Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkering på Bergen Tekniske Fagskole

Startet av Tesla85, mandag 04. november 2013, klokken 10:11

« forrige - neste »

Tesla85

Jeg har hytte i Flendalen i Trysil, og bor i Oslo. På hytta har vi ikke strøm,men jeg har et strømaggregat til vedkløving osv. 6,5 KW. Er det noen som har prøvd å lade bilen med et slik? Jeg jeg har sett litt på nettet om det finnes lademuligheter i Trysil, men ser kun en lader på rådhuset i Trysil. Hadde vært strålende å kunne sette bilen på lading i Trysillfjellet når man er der på vinteren, men det er nok litt langt frem. Jeg forstår imidlertid at jeg ikke har strøm nok til å kjøre frem og tilbake mellom Oslo og Trysil uten å lade... Noen som har forslag? Jeg har 85Kwh batteri... ( 29.11.2013, kl. 13.00)  :)
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Muffinman

Burde vel gå an å få innpå skvetten man mangler, men hvilket uttak er det på aggregatet? Er det kun vanlig stikk får du ikke ut mer enn 13A, noe som tilsvarer ca. 13 km/t. Dette må uansett være siste utvei. Det blir dyre KW, og man får masse driftstimer på aggregatet om man skal gjøre dette jevnlig. Dessuten må man sikkert regne mellom halvannen og to liter på mila :)

Tesla85

Ser den... Dessverre er det bare to uttak med vanlige stikk på det. Kanskje sikkert med 16A. Hmmm... Kanskje jeg kan skaffe meg et med 400V og 3-fas. Da får jeg jo mer strøm på kortere tid. Jeg vet at Statoil på Minnesund også har en flott ladestasjon, men....
Tesla Model S Prefomance

Restusj

Neste blir vel å montere en slik i frunk'en. :) Alternativt sette en slik på en liten tilhenger og som kan starte opp ved lite batteri. Det var et prosjekt hos Kickstarter.com hvor man så  for seg en slik tilhenger for elbiler.. 
S85, 85kW, Grå, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Park, Nappa-skinn, Vinterpakke, dobbeltlader,

TK Askøy

Sitat fra: Restusj på lørdag 26. oktober 2013, klokken 18:56
Neste blir vel å montere en slik i frunk'en. :) Alternativt sette en slik på en liten tilhenger og som kan starte opp ved lite batteri. Det var et prosjekt hos Kickstarter.com hvor man så  for seg en slik tilhenger for elbiler..

Denne løsningen går også under navnet "hybridbil"  :D
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

jkirkebo

Sitat fra: Tesla85 på lørdag 26. oktober 2013, klokken 17:03
Jeg har hytte i Flendalen i Trysil, og bor i Oslo. På hytta har vi ikke strøm,men jeg har et strømaggregat til vedkløving osv. 6,5 KW. Er det noen som har prøvd å lade bilen med et slik? Jeg jeg har sett litt på nettet om det finnes lademuligheter i Trysil, men ser kun en lader på rådhuset i Trysil. Hadde vært strålende å kunne sette bilen på lading i Trysillfjellet når man er der på vinteren, men det er nok litt langt frem. Jeg forstår imidlertid at jeg ikke har strøm nok til å kjøre frem og tilbake mellom Oslo og Trysil uten å lade... Noen som har forslag? Jeg har 85Kwh batteri... ( 29.11.2013, kl. 13.00)  :)

Jeg har testladet med aggregat fra hytta. Dog et Honda EU65iS inverter-aggregat som leverer perfekt sinuskurve. Det fungerte kjempefint.
Hvordan et virker med billig-aggregater der output ser ut som en fjellkjede i siluett er jeg mer usikker på. Men bilen virker å være følsom på lading fra før så jeg ville ikke vært så veldig optimistisk i det tilfellet.

Honda-aggregatet koster 43.000,- i Norge, jeg bestilte fra England isteden. Det kom på en pall levert på døra, pris inkl. frakt og moms kr. 29.800,-. Det var da med fjernstarter og eksosgjennomføring.
Mye å spare altså, og Honda har verdensomspennende garanti.
Output fra aggregatet er 32A blå enfase stikk (og et par 16A CEE stikk). Det bør kunne levere 24A kontinuerlig til bilen, dvs. ca. 25 typical kilometer pr. time.

Forbruk blir nok fort 1,5l/mil ja, men det er ingen krise om det kun er noen få ekstra mil man trenger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tesla85

Takk for innspill! Jeg skal se litt på det store Honda aggregatet. Har du en link til det selskapet du handlet fra i England? Det er jo bare for å være sikker på å komme hjem. Litt talentløst med mange Teslaer stående på veiskulderen når det blir kaldt...
Tesla Model S Prefomance

Milzit

Skistar burde få satt opp noen type 2 stasjoner på p-plassen ved Turistsenteret, merkelig at det kun er 16a på Rådhuset.

Minnesund ble nevnt her, men det er chademo (og adapter har ikke kommet enda), Elverum har også bare 16aA.

Tesla85

Vi får vel sende Skistar noen mailer, så kommer det nok...  ;)
Tesla Model S Prefomance

jkirkebo

Sitat fra: Tesla85 på søndag 27. oktober 2013, klokken 09:47
Takk for innspill! Jeg skal se litt på det store Honda aggregatet. Har du en link til det selskapet du handlet fra i England? Det er jo bare for å være sikker på å komme hjem. Litt talentløst med mange Teslaer stående på veiskulderen når det blir kaldt...

Her: http://www.edge4renewable-energy.co.uk/honda-eu65.htm

Stellar

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. oktober 2013, klokken 19:02

Jeg har testladet med aggregat fra hytta. Dog et Honda EU65iS inverter-aggregat som leverer perfekt sinuskurve. Det fungerte kjempefint.
Hvordan et virker med billig-aggregater der output ser ut som en fjellkjede i siluett er jeg mer usikker på. Men bilen virker å være følsom på lading fra før så jeg ville ikke vært så veldig optimistisk i det tilfellet.

Honda-aggregatet koster 43.000,- i Norge, jeg bestilte fra England isteden. Det kom på en pall levert på døra, pris inkl. frakt og moms kr. 29.800,-. Det var da med fjernstarter og eksosgjennomføring.
Mye å spare altså, og Honda har verdensomspennende garanti.
Output fra aggregatet er 32A blå enfase stikk (og et par 16A CEE stikk). Det bør kunne levere 24A kontinuerlig til bilen, dvs. ca. 25 typical kilometer pr. time.

Forbruk blir nok fort 1,5l/mil ja, men det er ingen krise om det kun er noen få ekstra mil man trenger.

Litt OT, men dog. Aggregatet koster jo ca 27.000 NOK på den siden du henviser til, frakt vet jeg ikke, men sikkert ikke under 3000, så kommer mva i tillegg, altså ytterligere 7.500NOK Da er jeg i 37.500. Hvordan får du den da på dør for under 30.000?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

valvolainen

Du kan trekke fra uk moms, og frakt er nok billigere.
Aldri prøvd med noe så stort fra uk, men får stadig vekk pakker med land rover deler, og største av de har vel veid 30-40kg og dimensjoner på rundt 40x70x30cm, og denne kom på £25.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: Stellar på søndag 27. oktober 2013, klokken 16:08
Litt OT, men dog. Aggregatet koster jo ca 27.000 NOK på den siden du henviser til, frakt vet jeg ikke, men sikkert ikke under 3000, så kommer mva i tillegg, altså ytterligere 7.500NOK Da er jeg i 37.500. Hvordan får du den da på dør for under 30.000?

Nei, UK-prisen er inkl. 20% VAT som du må trekke fra først. Frakt er ca. 3000,- ja, og valutakursen var nok noe bedre når jeg kjøpte mitt.

Tesla85

Uansett er det billigere enn i Norge...  :D
Tesla Model S Prefomance

jog

Når hurtiladderne er klar er det vel bare og kjøre bort med Teslaen og ta det med tilbake.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA