Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye batteri åt elscooter

Startet av Boogie, tirsdag 22. juli 2008, klokken 11:54

« forrige - neste »

Boogie

Har nylig hatt to tilfeller hvor viftene ikke går. Den ene var en Partner, og her var det tempføleren på kjølevannet som hadde sviktet.
Dette er egentlig bare en termisk metall trå som endrer motstand etter som temperaturen øker. Viften går da raskere og raskere.
Siden elementet sitter i serie vil da ikke viften gå når tråden er brutt.

Den andre var en Saxo hvor viften hadde brendt. Ellers var alt i orden.

Problemet er at det ikke er noe varsling om problemet i elektronikken. Elektronikkboksen overopphetes ganske kraftig uten at du får varsel om det. På Partneren gikk det rimelig varmt (såpass at isolasjonen på ledningene begynte å forkulle).

På Saxoen stoppet ladingen opp pga for høy temperatur i kassen, men uten noen varsel. Alt så tilsynelatende normalt ut.

Så, moralen er sjekk at viften går en stund ut i ladingen (på Partner/Berlingo vil den starte med en gang ladingen starter).
Da vil du spare deg for eventuelle problemer fremover.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Thomas Parsli

På min Peugeot 106 gikk vannpumpen 12 timer etter avsluttet ladning pga. død vifte...
At den ikke er koblet til BMS må da være en glipp?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Boogie

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 30. juni 2008, klokken 18:40
At den ikke er koblet til BMS må da være en glipp?

Helt enig i at den burde ligge inne som et sjekkpunkt.
Men siden den ikke er det, postet jeg denne advarselen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Jeg setter stort sett på ladingen rett før jeg legger meg om kvelden fordi jeg har på følelsen at rekkevidden blir lengre da enn om jeg starter lading når jeg kommer fra jobben. Dermed tror jeg aldri jeg har hørt at kjølevifta gå under lading.
Men da det var som varmest her for et par uker siden startet vifta med en gang og den bråkte som et uvær. Minner om pappbitene vi festet med klyper i sykkelhjulet da vi var små, bare enda litt skarpere.
Kan ikke finne noe som subber innpå viftebladene så jeg tror rett og slett at lageret må være gåent. 
Lader og bruker bilen minst mulig nå, til jeg får rettet problemet.

Noen som har erfaring med noe tilsvarende. Er det mulig å bytte lageret, eller må jeg få tak i en hel ny vifte ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Elmo på onsdag 02. juli 2008, klokken 22:02
Noen som har erfaring med noe tilsvarende. Er det mulig å bytte lageret, eller må jeg få tak i en hel ny vifte ??

Du må kjøpe ny vifte. Lageret er støpt inn i huset. Nypris er rett under 1000,- hos Citroen for hele vifta.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Jeg demonterte vifta for å være sikker på at det er selve motoren som er gåen, og det var det. Selve motoren er Italiensk og enkel å demontere fra resten av vifta, men jeg har ikke klart å finne den noe sted på nett.
Stemmer at Citroen skal ha ca 1000,- men de måtte bestille fra Frankriket. Så jeg sjekket P106 og den har identisk vifte, serienummer og alt, men Peugeot skulle ha ca 1300,- og hadde den heller ikke i Norge så jeg bestillte hos Citroen.
Nå har jeg ventet siden 15.juni og da jeg purret  - igjen - igår fikk jeg beskjed om at den kommer ca 15.september.
Tør ikke kjøre særlig mye med tilnærmet defekt vifte, særlig ikke fordi det snart er tid for vannfylling.

Er det noen av dere med mange (dele-)biler som har en brukt vifte å selge/låne meg?
Har vurdert å spørre Enviro også, men har ikke gjort et så langt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

15. september kom, men tror dere jeg fikk noen kjølevifte ???
Neida. Citroen i Paris sier nå at de ikke kan skaffe kjølevifte til Saxo electric lenger.
Så jeg ringte Bertil O'Steen isteden. De brukte bare 2 timer på å finne ut det samme. Samme sentrallager for PSA i Paris sa at de nettopp hadde forsøkt uten hell å få tak i fra produsent.

Så hva gjør jeg da tro ???   og andre senere, for det skjer vel med flere vifter etter hvert.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Du må nok demontere viften og finne en passelig erstatningsmotor. Jeg har prøvd det samme på Think sine vifter men motoren er ikke helt like det gamle. Lykke til.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Så gøy. Jeg venter på to vifter.
Jeg tror vi skal legge litt mer press på både Citroen og BOS. De er vel forpliktet til å levere deler i 10 år.
De siste bilene ble produsert i 2002, så vi burde ha deler fram til 2012....

Og det er faktisk to biler fra 2001/2002 som har sviktet, ikke de gamle fra 1997-99.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

#9
Ikke bra nyheter.

En ting er å bruke en 20 blokkers bil uten kjølevifte. Det går ganske greit, da fartsvinden vil gjøre vifta sin jobb. Under lading vil batteriene selv kjøle ned kjølevannet, inntil de er fyllt oppladet, men så vil temperaturen stige raskt, og en kan risikere at laderen blir vel varm.
En ting en virkelig må passe på er som dere nevner vedlikeholdslading / vannfylling. Her vil det lett kunne bli for varmt, og selv ved bruk av initiallading hadde jeg nylig kjølevannstemperatur på 46 grader etter 11,5 timer. Brøt da av ladingen og fyllte vann til tross for at initiallading skal være 12 timer. ( I thinkmanualen annbefales det til sammenligning å avbryte lading ved 50 graders vanntemperatur )

På 27 blokkers biler er det enda værre, da elektronikken har en egen kjølekrets, og denne er så liten at den trenger vifta til å holde kjøleveska kald nok.

Når alt det er sagt, så kan det da ikke være så vanskelig å få tak i en elektrisk kjølevifte som passer radiatorene våre. Om ikke biltema har en universalmodell, så er der elektriske vifter på de fleste biler i dag, og en av disse må da passe. der er heller ikke spesielt trangt om plassen, så vifta kan godt bygge litt ekstra i dybden.

Husk bare at vifter kun har full effekt i en retning. Derfor kan ikke polariteten på en vifte byttes for å endre luftrettning. En kan se dette av hvordan viftebladene er utformet. De henter lufta i skrå vinkel, for så å sende den nærmest rett ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Boogie på tirsdag 16. september 2008, klokken 06:59
Jeg tror vi skal legge litt mer press på både Citroen og BOS
Mannen på delelageret på Autoco (Citroen) i Bærum sa faktisk uoppfordret at han skulle legge mere press på Paris med begrunnelse i at bilene ble produsert til 2002 og at det går så mange av dem i Norge nå.
Han mente "Paris" kanskje ikke er klar over at så mange faktisk er i daglig drift.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#11
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. september 2008, klokken 07:39
kan da ikke være så vanskelig å få tak i en elektrisk kjølevifte som passer radiatorene

Til tross for at både Citroen og Peugeot sier at vifta er en enhet så er det enkelt å demontere selve motoren fra vifta. Og det interessante er at mens vifta er merket "Made in France", så er selve motoren "Made in Italy".
Jeg har søkt på nett etter motoren, så langt uten hell.
Det står på den at den er 24volt, men bilene gir vel bare 12volt til den?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Som i Think, motoren tåler 24volt maks men kjøres på 12. Prøv å måle strøm trekk til en god original motor og prøv å matche det.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Jeg har funnet tilsvarende motorer/vifter på nettet. SPAL er en stor vifteprodusent, men jeg har ikke funnet vår motor enda.
Har sendt brev til en norsk importør for å se om han kan hjelpe oss, og har bedt om tilgang til webseidene og produktkatalogen til til SPAL i Italia.

Dette tror jeg vi skal fikse.

Forøvrig sa Citroen i Tønsberg det samme om at de vil legge press på Frankrike, så får vi se.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Lars C. Krogenæs

Er det ikke slik at bilprodusentene er pliktig til å fremskaffe deler til bilene i 10 -15 år eller noe sånt?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA