Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slimbox og TMS med singellader

Startet av tSla, onsdag 30. oktober 2013, klokken 07:22

« forrige - neste »

tSla

Før jeg fikk bilen hadde jeg elektriker på besøk som monterte 32A enfas kurs til meg, i påvente av at blått adapter vil bli levert. Nå er dette adapteret utsatt flere mnd.

Etter 4 dagers eie har jeg kommet frem til at jeg kunne spart meg mye bry (og penger) på å få montert ny kurs. Er det flere enn meg som fant ut at 13A lading om natten holder i massevis? (Jeg forstår at det er mange som faktisk trenger hurtigere lading, ville bare spør siden jeg selv lurte på dette i ventefasen. Og jeg er av den kundegruppen som aldri har eid elbil før.)

:)
Tesla Model S P85+

aryx

Holder i massevis. De gangene det er behov så stikker jeg innom en 22kw lader etter langturer o.l.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

bjodnes

Kunne klart meg med 13A, men med elektriker i familien og det faktum at bilen nå står med skjøteledning og lader med stusselige 12km/t (211v/13a) så blir det 32a enfas når adapteret kommer i "juli" neste år
iOn 2012 modell
2013 model S 85

leaf-newbe

mener dere seriøst at dere med original kabelen kun kan lade 12km pr time?
da er jo rekevidden på S en ikke stort mere en hva en leaf kan greie om den lader like lenge.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

fonberg

#4
Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 01:34
mener dere seriøst at dere med original kabelen kun kan lade 12km pr time?
da er jo rekevidden på S en ikke stort mere en hva en leaf kan greie om den lader like lenge.

Rekkevidden bestemmes jo mer av disponibel batterikapasitet og strømforbruk enn av ladehastighet?
Om man har tilgang til 13A både hjemme og på jobb, og bilen står parkert i arbeidstida på dagen (7,5 t) og mens man sover om natta (8+ t), vil man hvert døgn kunne fylle på ca. 250-300 km rekkevidde. For 95% av oss er dette mye mer enn vi i det daglige, samt at man med TMS vil ha en solid "rekkeviddebuffer" til de tilfellene hvor det blir mer kjøring enn normalt. For oss vil Teslaen dekke også helgeturbehovene og dermed være en fullverdig nr. 1-bil - til hverdagsbruk kunne vi klart oss greit med to stk Leaf.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Taubu

Jeg kan jo dele min erfaring, basert på min daglige kjøring.
Har ca. 6 mil til jobb, og forbruket er rundt på 200-210 Wh/km, altså følge trafikken med komfortabel varme på.
Jeg har satt lading til 11A hjemme, vil ikke stresse 16A-kursen i tillegg til garasjeportåpner/lys i garasjen.
Har sett at dersom jeg kun lader hjemme, mangler jeg ca 2 timer ladetid i døgnet, men siden jeg kan lade på jobb, er dette ikke noe problem.
12 mil kjøring betyr for mitt vedkommende at jeg må lade i ca. 12 timer.
Min konklusjon er at for MITT kjøremønster, så holder det med 16A-kurs i garasjen for daglig lading

Epleskreller

Jeg er spent på ladehastigheten i minus 15 grader. Spesielle helger med mye kjøring vil jeg uansett trenge mer enn 13A. Til det daglige har det fungert bra. Totalt 310 mil på en mnd.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Cirion

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 01:34
mener dere seriøst at dere med original kabelen kun kan lade 12km pr time?
da er jo rekevidden på S en ikke stort mere en hva en leaf kan greie om den lader like lenge.
Lader 17km/t hos meg på 13A, og det har holdt i massevis. Bilen får minimum 10t lading men 12t er mer normalt. Alltid fullt hver morgen (Normal range 90% = 436km). Har droppet å lade på jobben da jeg normalt har ca. 390km igjen etter jobb, og det holder i massevis for meg. Null problem å rekke en harrytur etter jobb på den "tanken". Stort lenger en 15mil en vei skal jeg ikke etter jobb. Det går fint å ligge på motorvei i 123km/t (liker hvordan bilen skriver 123 :) Er den ikke full om morgenen dagen etter en harrytur, så er den det dagen etter (eller på jobb samme dag om jeg gidder å plugge inn).

Har også en Type2 kabel, og den brukes til å teste ladestasjoner... Trenger jo ikke å lade med mindre jeg er langt hjemmefra, og da er det digg med både dobbelt lader og Type2 kabel. Hos modern i Sarpsborg, har jeg ikke mulighet til å plugge inn noe sted, og overnatter jeg der, stikker jeg en tur innom Inspiria og lader på Type2 om det kniper. Har også satt bilen der og blitt hentet av andre familie medlemmer.

Så min anbefaling er, legg heller penga i en dobbeltlader og en Type2 kabel, enn en 32A 230V enfas hvis du skal spare. Type2 stoler blir det bare flere av og det blir mindre og mindre behov for hurtiglading hjemme. Mitt 32A uttak, henger i taket ubrukt enn så lenge. Adaptere tror jeg ikke jeg får i år.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: tSla på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 01:09
Før jeg fikk bilen hadde jeg elektriker på besøk som monterte 32A enfas kurs til meg, i påvente av at blått adapter vil bli levert. Nå er dette adapteret utsatt flere mnd.

Etter 4 dagers eie har jeg kommet frem til at jeg kunne spart meg mye bry (og penger) på å få montert ny kurs. Er det flere enn meg som fant ut at 13A lading om natten holder i massevis? (Jeg forstår at det er mange som faktisk trenger hurtigere lading, ville bare spør siden jeg selv lurte på dette i ventefasen. Og jeg er av den kundegruppen som aldri har eid elbil før.)

:)
Kunne klart meg med endra mindre :) Bilen står jo stort sett parkert hele døgnet? Kona kjører til jobb rundt klokken 8 hver dag og kommer hjem klokken 17. Selv med noen småturer i nabolaget, og null lading på jobben, fylles ca 18 mil rekkevidde hver natt. Dvs. årlig kjørelengde på 66.000km. Kona kan teoretisk lade på jobb om det var behov. I så fall er vi oppe i ca 30 mil påfyll hver eneste dag, med 13A kurs! Årlig kjørelengde 110.000km.

Til vinteren vil nok ladehastigheten falle noe (lader nå 16km/t med 235V 13A) pga at batteriet skal holdes varmt. Men jeg ser at selv 13A er overkill for vårt kjøremønster og årlig kjørebehov :) Max SOC er satt til 80%, og bilen brukes i intervallet 70-80% SOC (har vært nede i ca 50%SOC en eneste gang...)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

Det handler ikke om årsgjennomsnitt.... Går for 32A her. For den dagen jeg trenger å
fullade batteriet i løpet av natta.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

#10
Sitat fra: OddB på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 08:44
Det handler ikke om årsgjennomsnitt.... Går for 32A her. For den dagen jeg trenger å
fullade batteriet i løpet av natta.
Det handler om årsgjennomsnitt.....
Med den store bufferen og så mye tilgjengelig ladetid er det ikke noe poeng å dimensjonere for krise. Skal man dimensjonere for krise er kun 22kW godt nok.

Går selv for 32A, men det er kun fordi CEE stikket er mer solid enn schuko (dvs sikrere), og fordi stikket settes opp et sted med eget strømabonnement og 40A hovedsikring. Hadde bilen stått parkert på dagens plassering hele vinteren hadde 13A holdt helt fint!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: OddB på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 08:44
Det handler ikke om årsgjennomsnitt.... Går for 32A her. For den dagen jeg trenger å
fullade batteriet i løpet av natta.
Poenget er vel at det er ikke alle som har det behovet. De som ikke har behovet klarer seg stort sett med 10-16A.

Personlig har jeg ca 5 km til jobb, så om jeg kommer hjem fra hytta på søndag kl 23:00 med 0% kapasitet har jeg nok rekkevidde for de helt umiddelbare behovene neste dag kl 24:00, om jeg får 10 km/t lading. Kl 07:30 har jeg nok rekkevidde til hele mandagen i sikkert 90% av tilfellene. Om jeg lader med 16 km/t har jeg nok til hele mandagen kl 07:30 i sikkert 99% av tilfellene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Olemann


Ser tråden heter 16A, men alle snakker om 13A, ev. nedsatt enda lavere.

Kan ikke Teslaen settes til å lade på 16A om man har en 240/16 A kurs?

Ole

Stiania79

Hei,

Jeg har vel også kommet til den konklusjonen at 13/16 amp på vanlig stikk holder i massevis. Har stikk i garasjen hjemme og kan lade på jobben itillegg. Kun 8 km til jobb så det er jo ladet igjen på under en time.

Har nå trykket på BESTILL knappen etter mye rykter om relativt heavy prisøkning - som iallefall kommer 01.01.14 og muligens før pga svekket NOK vs USD, ekstra utstyret i Norge er latterlig lavt priset - selv uten mva og etterspørselen er mye høyere enn tilbudet.

Ref lading så gjorde jeg meg følgende refleksjoner:

Hoved-lading vil være jobb med supplement hjemme og unntaksvis hytte
Med vanlig stikk kontakt lader bilen 10 km rekkevidde på 43 minutter
I hverdagen vil da bilen lades 100% på jobben da total kjøring ca 15-20 km per dag = 1.5 timers ladig

Eksempler på turer:

Tjøme hytta (130 km) – tar da 9.5 timer å full lade igjen til en pris av ca kr 20 mao gjort over natten

Hemsedal / Beitostølen (210 km) – tar da 15.5 timer å full lade igjen til en pris av ca kr 35 gjort fint over 2 netter inkl kjøring på dagtid ergo helge tur ikke noe problem

Superladere utbygges i rekord tempo og alle TESLA ladestasjoner vil være gratis å benytte ut bilens levetid. Lader 320 km på 30 min!

Bilens rekkevidde på sommerstid: min 450 km og på vinter min 400 km. Bilens batteri tappes for mellom 15-20 km per døgn uten lading.


...jeg har konkludert med at jeg ikke trenger noe dobbeltlader - og denne KAN ettermonteres (gjøres unansett hos Tesla på Alnabru før utlevering) men da selvfølgelig til en høyere pris (kr 15 - 20 000 inkl mva og jobb)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

cairnz

Jeg kommer ha 93km hver vei til jobb. Lademuligheter på jobb er uvisse, og dermed må jeg belage meg på hjemmelading. Skulle gjerne unngått å måtte dra innom en type2-stolpe for å få litt guffe på lading. Selv om bil står parkert 14 timer (fra man kommer hjem fra jobb til man drar neste morgen) vil det knipe veldig på sikt. Må finne alternativer før levering.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA