Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av TorC, mandag 04. november 2013, klokken 13:35

« forrige - neste »

TorC

Jeg kom idag over fulle workshop manualer for US-LEAF 2011-2012.

Jeg har sett disse ligge på e-bay til noen få hundringser, men har slitt med å akseptere at noen tjener penger på andres arbeid.

Stor var derfor lykken da jeg kom over en side som gir ut alle manualene gratis.

http://car-service-manuals.com/catalog/nissan/leaf

Siden er full av "google-ads" som scammer, så det gjelder å holde tungen i rett munn.

Når man kommer inn på siden bør man først registrere seg. Man kan gjøre dette under "registrer" oppe i venstre hjørne. Fullfør registreringen og velg "remember me" når man logger seg inn.

Pass på å velge "download link" og ikke alt det andre rælet på siden. Første gang jeg prøvde klikket jeg på feil link og kom inn på en side som skulle ha mitt kredittkortnummer. DET var ikke aktuelt.

Det ENESTE som kreves for å registrere seg er et brukernavn, e-post og et passord. Du får da tilsendt en verifiseringslink, men denne havnet i spamfilteret mitt første gang.

Du kan laste ned maksimalt 30 filer per dag.

De som ikke får til dette kan kontakte meg på PM, så kan jeg sende en link til min Dropbox der man kan laste ned filene.

Totalt er det under 100mb data, men det er fordelt på 53 filer, med flere tusen sider. (men alle starter med flere sider med samme varsler. Nissan vil åpenbart ikke bli saksøkt....)

Til de som ønsker å laste ned fra min Dropbox: det hadde vært knallfint med en liten donasjon til en av mine favoritt"veldedigheter": =Oslo (eller fylke). Så neste gang du ser en =-selger så "må" du kjøpe et blad av vedkommende. Når du har kjøpt et slikt blad, så kan du med god samvittighet ha lastet ned. :-)  Eller så kan du sende inn en liten donasjon til "Leger uten genser" (ingen hjemmestrikkede, takk!).
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Fyrverkeri

Tenkte oi! Registrerte meg og begynte å laste ned, men viste seg når jeg bladde i det t jeg kjente det igjen og hadde alt fra før. Finnes på piratebay, da i èn samla PDF-fil med browser-tre register, så for de som kan bruke torrents her er en link til den:

http://thepiratebay.sx/torrent/6461066/Nissan_Leaf_2011_OEM_Factory_Service_Manual

GeirH

Hmmm. Og for oss som ikke helt vet hva dette er, men ønsker å vite hvordan man kommer til høyttalere og forsterker (les: fjerne innsiden av døren, deksler til diskanter o.s.v) så finner vi det her? Eller...

Geir
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

leaf-newbe

tusen takk.

taket være manualen fant jeg ut av problemet med varmeaparatet.

har lest ut DTC med leaf spy og fant følgende feil

>B2773 0009 HVAC PTC Heater Circuit 1 HAC-75
>B2774 0009 HVAC PTC Heater Circuit 2 HAC-75
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

TorC

Sitat fra: GeirH på søndag 27. oktober 2013, klokken 19:57
Hmmm. Og for oss som ikke helt vet hva dette er, men ønsker å vite hvordan man kommer til høyttalere og forsterker (les: fjerne innsiden av døren, deksler til diskanter o.s.v) så finner vi det her? Eller...

Geir

Litt usikker på om jeg kan gi deg et godt svar, men jeg prøver:
Du må først finne manualen som omhandler soundsystem. Dette kan godt hende er kryssrefrerert til andre manualer.

Så først: Finne ut HVOR delene er lokalisert. Deretter gå inn på hver enkelt komponent for å finne ut hvordan det demonteres.

Hvis du vet at høytaleren er inne i døren må du inn på "door" seksjonen  for å finne ut hvordan du tar av panelet.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

TorC

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 00:46
tusen takk.

taket være manualen fant jeg ut av problemet med varmeaparatet.

har lest ut DTC med leaf spy og fant følgende feil

>B2773 0009 HVAC PTC Heater Circuit 1 HAC-75
>B2774 0009 HVAC PTC Heater Circuit 2 HAC-75

godt å høre, men det høres dyrt ut.... Fint om du oppdaterer oss andre om hvordan du får løst problemet.

leaf-newbe

tar det som en selvfølge at det blir deket av garanti.

kommer tilbake med hva resultatet blir.

litt morro å se at ELM327 og leaf spy pro kom til nytte.
Ranked 3597

thoru

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 02:01

Hvis det ikke er us leaf så dekkes det av garantien.
Om det hadde vært en us leaf så hadde prisen blitt litt over 20 000kr.
Har lagt ut den summen selv etter defekt heater. En av grunnene jeg mener kanskje vi med us leaf skulle ha gått sammen å fått til en forsikring/garanti av et slag.  (Nissan forhandler ville ha 60 000kr)

Ronny

Sitat fra: thoru på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 09:55
Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 02:01

Hvis det ikke er us leaf så dekkes det av garantien.
Om det hadde vært en us leaf så hadde prisen blitt litt over 20 000kr.
Har lagt ut den summen selv etter defekt heater. En av grunnene jeg mener kanskje vi med us leaf skulle ha gått sammen å fått til en forsikring/garanti av et slag.  (Nissan forhandler ville ha 60 000kr)

Hvordan ordnet du det så billig?
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

leaf-newbe

om det bare er ptc heater som var problemet så kan jeg ikke forstå at noen betaler 20k for å fikse det.
det hadde nok blitt billigere om du kjøpte en flybilett til usa og kjøpte en brukt en.
Ranked 3597

thoru

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 13:14
om det bare er ptc heater som var problemet så kan jeg ikke forstå at noen betaler 20k for å fikse det.
det hadde nok blitt billigere om du kjøpte en flybilett til usa og kjøpte en brukt en.
du vet at noen må bruke arbeidstimer på å reparere?

leaf-newbe

ut fra manualen å dømme så så det ikke ut som den største jobben.
men den medfører litt forsiktighet pga høyspenning.

men de gutta har vel vett til å ta seg betalt.

så det skal vel vise seg at det ikke var helt dumt å kjøpe en "Norsk" bil
Ranked 3597

thoru

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 15:30
ut fra manualen å dømme så så det ikke ut som den største jobben.
men den medfører litt forsiktighet pga høyspenning.

men de gutta har vel vett til å ta seg betalt.

så det skal vel vise seg at det ikke var helt dumt å kjøpe en "Norsk" bil
Jeg har også sett på servicemanualen og selv synes det ser ut som det er litt jobb.
Ikke alle som har tid, erfaring og mekkeplass som kanskje du har?
Men jeg kan være enig i at prisen er stiv selv med egen innsatsen min som fikk ned prisen fra 60 000 ned til litt over 20 000kr.

Verkstedet brukte i alle fall 6.5 timer i min case, men i garantisaker var de oppe i 10.5 timer vanligvis.
De bytter ikke kun ptc heater. De bytter dc/dc koblingsboksen i tillegg. (Hvis du leser på mynissanleaf så er det det flere der som har fått gjort akkurat det samme)

Når det gjelder norsk bil vs import, så kan du utføre ganske mange slike jobber av det her kalibret før vi nærmer oss at det var dumt kjøp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA