Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er 16A nok for deg?

Startet av tSla, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 01:09

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Kjelli på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 15:49
Så den blå adapteren som følger med bilen er for 32 Amp kurs? Mao, hvis jeg montere et slikt blått stikk på en 16 amp kurs (for jeg ønsker den mekaniske styrken, uten å bytte sikringer eller grave opp halve hagen) så vil bilen da prøve å dra 32 amp og sikringen vil ryke hvis en glemmer dette? Dette virker alt for tungvindt, og garantert å bli glemt når det passer minst.

Du trenger bare å huske det første gangen. Bilen vil siden huske begrensningen basert på GPS-posisjon.

Skulle den glemme det og du prøver å dra 32A vil sikringen gå omtrent umiddelbart. Det er altså ingen fare for at du ikke vil oppdage dette, basert på LED-lysene ved siden av ladeporten.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

AllanW

Har man den på lading hele natta på 16A. Så burde de fleste klare seg godt :)
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

OleJA

I det daglige klarer jeg meg greit med 13A, men problemene oppstår når jeg kommer hjem på fredag for en rask middag, og så skal videre på hytta. Trenger da å fylle opp til min. 90% for å ha komfortable marginer. Med 32A vil dette normalt gå greit på en drøy time - Med 13A tar det 3-4 timer og da er det for seint å dra avgårde. :-\

Hyperstress

Sitat fra: AllanW på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 17:54
Har man den på lading hele natta på 16A. Så burde de fleste klare seg godt :)

Ser dette utsagnet går igjen ofte, og noen ganger i en belærende tone til de som ønsker å legge opp til ordentlig lading i garasjen. (Ikke belærende denne gang :) )

- Ja, de fleste klarer seg med 16A i de fleste tilfeller. Men det er jo de gangene en trenger hurtigere lading en må dimensjonere for, akkurat som dimensjonering av alt annet her i verden - en må være rustet for, eller i allefall ha en plan for, worst case. Og da mener jeg at 16A(13A) ikke holder for de aller fleste slik som mange mener.

For meg holder det uansett ikke, da jeg skal pendle 23mil.

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

laumb

Hadde nok klart meg hjemme med hovedsikring på 2x63A, men noen har tenkt smart og lagt opp 3x63A. Det funker fint med den lille strømmen man får av 63A i det daglige, men de har dimensjonert for julaften hvor varmtvannsbereden har full pupp hele dagen, sammen med komfyr, steketopp, lamper, musikk, gulvvarme, billader, osv, osv..
Enig med du over! Dimensjoner for den hastigheten du er villig til å ofre ved "akutte" tilfeller - ikke det som funker i det daglige.

Selv har jeg klart meg utmerket med 13A til nå - men det kan bli spennende. I morgen skal jeg kjøre 34 mil, før jeg er hjemme og rekker akuratt 12 timer lading før bilen skal ut på nye 24 mil dagen etter. Jeg har mine tvil til at det går bra på 13A, og må nok ta bensinbilen den siste turen på 10 mil utpå kvelden i morgen. med 32A enfase hadde dette gått utmerket.

Jeg får ikke ladet på jobb.

pottle

Det blir da bare flere og flere med elektriske biler. I framtiden så vil det bare bli flere og flere, og mest sannsynlig standard framkomstmiddel.

Det betyr at flere og flere trenger 60A og 11kw eller noe lignende - hva er det netteierne ser for seg? Behovet for god kapasitet vil bare bli større og større. Jeg ser for meg at det allerede i noen nabolag har litt for mange (i følge strømnettet) Teslaer....

Hva er det som kommer til å skje, spesielt når netteier ikke vil betale for framtidig og nødvendig infrastruktur?

Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

jasky

Hver og en må jo vurdere sine behov, men som leverandør av ladestasjoner vil jeg anbefale å installere en hjemmelader mode3 med fastmontert kabel med type 2 kontakt. Vår hjemmelader kan koples opp mot 400V eller 230V 1-fas 32A. Dette vil gi ladeeffekt på hhv. 11kW og 7,4 kW med single lader i bilen. Med double- lader vil du kunne ta ut 22 kW dersom du har mulighet for 400 V  tilknytning

Fordelen med mode 3  og fastmontert ladekabel med type 2 plugg er sikkerhet og at man ikke behøver å ta ut noen ladekabel av bilen hver gang du skal lade eller ha en tillegskabel for dette.
Sett i forhold til kostnaden på bilen er en slik investering liten og sikrer en fremtidssikker og trygg lading av dity nye "familiemedlem".
Dersom du kontakter din installatør så vil han vurdere hva slags tilgjengelig effekt du har i det elektriske anlegget ditt. Be han sende meg en mail så får han en pris på vår veggmonterte ladestasjon.

Min kone og jeg har hver vår mode 3 ladestasjon i garasjen, hun en 16 A til sin Citroen Zero, og jeg en 32 A til min Tesla S, som jeg får i Januar.

Jarle

Nuvolari

Sitat fra: jasky på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 20:08
Hver og en må jo vurdere sine behov, men som leverandør av ladestasjoner vil jeg anbefale å installere en hjemmelader mode3 med fastmontert kabel med type 2 kontakt. Vår hjemmelader kan koples opp mot 400V eller 230V 1-fas 32A. Dette vil gi ladeeffekt på hhv. 11kW og 7,4 kW med single lader i bilen. Med double- lader vil du kunne ta ut 22 kW dersom du har mulighet for 400 V  tilknytning

Fordelen med mode 3  og fastmontert ladekabel med type 2 plugg er sikkerhet og at man ikke behøver å ta ut noen ladekabel av bilen hver gang du skal lade eller ha en tillegskabel for dette.
Sett i forhold til kostnaden på bilen er en slik investering liten og sikrer en fremtidssikker og trygg lading av dity nye "familiemedlem".
Dersom du kontakter din installatør så vil han vurdere hva slags tilgjengelig effekt du har i det elektriske anlegget ditt. Be han sende meg en mail så får han en pris på vår veggmonterte ladestasjon.

Min kone og jeg har hver vår mode 3 ladestasjon i garasjen, hun en 16 A til sin Citroen Zero, og jeg en 32 A til min Tesla S, som jeg får i Januar.

Jarle

Den dagen du kan tilby en 230v 3fase løsning skal jeg kjøpe.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Veggen

Har klart meg med 13A lading med god margin de 1,5 månedene jeg har hatt gleden av a å være Tesla eier så langt.
Men ser at denne uka blir utfordrende. Vi har kun en bil, kona jobber 6 nattevakter på rad, og jeg på dagen, ingen av oss får ladet på jobb. På kvelden er det aktiviteter for barna så ladetiden blir minimal. Spennende å se om det holder ut uka, det blir ihvertfall ikke langtur til helgen...

elnino

32A i garasjen og venter veldig på adapter her, pendler 19 mil om dagen i 100+km/t.
Starter uka med fullt batteri og går sakte men sikkert nedover hele uka, må ha hjemmekontor eller finne ladeplass på fredag for å ikke gå tom for strøm.

christine76

Krysset av for at 16A var nok, og det er det sikkert også. I alle fall for det aller meste. Men siden vi uansett må lege opp ny kurs og nytt stikk til dette så velger vi 32A for å ha marginene på vår side.

elektrolux

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 20:34
Den dagen du kan tilby en 230v 3fase løsning skal jeg kjøpe.

www.elbilhjelpen.no er på saken, men er redd en slik løsning vil koste noen kr. Håper å kunne klare 11 kW lading fra 230V 32A 3 fase til 15 000 kr og 22 kW lading fra 230V 63A 3 fase for 20 000 kr, men er redd prisene blir høyere enn dette. Grunnet innebygget elektronisk transformator fra 230V til 400V blir det også en relativ stor boks.

Er dette likevel interresant?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Havebigfun

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. oktober 2013, klokken 08:54
www.elbilhjelpen.no er på saken, men er redd en slik løsning vil koste noen kr. Håper å kunne klare 11 kW lading fra 230V 32A 3 fase til 15 000 kr og 22 kW lading fra 230V 63A 3 fase for 20 000 kr, men er redd prisene blir høyere enn dette. Grunnet innebygget elektronisk transformator fra 230V til 400V blir det også en relativ stor boks.

Er dette likevel interresant?
Dette er interessant for flere enn Nuvolari. Det er ikke bare prisen som er interessant men også stby forbruk og "svinn" under lading. Det er åpenbart mange som har 230V32A trefas i garasjen. De fleste klarer seg stortsett med 13 A men det er kjekt å ha muligheten til å lade fra tom til full ila natten de få dagene det trengs- hvis tilbudet er teknisk bra og økonomisk overkommelig er det mange kunder fremover 8)

eledille

Minner om at det finnes trafoer til ca 6-7000 som har industrikontakt inn og ut. Jeg vurderer å anskaffe en slik til bruk sammen med UMC de dagene jeg faktisk trenger mer enn 16 A enfase. Det blir ikke mange slike dager for min del, så da er det helt OK å plugge om når jeg trenger den.

Jeg slipper dermed å ha den stående på tomgang og kaste vekk 150 W kontinuerlig, samtidig som jeg har den tilgjengelig på to minutter når jeg trenger den.

Hvis man pendler så langt at man trenger trafoen hver dag er det vel mulig at man går lei av å nappe ut en ekstra plugg. I så fall kan man få installert en bryter foran trafoen. Dette vil også gi et tomgangstap på ca 5 øre per time trafoen står på etter at bilen er ferdig ladet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

petersv

Jeg lurer på om bilen lader med tre ganger fase-nøytralspenningen med rød kontakt. Isåfall skulle det vel være mulig å bruke vanlig IT trefase med 32A sikring hvis man kobler i delta og bilen godtar det? UMC-en er jo ikke superkresen på om jord er der eller ei.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA