Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Skvulp, mandag 04. november 2013, klokken 12:53

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Skvulp på lørdag 26. oktober 2013, klokken 19:21
Har kjørt leaf i 1,5 år nå. Kjempefornøyd, men skjønner ikke hvorfor nissan ikke kommer med en rekkeviddeforlenger? (Ekstra batteri) Har ikke råd til å kjøpe model s. Har sett at det er mulig å sette inn ekstra batteri, men ikke mulig i Norge. Jeg kunne kasta ut baksetene for ekstra batt!

Det går en Leaf i ECOseries (http://www.ecoraces.net/en) hvor man faktisk har kastet ut baksetet for ett ekstra batteri!

http://cleantechnica.com/2013/10/24/nissan-tests-48-kwh-battery-leaf/

Hvis Nissan kommer med en 48kWh batteripakke har den nok større tetthet, slik at baksetet kan brukes til andre ting.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Knotten

Sitat fra: valvolainen på søndag 27. oktober 2013, klokken 21:29
Har lenge irritert meg over at det ikek kan være noe modulbasert batterisystem på elbiler. Ikke èn produsent har dette. Hvis du tar en standard UPS som skal monteres i et rack får du kjøpt batteripakker som du stabler i høyden og parallellkobler. to skinner, 6 skruer og en plugg. Hver batteripakke er utstyrt med han og hunnplugg slik at du kan sette inn en ekstra pakke den dagen du trenger dette.
Hvor fantastisk hadde det ikke vært å kunne bruke av plassen i bagasjerommet for å legge på 20 mil?


Det har kanskje, bl.a. noe med at det er stor forskjell på en UPS som skal stå varmt, tørt og vibrasjonsfritt og en bil som 'spretter avgårde' gjennom gjørme, vann og snø på humpete vestlands geitetråkk..?


Litt off-topic (som det heter på nynorsk):
Jeg er ikke så opptatt av rekkevidde, synes min elskede Leaf gjør jobben bra ut fra mitt behov og vel så det.
Ettersom bilen er meget utbredt allerede og det allerede er noen som har tatt seg bryet med å konstruere rekkeviddeforlengende batteripakker, er det mitt håp (vet ikke om jeg tror..) at noen om noen år også vil tilby noenlunde rimelig erstatning for hele batteripakken.
Det hadde vert en drøm å vite at jeg kunne skifte ut hele batteripakken om noen år, for en 'rimelig' sum.
Å drive avanser lading, ikke under 20% og ikke over 80%, det ligger ikke for meg, pluss at det etterlater jo ikke så mye bruks kapasitet.
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

elektrolux

Helt enig. Dette burde vært like selvfølgelig som en hurtigladeport.

Det er ikke spesielt vanskelig å tilpasse et boosterbatteri. Det kan gjøres som Engeneer gjør med 48V batterimoduler og DC-DC converter for å øke spenningen, eller ved å bruke et boosterbatteri med korrekt antall battericeller tilpasset bilens spenning.

I sistnevnte tilfellet vil boosterbatteriet kobles parallelt med hovedbatteriet med sin egen BMS og kontaktorer som passer på at cellene i boosterbatteriet holdes innenfor arbeidsområdet sitt.

Ellers er det firma som tilbyr boosterpakker til Prius og Leaf i Europa. De tilbydde meg en sammarbeidsavtale, men med norske forbrukerrettigheter som dikterer 5 års garanti, ser jeg ingen mulighet til å kunne tilby dette til fornuftige priser. Derimot er det rimelig å montere det selv, og glemme garantier. Et halvt Think City batteri koster tross alt ikke mer enn en halv defekt Think. ;)

Kobles f.eks et 20 Ahr boosterbatteri i paralell med et 40 Ahr hovedbatteri vil boosterbatteriet automatisk ta sin del av lasten grunnet at indre motstand varierer med ladetilstanden og kapasiteten.

Har selv tenkt å bruke halve litium pakken fra Think City som boosterbatteri i BMW i3. Etter mine beregninger har dette perfekt spenning til formålet, og bør gi i3'en 50% større batterikapasitet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TorC

Sitat fra: elektrolux på mandag 28. oktober 2013, klokken 07:55

Ellers er det firma som tilbyr boosterpakker til Prius og Leaf i Europa. De tilbydde meg en sammarbeidsavtale, men med norske forbrukerrettigheter som dikterer 5 års garanti, ser jeg ingen mulighet til å kunne tilby dette til fornuftige priser. Derimot er det rimelig å montere det selv, og glemme garantier. Et halvt Think City batteri koster tross alt ikke mer enn en halv defekt Think. ;)

Kobles f.eks et 20 Ahr boosterbatteri i paralell med et 40 Ahr hovedbatteri vil boosterbatteriet automatisk ta sin del av lasten grunnet at indre motstand varierer med ladetilstanden og kapasiteten.

Har selv tenkt å bruke halve litium pakken fra Think City som boosterbatteri i BMW i3. Etter mine beregninger har dette perfekt spenning til formålet, og bør gi i3'en 50% større batterikapasitet.

Hvilket firma er det? Er det Hyperdrive? Eller de som fortsatt ligger inne på engineers side som europeisk montør?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Balrog

Sitat fra: elektrolux på mandag 28. oktober 2013, klokken 07:55

Ellers er det firma som tilbyr boosterpakker til Prius og Leaf i Europa. De tilbydde meg en sammarbeidsavtale, men med norske forbrukerrettigheter som dikterer 5 års garanti, ser jeg ingen mulighet til å kunne tilby dette til fornuftige priser. Derimot er det rimelig å montere det selv, og glemme garantier. Et halvt Think City batteri koster tross alt ikke mer enn en halv defekt Think. ;)

Kobles f.eks et 20 Ahr boosterbatteri i paralell med et 40 Ahr hovedbatteri vil boosterbatteriet automatisk ta sin del av lasten grunnet at indre motstand varierer med ladetilstanden og kapasiteten.

...men kan du være behjelpelig med montering om man bestiller selv og hva er prisen for et slikt boosterbatteri?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

elektrolux

Sitat fra: Balrog på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:17
...men kan du være behjelpelig med montering om man bestiller selv og hva er prisen for et slikt boosterbatteri?

Er en jobb jeg kunne gjort av ren nysgjerrighet, og mot et moderat vederlag. Tror prisen på 50 km rekkeviddeøkning var ca 50 000 kr + moms

Finner ikke kontakten akkurat nå, men det er ikke hyperdrive.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TorC

Sitat fra: elektrolux på mandag 28. oktober 2013, klokken 20:34
Sitat fra: Balrog på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:17
...men kan du være behjelpelig med montering om man bestiller selv og hva er prisen for et slikt boosterbatteri?

Er en jobb jeg kunne gjort av ren nysgjerrighet, og mot et moderat vederlag. Tror prisen på 50 km rekkeviddeøkning var ca 50 000 kr + moms

Finner ikke kontakten akkurat nå, men det er ikke hyperdrive.

Hvor ligger egentlig kostnaden her? Er det batteriene, eller er det BMS/konverter? Eller arbeidet?

Med god dokumentasjon, og en god installasjonsguide, kan det jo være en god business for noen i den bransjen til å selge "kit" uten batterier.

Bare sånn for å "leke litt med tanken": Hvor komplisert er det,  rent teoretisk, å "slenge inn" en gammel Leaf pakke i bilen? Sånn bortsett fra plass og vekt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA