Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Skvulp, mandag 04. november 2013, klokken 12:53

« forrige - neste »

Skvulp

Har kjørt leaf i 1,5 år nå. Kjempefornøyd, men skjønner ikke hvorfor nissan ikke kommer med en rekkeviddeforlenger? (Ekstra batteri) Har ikke råd til å kjøpe model s. Har sett at det er mulig å sette inn ekstra batteri, men ikke mulig i Norge. Jeg kunne kasta ut baksetene for ekstra batt!
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Electra

Fikk denne på mail av en kompis: (Ment som humor, vet ikke om dette finnes ;))

While an electric vehicle or electric car is a choice that makes plenty of sense if you want to enjoy a low carbon footprint, you will need to make use of mathematical formulas more often than not since there is a whole lot of calculating to be done where range is concerned. After all, electric vehicles cannot simply be "fueled up" anytime, anywhere, and recharging your ride might take a few hours instead of a few minutes where pumping gas is concerned. Well, perhaps it would be best to make use of the EP Tender, a trailer that would not be wrongly described as a "generator on wheels".
A cable that will run from the EP Tender to the car is capable of detecting any "low-battery" warnings that the electric vehicle might kick off, where upon detection, the EP Tender will turn itself on and send electricity to the starving batteries right there and then. In fact, the EP Tender is said to be able to deliver 22kW of energy even when you travel at speeds of up to 80mph, which translates to additional juice for you to travel north of 300 miles. However, strapping the EP Tender to the back of your ride is not the most aesthetically pleasing sight on the roads for sure.


TorC

Tror nok det var ment som en spøk ja, men det er jo en del som har "lekt" seg en del med tanken. Det er skrevet masse om det både på dette forumet og USA-forumet.

Mahle har også lekt seg med tanken, men det er flere år siden de kom med noe mer.

Det er jo egentlig ikke så mange hestekreftene som skal til siden den kan gi ut jevn strøm, i motsetning til en fossilbil som krever mye krefter i kortere perioder.

En range extender trenger jo egentlig ikke gi ut mer enn rundt 20kw for at man skal få "uendelig" rekkevidde.

Men alt kommer jo ned til pris... Det å betale 50-60-70 tusen for en slik maskin i tillegg til prisen på bilen nærmer man seg jo stygt prisen på den billigste Teslaen...

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Skvulp

Syns ikke 50-70 er så mye å betale, nårman allerede har betalt 300 000.
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

el nino

Så var det dette med tilhenger og Leaf, da-------- :o

TorC

Sitat fra: Skvulp på lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:27
Syns ikke 50-70 er så mye å betale, nårman allerede har betalt 300 000.

Da ligger du jo veldig tett opp til billigste Tesla...  og du voider nok Nissans garantier. Iallefall i Norge.

Blir det nok Leafer på veien, så er det nok noen som ser mulighetene til å tjene noen penger på å tilby enten ekstra batterier, eller en eller annen form for forbrenningsmotor som range extender.  Noen tilhenger blir det nok neppe siden dette krever ganske store ombygginger på bilen, og heftig ekstraforbruk. Men at det kommer en eller annen form for "dings" man kan plassere i kofferten kan jo hende.  Det er bare å sette seg ned å klekke ut! :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electra

Hva med å lage noe i "formstøpt hundebur" format, en modul som passer i bagasjerommet. Så lage en plate/modul som enkelt kan settes inn mellom bakvinduet og øvre kant på bakdøren. Festes da enkelt ved å heise opp vinduet til den kiler. Denne har da hull til eksos. :) Blir kanskje verre med eltilførselen fra agregatet til bilen mtp ladestyring nå bilen kjører?

Alltids lov å fantasere/være litt visjonær :)

TorC

Sitat fra: Electra på lørdag 26. oktober 2013, klokken 21:09
Hva med å lage noe i "formstøpt hundebur" format, en modul som passer i bagasjerommet. Så lage en plate/modul som enkelt kan settes inn mellom bakvinduet og øvre kant på bakdøren. Festes da enkelt ved å heise opp vinduet til den kiler. Denne har da hull til eksos. :) Blir kanskje verre med eltilførselen fra agregatet til bilen mtp ladestyring nå bilen kjører?

Alltids lov å fantasere/være litt visjonær :)

"problemet" er å tilføre battteriet nok energi. Fremdriftsbatteriet er 400v. Det å få til et apparat som gir korrekt spenning er nok ikke helt lett uten at bilens system går "agurk". Det er nok ikke noe du kan kjøpe på Mekomanen. 

Enginer laget et system som burde kunne utvides, men de er konkurs...

Vektmessig bør det ikke være et problem å sette inn en "dobbelt" batteripakke siden den orginale bare veier 300kg. Det bør ikke få noen ekstrem innvirkning på forbruket.

Hvis du finner en "luring" som kan nok om batterier, og som er villig til å bruke alt for mange timer på å finne ut av systemet kan du nok finne ut av det. Jeg tror nok mange er villige til å "crowd fund"e en del av det.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electra

Helt klart det enkleste, å legge til flere batterier. Blir 2-3 virkelig spennede år fremover mtp batteri teknologi.

Når det blir enda flere Leaf på veiene, kan det jo hende at det blir lukrativt for andre enn Nissan å komme med batteripakker med lengre rekkevidde/nyere teknologi.

Tror det kommer oss gode elbil-tider i møte :)

(Så i en nettavis denne uken at det var en overskrift med noe sånt som: "Spår fossilbilens død innen 2030")

Den som lever får se :)

Knotten

Her var det mye Reodor Felgen må jeg si. Jeg eeeeelsker Reodor, men en elbil med bensin- eller dieseldrevet rekkeviddeforlenger er jo vitterlig ikke lenger en elbil..
I beste fall en slags hybrid, som ikke lenger har rett på elbilens fordeler i trafikken og som heller ikke lenger gir den gode følelsen ved å kjøre helt luktfritt og miljøvennlig..?

Er det jeg som er så stupid at jeg ikke skjønner at dere bare leker litt med Reodor i tankene??
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Electra

Humoristisk filosofisering :)

Ønsker selvsagt ikke tilbake til eksoslukt og støy.

Samtidig må en ta inn over seg at den siste svakheten ved elbilen er rekkevidden (mener dette er den eneste svakeheten, da elbilene har blitt veldig bra nå, ref. Leaf og Tesla). Rekkevidden er noe som hindrer ganske mange fra å ta skrittet fra fossilbil til 100% eldreven bil. Blir derfor viktig å dele noe tanker og ideer om dette :)

TorC

Sitat fra: Knotten på lørdag 26. oktober 2013, klokken 22:30
Her var det mye Reodor Felgen må jeg si. Jeg eeeeelsker Reodor, men en elbil med bensin- eller dieseldrevet rekkeviddeforlenger er jo vitterlig ikke lenger en elbil..
I beste fall en slags hybrid, som ikke lenger har rett på elbilens fordeler i trafikken og som heller ikke lenger gir den gode følelsen ved å kjøre helt luktfritt og miljøvennlig..?

Er det jeg som er så stupid at jeg ikke skjønner at dere bare leker litt med Reodor i tankene??

Nå er jo begrepene fortsatt oppe til debatt. Jeg vil jo påstå at en hydrogenbil for alle praktiske formål må anses som en elektrisk bil.  Når drivlinjen er elektrisk er det en el-bil.

Jeg vil driste meg til å si at en bil med utvidet batteripakke fortsatt er en el-bil. Jeg vil også driste meg til å påstå at en el-bil med en rekkeviddeforlenger på fossilt drivstoff er en "hybrid" så lenge dette er fastmontert (selv om det gir mindre utslipp enn en tilsvarende fossilbil) selv om den fortsatt har en elektrisk drivlinje.

En el-bil med et midlertidig montert strømforsyning er vel kanskje noe midt mellom hybrid og el-bil.... ? Selv om det teknisk fortsatt er en elbil....

Jeg håper og tror at vi i nær fremtid får på plass noen løsninger som ikke bærer preg av Reodor...

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Jærbuen

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

TorC

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

valvolainen

Har lenge irritert meg over at det ikek kan være noe modulbasert batterisystem på elbiler. Ikke èn produsent har dette. Hvis du tar en standard UPS som skal monteres i et rack får du kjøpt batteripakker som du stabler i høyden og parallellkobler. to skinner, 6 skruer og en plugg. Hver batteripakke er utstyrt med han og hunnplugg slik at du kan sette inn en ekstra pakke den dagen du trenger dette.
Hvor fantastisk hadde det ikke vært å kunne bruke av plassen i bagasjerommet for å legge på 20 mil?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA