Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av TRM, onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:58

« forrige - neste »

TRM

Ser det er mye fokus på batteriet, men lurer på hvor lang holdbarhet man kan forvente av motoren?
Hvilke komponenter i motoren er det som er utsatt for slitasje?

TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Espen Hugaas Andersen

Motoren varer mest sannsynlig et sted mellom 300k km og 1 million km. Etter hvert blir viklingsisolasjonen dårligere, som kan føre til brudd og kortslutninger, og lagrene blir jo slitt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

laumb

Viklinger? Trodde motoren var en solid kobberkjerne jeg?

Forøvrig mener jeg å ha lest for en tid siden av Tesla mener den skal holde over halvannen million miles.
Skal se om jeg finner igjen dette....

D.O

Sitat fra: TRM på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:12
Ser det er mye fokus på batteriet, men lurer på hvor lang holdbarhet man kan forvente av motoren?
Hvilke komponenter i motoren er det som er utsatt for slitasje?

TRM
Kun rulle/kule lager. El motorer holder lenge! det som kan knekke den er overoppheting som følge av feil på kjølesystemet. Men regner med det er flere sikkerhetsbarrierer som hindrer dette. Tipper at så lenge lagerene blir byttet før de er utslitte holder motoren evig. Kulelager i elmotorer holder gjerne 50 000- 100 000t? ved normalt turtall, så ved en gjennomsnitts fart på 50km/t kommer du til å ha kjørt bilen på dynga før lagrene må byttes. Trolig er normalt turtall til motoren i Teslan der turtallet er høyest og motoren fortsatt har maks dreimoment. ca 5100 omdr, noe som tilsvarer ca 67 km/t. 50 000t*67km/t=3 350 000km....
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Sjøhyene

Tror 300km er veldig pessimistisk, men selvfølgelig vanskelig å kommentere Model S sin motor når det er lite statistikk og info der ut om den.
Generellt vil jo elmotoror av typen Model S har i snitt vare mye mye lenger enn enhver bensin/diesel motor.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OddB

Tror jeg leste et sted at de hadde testet motoren tilsvarende 2 millioner km.... er nok andre ting som ryker først.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cirion

Svaret er kulelagrene er rated for 1 000 000 miles...
Motoren var mer eller mindre evig.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cowboystrekk

Og om den skulle ryke så koster den vell vesentlig mindre enn f.eks en VAG 2.0 TDI eller en havarert DSG? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

cairnz

Med tanke på at teknologien for motoren er 125 år gammel (Tesla i 1888) - og at mange motorer av denne typen som var bygget på 40-tallet fortsatt spinner i dag, så ser jeg på slitasje på motor og motordeler som relativt ikke-værende, kontra andre slitedeler. Hvis noe skjer med motor så tipper jeg Tesla Motors fort er på banen og bytter/fikser uten å kreve sluttbruker for noe som helst.

Har noen lest om motorhavari på en elbil i det hele tatt?  (Leaf, miev, think, buddy, osv?)
Elbilist

TRM

Aldri hørt om motorhavari på elbil, men så har jo elbiler tradisjonelt ikke vært langdistansebiler. Fram til nå.
finn.no er det en Think City som har gått lengst, med 133 000 km.

Men mye betryggende lesing i tråden her... :-)

TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

snoopy2005

Sitat fra: cairnz på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:52
Med tanke på at teknologien for motoren er 125 år gammel (Tesla i 1888) - og at mange motorer av denne typen som var bygget på 40-tallet fortsatt spinner i dag, så ser jeg på slitasje på motor og motordeler som relativt ikke-værende, kontra andre slitedeler. Hvis noe skjer med motor så tipper jeg Tesla Motors fort er på banen og bytter/fikser uten å kreve sluttbruker for noe som helst.

Har noen lest om motorhavari på en elbil i det hele tatt?  (Leaf, miev, think, buddy, osv?)

Har hørt om MANGE motorhavari på Think og Peugot/Renault, men disse hadde børstemotorer og kontaktorer i begynnelsen. :-\ Det har vi ikke i TMS denne motoren er børsteløs.

Det som kan ryke er den andre "boksen" på motsatt side av motoren, nemlig frekvensomformer/motorstyringen eller PWM'en. Her er det elekronikk som blir utsatt for høy belastning når vi koze-klemzer på akselerometor pedalen.... Denne "poden" koster mange ganger mer en motoren. :'(
P85D og en KIA SOUL EV

arv

Min 2000 Think, solgt i 2008, har passert 175000 km
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

cairnz

Sitat fra: snoopy2005 på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 13:35
Sitat fra: cairnz på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:52
Med tanke på at teknologien for motoren er 125 år gammel (Tesla i 1888) - og at mange motorer av denne typen som var bygget på 40-tallet fortsatt spinner i dag, så ser jeg på slitasje på motor og motordeler som relativt ikke-værende, kontra andre slitedeler. Hvis noe skjer med motor så tipper jeg Tesla Motors fort er på banen og bytter/fikser uten å kreve sluttbruker for noe som helst.

Har noen lest om motorhavari på en elbil i det hele tatt?  (Leaf, miev, think, buddy, osv?)

Har hørt om MANGE motorhavari på Think og Peugot/Renault, men disse hadde børstemotorer og kontaktorer i begynnelsen. :-\ Det har vi ikke i TMS denne motoren er børsteløs.

Det som kan ryke er den andre "boksen" på motsatt side av motoren, nemlig frekvensomformer/motorstyringen eller PWM'en. Her er det elekronikk som blir utsatt for høy belastning når vi koze-klemzer på akselerometor pedalen.... Denne "poden" koster mange ganger mer en motoren. :'(
Ok, jeg burde omformet meg til "motorhavari på flerfasede induksjonsmotorer" .. :)
Elbilist

arv

Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

petersv


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA