Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slimbox og TMS med singellader

Startet av tSla, onsdag 30. oktober 2013, klokken 07:22

« forrige - neste »

tk74

Sitat fra: petersv på onsdag 23. oktober 2013, klokken 09:56
Jeg lurer på om bilen lader med tre ganger fase-nøytralspenningen med rød kontakt. Isåfall skulle det vel være mulig å bruke vanlig IT trefase med 32A sikring hvis man kobler i delta og bilen godtar det? UMC-en er jo ikke superkresen på om jord er der eller ei.

Ut i fra informasjonen som kommer opp i displayet på bilen. Vil jeg tro den lader med 3-ganger fase-nøytralspenning.

Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Veggen

Sitat fra: tk74 på onsdag 23. oktober 2013, klokken 10:12
Sitat fra: petersv på onsdag 23. oktober 2013, klokken 09:56
Jeg lurer på om bilen lader med tre ganger fase-nøytralspenningen med rød kontakt. Isåfall skulle det vel være mulig å bruke vanlig IT trefase med 32A sikring hvis man kobler i delta og bilen godtar det? UMC-en er jo ikke superkresen på om jord er der eller ei.
Ut i fra informasjonen som kommer opp i displayet på bilen. Vil jeg tro den lader med 3-ganger fase-nøytralspenning.

Ja det virker noe "unødvendig" å transformere opp til 400V når det vitterlig ser ut til at laderen kun benytter 230V. Forskjellen er selvfølgelig N-lederen.
Man skulle tro det var mulig å få til dette på en eller annen måte i en type 2 ladeboks slik at bilen tror det er N tilstede, og godtar 230V fase-fase spenning på 3 fase.

D.O

Sitat fra: Veggen på onsdag 23. oktober 2013, klokken 11:03
Sitat fra: tk74 på onsdag 23. oktober 2013, klokken 10:12
Sitat fra: petersv på onsdag 23. oktober 2013, klokken 09:56
Jeg lurer på om bilen lader med tre ganger fase-nøytralspenningen med rød kontakt. Isåfall skulle det vel være mulig å bruke vanlig IT trefase med 32A sikring hvis man kobler i delta og bilen godtar det? UMC-en er jo ikke superkresen på om jord er der eller ei.
Ut i fra informasjonen som kommer opp i displayet på bilen. Vil jeg tro den lader med 3-ganger fase-nøytralspenning.

Ja det virker noe "unødvendig" å transformere opp til 400V når det vitterlig ser ut til at laderen kun benytter 230V. Forskjellen er selvfølgelig N-lederen.
Man skulle tro det var mulig å få til dette på en eller annen måte i en type 2 ladeboks slik at bilen tror det er N tilstede, og godtar 230V fase-fase spenning på 3 fase.
Problemet blir at du fordeler det skjevt. Kopler du fase R på N tilkoplingen, så vil du miste den laderen som er tilkoplet R på både på N og L tilkoplingen. I tillegg vil de andre laderene som er tilkoplet fase S og T på L tilkoplingen ha fase R inn på N tilkoplingen og dermed går all last via R fasen. Kort fortalt... Som tidligere nevnt er jeg sikker på at der kommer til å bli branner i forbindelse med lading av elbil fremmover...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

petersv

Sitat fra: D.O på onsdag 23. oktober 2013, klokken 12:02
Sitat fra: Veggen på onsdag 23. oktober 2013, klokken 11:03
Sitat fra: tk74 på onsdag 23. oktober 2013, klokken 10:12
Sitat fra: petersv på onsdag 23. oktober 2013, klokken 09:56
Jeg lurer på om bilen lader med tre ganger fase-nøytralspenningen med rød kontakt. Isåfall skulle det vel være mulig å bruke vanlig IT trefase med 32A sikring hvis man kobler i delta og bilen godtar det? UMC-en er jo ikke superkresen på om jord er der eller ei.
Ut i fra informasjonen som kommer opp i displayet på bilen. Vil jeg tro den lader med 3-ganger fase-nøytralspenning.

Ja det virker noe "unødvendig" å transformere opp til 400V når det vitterlig ser ut til at laderen kun benytter 230V. Forskjellen er selvfølgelig N-lederen.
Man skulle tro det var mulig å få til dette på en eller annen måte i en type 2 ladeboks slik at bilen tror det er N tilstede, og godtar 230V fase-fase spenning på 3 fase.
Problemet blir at du fordeler det skjevt. Kopler du fase R på N tilkoplingen, så vil du miste den laderen som er tilkoplet R på både på N og L tilkoplingen. I tillegg vil de andre laderene som er tilkoplet fase S og T på L tilkoplingen ha fase R inn på N tilkoplingen og dermed går all last via R fasen. Kort fortalt... Som tidligere nevnt er jeg sikker på at der kommer til å bli branner i forbindelse med lading av elbil fremmover...

Beklager, men skjønner ikke hva du mener. Med deltakobling har vel sikkeehetsjord, eller nøytralleder for densaks skyld, noe å si?

D.O

Sitat fra: petersv på onsdag 23. oktober 2013, klokken 14:49
Sitat fra: D.O på onsdag 23. oktober 2013, klokken 12:02
Sitat fra: Veggen på onsdag 23. oktober 2013, klokken 11:03
Sitat fra: tk74 på onsdag 23. oktober 2013, klokken 10:12
Sitat fra: petersv på onsdag 23. oktober 2013, klokken 09:56
Jeg lurer på om bilen lader med tre ganger fase-nøytralspenningen med rød kontakt. Isåfall skulle det vel være mulig å bruke vanlig IT trefase med 32A sikring hvis man kobler i delta og bilen godtar det? UMC-en er jo ikke superkresen på om jord er der eller ei.
Ut i fra informasjonen som kommer opp i displayet på bilen. Vil jeg tro den lader med 3-ganger fase-nøytralspenning.

Ja det virker noe "unødvendig" å transformere opp til 400V når det vitterlig ser ut til at laderen kun benytter 230V. Forskjellen er selvfølgelig N-lederen.
Man skulle tro det var mulig å få til dette på en eller annen måte i en type 2 ladeboks slik at bilen tror det er N tilstede, og godtar 230V fase-fase spenning på 3 fase.
Problemet blir at du fordeler det skjevt. Kopler du fase R på N tilkoplingen, så vil du miste den laderen som er tilkoplet R på både på N og L tilkoplingen. I tillegg vil de andre laderene som er tilkoplet fase S og T på L tilkoplingen ha fase R inn på N tilkoplingen og dermed går all last via R fasen. Kort fortalt... Som tidligere nevnt er jeg sikker på at der kommer til å bli branner i forbindelse med lading av elbil fremmover...

Beklager, men skjønner ikke hva du mener. Med deltakobling har vel sikkeehetsjord, eller nøytralleder for densaks skyld, noe å si?
Vanskelig å forklare. Men på 400V har du 230v mellom fase 1,2,3 (det samme som r,s,t) og N.  N lederen er garantert koplet sammen i laderene, siden du kun trenger 1 N leder i ladekabelen. På 230V 3 fase så har du ingen N. Eneste mulighet er dermed å kjøre 230v fase 1 på L-tilkoplingen på laderen og 230v fase 2 på N-lederen for å få laderen til å kunne lade på IT nett. Men du kan ikke kople den tredje fasen til kontakten, da du vil få en lader med samme fase inn på begge tilkoplingene(L og N), og to ladere med forskjellige faser på L tilkoplingen og samme fase på N. Da får du skjevbelastning på den fasen som går på N.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

#50
Sitat fra: D.O på onsdag 23. oktober 2013, klokken 15:49
Vanskelig å forklare. Men på 400V har du 230v mellom fase 1,2,3 (det samme som r,s,t) og N.  N lederen er garantert koplet sammen i laderene, siden du kun trenger 1 N leder i ladekabelen. På 230V 3 fase så har du ingen N. Eneste mulighet er dermed å kjøre 230v fase 1 på L-tilkoplingen på laderen og 230v fase 2 på N-lederen for å få laderen til å kunne lade på IT nett. Men du kan ikke kople den tredje fasen til kontakten, da du vil få en lader med samme fase inn på begge tilkoplingene(L og N), og to ladere med forskjellige faser på L tilkoplingen og samme fase på N. Da får du skjevbelastning på den fasen som går på N.

Om hver av de to laderne er bygd opp av 3 stk. 16A ladere vil det kanskje være mulig å bruke 3-fase 230V IT, men kun to av fasene.

Da må det brukes rød adapter, for å få direkte tilgang til alle faselederne inn på bilen. L1 fra nettet til L1 i rød plugg, L2 til L2 og L3 til N.

Er laderne koblet slik vil bilen da se 230V mellom L og N på dellader 1 og 2 og 0V på dellader 3. Med 16A på hver blir det til sammen 32A, 7.4kW. Fungerer dette betyr det at man kan lade på 7.4kW fra en 3x32A kontakt der to av fasene belastes med 16A og en med 0A. Det må da være mye bedre for skjevbelastningen i nettet enn en fase med 32A og to med 0A.

Det er også slik jeg tror den blå adapteren er bygget opp. Dvs. at den splitter opp den ene faselederen til to av laderne. Dermed kan man håndtere 32A enfase lading med kun 2.5mm2 kabel fra UMC til bil. 32A på to ledninger ville krevd 6mm2, noe som hadde blitt mye tyngre og stivere.

Fungerer dette vil man også kunne lade med 2x9A fra en 3x16A kontakt, 4.1kW istedenfor 3.7KW effekt.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

D.O

Det du sier er rett(bortsett fra en skrivefeil, regner med L1 på L1 bar det du mente), men det fungerer ikke som du tror. Du vil få en høyere belastning på L3 enn på L1 og L2. Du må også regne inn rota av 3. Men lett sagt så ser L1 og L2 hver sin lader, men L3 ser begge.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

#52
Sitat fra: D.O på onsdag 23. oktober 2013, klokken 16:22
Det du sier er rett(bortsett fra en skrivefeil, regner med L1 på L1 bar det du mente), men det fungerer ikke som du tror. Du vil få en høyere belastning på L3 enn på L1 og L2. Du må også regne inn rota av 3. Men lett sagt så ser L1 og L2 hver sin lader, men L3 ser begge.

Selvfølgelig, L3 vil se 16*SQ(3)=28A. Men på en 32A trefase-kurs er jo det helt uproblematisk. Resultatet for nettet blir en belastning på 16A på to forskjellige faser, istedenfor 32A på en fase.

Dog er vi avhengig av at N-leder i UMCen er dimensjonert for 32A. Så den inneholder i så fall ikke 5x2.5mm2 kabel men antageligvis 4x2.5mm2+1x6mm2. Tror ikke det står noe stemplet på kabelen dessverre.

Det kan selvsagt også være slik at blått adapter er koblet slik at det brukes to ledere videre til hver av faselederne inn. Men det vil kreve omkobling internt i bilen så det ser jeg på som mindre trolig.

Teoretisk kunne vi ladet med 2x18A (8.3kW) med to faser fra en 3x32A kontakt, men rødt adapter stopper jo på 16A.

Tilsvarende blir maks belastning på en 3x16A 16/SQ(3)=9A. 2*9A*230V=4.1kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sofus

Hvis hver av laderne består av 3 16A ladere som jeg også tror, er det ikke sannsynlig at det blå adapteret kobler sammen alle tre (L1, L2 og L3) og dette punktet kobles mot den den ene fasen (R) og N kobles mot den andre fasen (S)? Da er de 3 delladerne parallellkoblet og kunne ha trukket 48A, men er begrenset til 32A.

Ved 3 fas IT nett er det da to alternativer. At én av delladerne ikke brukes, eller at to av dem parallellkobles. Uansett må hver dellader trekke ulik strøm, så tviler på at bilen er med på det  ;)
Model S

petersv

Sitat fra: Sofus på onsdag 23. oktober 2013, klokken 19:40
Hvis hver av laderne består av 3 16A ladere som jeg også tror, er det ikke sannsynlig at det blå adapteret kobler sammen alle tre (L1, L2 og L3) og dette punktet kobles mot den den ene fasen (R) og N kobles mot den andre fasen (S)? Da er de 3 delladerne parallellkoblet og kunne ha trukket 48A, men er begrenset til 32A.

Ved 3 fas IT nett er det da to alternativer. At én av delladerne ikke brukes, eller at to av dem parallellkobles. Uansett må hver dellader trekke ulik strøm, så tviler på at bilen er med på det  ;)

Når lading er fullført med rødt adapter trekker den bare strøm på en av fasene, så jeg tror bilen kan takle det.

Sofus

Sitat fra: petersv på onsdag 23. oktober 2013, klokken 19:59
Når lading er fullført med rødt adapter trekker den bare strøm på en av fasene, så jeg tror bilen kan takle det.

Interessant, men det er styrt av bilen. Det jeg tenkte på var at uansett hvordan man kobler de tre fasene i et IT nett vil man nok ikke klare å "lure" bilen til å bruke mer enn to av dem.

Om teorien at de tre delladerne blir parallellkoblet av selve adapteret stemmer burde forresten være lett å motbevise. Det er gjelder jo schuko adapteret også,- som noen som har fått bilen sikkert kan måle  ;)
Model S

Sofus

Jeg håper virkelig at jeg tar feil fordi det jo betyr at nullederen må være dimensjonert for 32A også ved bruk av det blå adapteret. Men jeg sliter litt med å se andre måter delladerne kan være konfigurert på siden den skal kunne ta TN nettet direkte. Ser du andre måter enn at nullederen er sentrum i en stjernekobling av delladerne jkirkebo? Du sa at du tror det blå adapteret splitter den ene fasen til to av laderne, men hvordan er de i så fall koblet i bilen?

I et TN nett vil nullederen ikke ha noe særlig strøm men vil vel normalt sett være dimensjonert for å kunne ta strømmen til èn av fasene altså 16A?

Jeg hater å spekulere, men har en liten mistanke om at grunnen til forsinkelse av blått adapter kan ha noe med dette å gjøre. At nulleder i UMC ikke er dimensjonert for 32A.
Model S

Griffel

Sitat fra: Sofus på torsdag 24. oktober 2013, klokken 08:39
Jeg hater å spekulere, men har en liten mistanke om at grunnen til forsinkelse av blått adapter kan ha noe med dette å gjøre. At nulleder i UMC ikke er dimensjonert for 32A.
Forsinkelsen har neppe med det å gjøre, siden en lite trolig designfeil i kabel UMC bil unasett ikke kan løses med det blå adapteret.
Da må det evt. bli ny UMC med kabel + adapter om de skal tilfredstille spesifikasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nuvolari

Sitat fra: Griffel på torsdag 24. oktober 2013, klokken 12:21
Sitat fra: Sofus på torsdag 24. oktober 2013, klokken 08:39
Jeg hater å spekulere, men har en liten mistanke om at grunnen til forsinkelse av blått adapter kan ha noe med dette å gjøre. At nulleder i UMC ikke er dimensjonert for 32A.
Forsinkelsen har neppe med det å gjøre, siden en lite trolig designfeil i kabel UMC bil unasett ikke kan løses med det blå adapteret.
Da må det evt. bli ny UMC med kabel + adapter om de skal tilfredstille spesifikasjonen.

Det kan være nettopp ny umc vi venter på og ikke blått adapter.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA