om du ønsker å bytte til D3S 35W må du først kjøpe ballast, pærer og kabel med riktig kontaktvinkel. Å finne rett deler er omtrent den største jobben, men om du sjekker linken jeg postet tidligere bør det bli rett.
Når du har delene i hende kan du kontakte et vanlig bilverksted, hvem som helst kan gjøre det, det krever ikke noe spesialutstyr eller spesialkompetanse. De må kun være ekstra forsiktige når innerskjermene taes av og løsne klipsene til temperatursensorene.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

pwb

Husk at det ikke er lov. Mangel på EU kontroll også. 35 watt krever lyktespyler og høydejustering. Rart at en såkalt premium bil ikke leveres med dette, men det som overrasker meg mest er at folk som har brukt så mye penger på en bil går og blir en harry / rånetass med blendende lys, ja ja.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA