Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slimbox og TMS med singellader

Startet av tSla, onsdag 30. oktober 2013, klokken 07:22

« forrige - neste »

TS

#15
Sitat fra: Olemann på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 09:41

Ser tråden heter 16A, men alle snakker om 13A, ev. nedsatt enda lavere.

Kan ikke Teslaen settes til å lade på 16A om man har en 240/16 A kurs?

Ole

Med vanlig stikk (Shuko) så er det begrenset til 13A på 16A kurs.
Når Tesla omsider klarer å levere overgang til 230v 1fas 32 CEE kontakt vil du sannsynligvis kunne utnytte en 16A kurs fullt ut.
Det som er viktig da, er at denne kursen ikke går via enkle Shuko stikkontakter og simple Koblingsbokser pga varmgang.
Helst rett i sikringskap.
PS. Min 16A jordfeilautomatsikring blir ganske varm på 13A lading.. Må nok bytte til annen type..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Cronos

Har hatt bilen ca 1 mnd. På denne tiden har jeg kjørt 3000km (tilsvarer 36000 km/året for de som ikke kan regne).

Min konklusjon: 16A (13A) er mer enn nok.

Lengste tur hittil er forøvrig 12 mil (så 4 timer lading) og 12 mil tilbake.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Olemann

Takker!

Ole

Sitat fra: TS på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 10:18
Sitat fra: Olemann på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 09:41

Ser tråden heter 16A, men alle snakker om 13A, ev. nedsatt enda lavere.

Kan ikke Teslaen settes til å lade på 16A om man har en 240/16 A kurs?

Ole

Med vanlig stikk (Shuko) så er det begrenset til 13A på 16A kurs.
Når Tesla omsider klarer å levere overgang til 230v 1fas 32 CEE kontakt vil du sannsynligvis kunne utnytte en 16A kurs fullt ut.
Det som er viktig da, er at denne kursen ikke går via enkle Shuko stikkontakter og simple Koblingsbokser pga varmgang.
Helst rett i sikringskap.
PS. Min 16A jordfeilautomatsikring blir ganske varm på 13A lading.. Må nok bytte til annen type..

christian1986

Spennende lesning. Kanskje jeg overlever med mine 10 A til jeg skal flytte da :)

tSla

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 11:08
Spennende lesning. Kanskje jeg overlever med mine 10 A til jeg skal flytte da :)

Ja, jeg hadde full panikk for dette med lading før jeg fikk bilen. Har nå hatt den ståendes på en 16A kurs siden jeg fikk den, men ser at jeg trygt kan flytte den inn i garasjen der det bare er en 10A kurs :D

Kom hjem etter levering med 28km på "tanken". Har hatt daglige demoturer, kjørt mer enn nødvendig! Ca.700km siden jeg fikk den for noen dager siden. Og alikevel er det ingen problemer her. Det må også sies at jeg ikke pendler noen vei, og kan godt forstå de som har flere mil til jobb hver dag kan ha det litt vanskeligere!

Det blir ihvertfall ikke mye stress med å få på plass det blå adapteret slik situasjonen er i dag. Alikevel irriterende at det ikke er her, og jeg er glad jeg har 32A kursen til den gangen det kniper! :)
Tesla Model S P85+

koop

Jeg hadde planer om å klare meg med 13A lading hjemme.
Men så fikk jeg tak i gratis kabel og kontakt for 32A.
Jeg tenkte at dette var greit å montere på hytta, da bilen må stå ute og det ofte kan være -25 grader. Regner med at det går en del strøm til å varme batteri og bil, så her var førstevalg for å montere 32A.
Det var nok til at jeg også kunne montere dette hjemme. Egentlig trenger jeg det ikke, men ser det at den kontakten for 32A er mer stabil en Schuko. Regner med å sette på en del lavere ampere til vanlig lading. Kostnaden ble bare sikring og liten jobb, så da var ikke valget vanskelig.
Kristiansand:
Tesla Model S #2966, Vin 18513
7.3.2013 - Reservert
13.5.2013 - Bekreftet bestilling
14.5.2013 - Papirene signert
27.9.2013 - In Production
8.10.2013 - Production Complete
21.11.2013 kl. 11:00 - Avtalt utlevering
Subaru Forrester utgår

Quintilian

Vi fikk montert "Rød" 400v stikk i garasjen når vi bygde hus i sommer nettop fordi vi har behov for raskere enn 16amp lading...

Kan noen bekrefte at det er disse ladekablene som er forsinket? I såfall, når kommer de? Og hva tror dere de havner på sånn rent prismessig :)

Tai

Sitat fra: Stiania79 på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 09:44
Har nå trykket på BESTILL knappen etter mye rykter om relativt heavy prisøkning - som iallefall kommer 01.01.14 og muligens før pga svekket NOK vs USD, ekstra utstyret i Norge er latterlig lavt priset - selv uten mva og etterspørselen er mye høyere enn tilbudet.


Rykter om prisøkning?  Hvor har du det fra?

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Mons

16A schuko viser seg å være for lite for min del. Har 250km t/r jobb og ikke lademuligheter der. Vanligvis tar jeg toget, men noen ganger er det greit å bruke bilen. Ettersom 250km på motorveg i praksis (for meg) viser seg å kreve 400 rated kilometer betyr det at jeg ikke klarer to dager etter hverandre til jobb. Det er for dårlig. Håper på løsning snarest, men Tesla er ignorante for mine epost-henvendelser. Uten dobbeltladeren levert er det ikke så mye å hente på saltoboks heller, siden jeg ikke har 400V-anlegg hjemme.


Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Stighl

For min del er ikke 13A nok.
Jobber som reisende distriktsansvarlig i  ABB og har Oslo, Akershus, Hedmark, og Oppland som distrikt.
Jeg kan være på Fagernes en dag og Trysil neste dag. Gudbrandsdalen er heldigvis ikke noe problem siden det er superladere på Lillehammer og Dombås.
Det fine er at jeg som regel kan legge opp hjemmekontordager i mellom, og at jeg bruker Leafen i Oslo og Akershus.
Kona kjører 15 km til jobb og hun kan lade der.
Med Saltoladeren har jeg stort sett fullt batteri hver morgen.  :)

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

cdabel

Har i dag avbestilt en nokså omfattende oppdradering av sikringsskapet som var nødvendig for å trekke 32A til garasjen. Har valgt å trekke 16A istedenfor, med den fordelen at den kan kobles til en eksisterende utendørs 16A kontakt som står på egen kurs. Så slipper jeg, bl.a., arbeidet med å få den kraftige 32A kabel gjennom veggen og inn til skapet.

Hvis jeg ønsker å kunne utnytte hele 16A (vet jeg må vente til den blå adapteren kommer) hva slags kontakt er mest hensiktsmessig å montere på veggen, med tanke på vekten, varmegang osv? Bør den kontakten som den nye kabelen kobles til også oppgraderes til noe kraftigere?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

TK Askøy

Jeg har fått trukket en 6 kvadrat kabel fra sikringsskap, opp på loftet, langs husveggen, under platting med bruddheller, gjennom et bed og inn i garasjen...(puh) for å kunne trekke 32A.

Nå har jeg hatt bilen en måneds tid, og det viser seg i praksis at 13A fungerer helt greit. Jeg kjører stort sett slik jeg vil uten bekymringer for rekkevidde og lading. Så langt: 2 helgeturer til hytte som ligger ca 8 mil unna, daglig kjøring til og fra jobb (ca 3 mil t/r), og alt jeg så langt har hatt behov for av småkjøring og demoturer med maksimalt pådrag (for å lokke frem Teslasmilet hos venner og familie..). Har 1.650 km på telleren siden 27.09.

Jeg angrer likevel ikke på at jobben ble gjort med 32A. Er ganske sikker på at livet med Model S blir enda mer bekvemt med dette, typisk en kald vinterdag med mye kjøring til og fra.

Et lite tips til dere som ikke har fått bilen og sitter og finregner på ladehastighet og rekkevidde: Min erfaring er at "ideal range" er alt for optimistisk. Når jeg starter om morgenen bruker jeg gjerne 1 kilowatttime før jeg har kommet ut av oppkjørselen (for å varme batteriet). Fart, aksellerasjon og høydeforskjeller påvirker også vesentlig. "Typical range" er litt mer edruelig, men denne klarer heller ikke å ta hensyn til om batteriet må varmes opp og de andre tingene.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

jkirkebo

Sitat fra: cdabel på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 14:44
Hvis jeg ønsker å kunne utnytte hele 16A (vet jeg må vente til den blå adapteren kommer) hva slags kontakt er mest hensiktsmessig å montere på veggen, med tanke på vekten, varmegang osv?

En blå 32A 3-pins (enfase) er det mest hensiktsmessige. Den passer direkte til den blå adapteren. Husk å stille ned bilen til 16A.

Sitat
Bør den kontakten som den nye kabelen kobles til også oppgraderes til noe kraftigere?

Nei, så lenge koblingene kan utføres bra nok er det ikke nødvendig. Er den gammel, slitt og irret innvendig bør den byttes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjelli

Så den blå adapteren som følger med bilen er for 32 Amp kurs? Mao, hvis jeg montere et slikt blått stikk på en 16 amp kurs (for jeg ønsker den mekaniske styrken, uten å bytte sikringer eller grave opp halve hagen) så vil bilen da prøve å dra 32 amp og sikringen vil ryke hvis en glemmer dette? Dette virker alt for tungvindt, og garantert å bli glemt når det passer minst.

Synd disse Saltoboksene er så dyre, selv om en bare vil ha 16 amp 220V. Det MÅ helst være plug and play and forget.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 15:09
Sitat fra: cdabel på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 14:44
Hvis jeg ønsker å kunne utnytte hele 16A (vet jeg må vente til den blå adapteren kommer) hva slags kontakt er mest hensiktsmessig å montere på veggen, med tanke på vekten, varmegang osv?

En blå 32A 3-pins (enfase) er det mest hensiktsmessige. Den passer direkte til den blå adapteren. Husk å stille ned bilen til 16A.

Sitat
Bør den kontakten som den nye kabelen kobles til også oppgraderes til noe kraftigere?

Nei, så lenge koblingene kan utføres bra nok er det ikke nødvendig. Er den gammel, slitt og irret innvendig bør den byttes.

D.O

Sitat fra: Kjelli på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 15:49
Så den blå adapteren som følger med bilen er for 32 Amp kurs? Mao, hvis jeg montere et slikt blått stikk på en 16 amp kurs (for jeg ønsker den mekaniske styrken, uten å bytte sikringer eller grave opp halve hagen) så vil bilen da prøve å dra 32 amp og sikringen vil ryke hvis en glemmer dette? Dette virker alt for tungvindt, og garantert å bli glemt når det passer minst.

Synd disse Saltoboksene er så dyre, selv om en bare vil ha 16 amp 220V. Det MÅ helst være plug and play and forget.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 15:09
Sitat fra: cdabel på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 14:44
Hvis jeg ønsker å kunne utnytte hele 16A (vet jeg må vente til den blå adapteren kommer) hva slags kontakt er mest hensiktsmessig å montere på veggen, med tanke på vekten, varmegang osv?

En blå 32A 3-pins (enfase) er det mest hensiktsmessige. Den passer direkte til den blå adapteren. Husk å stille ned bilen til 16A.

Sitat
Bør den kontakten som den nye kabelen kobles til også oppgraderes til noe kraftigere?

Nei, så lenge koblingene kan utføres bra nok er det ikke nødvendig. Er den gammel, slitt og irret innvendig bør den byttes.
Mener at bilen husker (kun tech pakken med gps?) hva du ladet med sist og dermed er ikke dette noe problem.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA