Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av jgilberg, mandag 21. oktober 2013, klokken 12:02

« forrige - neste »

jgilberg

Hafslund tok en hurtig måling av belastningen i mitt område, og de sa at det når var en belastning på 97%. Jeg måtte sende de en søknad, men på generelt grunnlag sa han at de nok ikke ville tillate at jeg la opp en 32 amp kurs i garasjen for da ville peake 100%. Videre sa han at det var normalt at jeg måtte ta noe av kostnadene for oppgraderingen på hovedtrafoen til Hafslund. Pris i størrelsesorden 50.000,- var ikke unormalt for en boligeier, men at jeg skulle bare være fornøyd hvis den ble lavere.

Det var først etter en søknad at de ville vurdere. Jeg bor på et boligfelt med 33 enheter, og jeg kan ikke skjønne at det skal være "normalt" at jeg blir "straffet" for at de har for dårlig hovedtrafo for feltet??? Det er tross alt "bare" snakk om en 32 amp kurs!

Er det andre som har fått tilsvarende tilbakemelding?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

EvenSteven

Dette høres veldig merkelig ut! Men Hafslund har nå alltid sine gode grunner for å fremtvinge dyre kostnader over på kunden.
Hør evt. med Thorbjørn hos Næss Elektro - Jessheim om han kan ta en titt på dette for deg.
Skal legge opp 32A hjemme hos meg... Men det er da Enebolig.
Tesla S P85+ sølv

jalias

Du kan vel ikke legge kostnadene ved din effektforsterkning på netteier. Trafo er jo stor nok i dag.
Du er uheldig som etterspør dette når trafoen nærmer seg 100%, hadde de hatt belastningsgrad under 100% etter ditt utvidede utak, hadde du sluppet å betale noe (kanskje et gebyr) om Hafslund benytter det.

OddB

Er dette snakk om et nytt abonnement eller en ekstra kurs fra ditt eget sikringsskap ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Også_Øyvind_H

Sitat fra: jalias på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:13
Du kan vel ikke legge kostnadene ved din effektforsterkning på netteier. Trafo er jo stor nok i dag.
Du er uheldig som etterspør dette når trafoen nærmer seg 100%, hadde de hatt belastningsgrad under 100% etter ditt utvidede utak, hadde du sluppet å betale noe (kanskje et gebyr) om Hafslund benytter det.

Øhh..... er ikke trafokostnader endel av nettleien? Dersom dette er korrekt, blir det jo bingo og amatørmessig.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Espen Hugaas Andersen

Det er desverre helt formalisert at den kunden som utløser behov for oppgraderinger må komme med såkalt "anleggsbidrag". Men jeg ville tro at i utgangspunktet ville ikke din 32A kurs ha spesielt stor betydning på trafoen, da lading foregår i hovedsak om natten da de andre kundene tilknyttet "din" trafo har lavere forbruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jalias

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:30
Sitat fra: jalias på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:13

Øhh..... er ikke trafokostnader endel av nettleien? Dersom dette er korrekt, blir det jo bingo og amatørmessig.

De fleste netteiere har Anleggsbidrag tilknyttet kostnadermed iutbygging av strømforsyning. Enten det er nytt anlegg eller utvidelser.  Bingo kan man jo kalle det om man kommer uheldig ut her, men hvem ville investert 100K for å få noen kroner tilbake? (50 øre /kwh) og 32A uttak.

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville forresten aldri ha investert 50 000 kr i ny trafo til Haflund. Man kommer seg faktisk ganske langt med 50 000 kr i solcellepaneler, f.eks. Da reduseres belastningen på trafoen, og Hafslund burde være med på en 32A kurs. Solcellene betaler seg selv over levetiden, mer eller mindre, så da taper du ikke spesielt mye.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinal

Når det vil bli så dyrt, kanskje det hadde vært interresant med trafo for 400 V tre-fas 16A?
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

jalias

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:36
Det er desverre helt formalisert at den kunden som utløser behov for oppgraderinger må komme med såkalt "anleggsbidrag". Men jeg ville tro at i utgangspunktet ville ikke din 32A kurs ha spesielt stor betydning på trafoen, da lading foregår i hovedsak om natten da de andre kundene tilknyttet "din" trafo har lavere forbruk.

Effektberegninger av forsyningstrafo blir utført etter max beregninger. Dette for at gitt hovedsikring til alle på kretsen skal kunne utnyttes.
Det kan legges en samtidsfaktor til grunn, men ikke ved trafoen. 

Lanber

Dere må huske at landet vårt er ferdig elektrifisert ifølge netteiere.

Altså er det tiltakshavere som vil ha forandringer som skal dekke den hele og fulle kostnaden.
Unntaket er hvis netteier har nytte av oppgraderingen, da kan det være snakk om et "anleggsbidrag" for oppgraderingen.  Lik det eller ei, men sånn er det.

Jeg var heldig og fikk et nytt boligfelt som nærmeste nabo, i den forbindelse ble hele nettet i området lagt nytt av utbygger, Agder Energi toer sine hender og sier nettet deres er ferdig utbygd og har ingen planer.
Prøvde først å få oppgradert hovedsikringen min til 80A men det var ikke kapasitet i nettet sa de.

Jeg får nå en ny og egen kurs med 400V og 95mm2 (?) ledning inn, så dekker jeg selv ombygging innomhus. 
11kw her kommer jeg :-)

jalias

Sitat fra: Sveinal link=topic i tillegg opic=10045.msg133148#msg133148 date=1382352260
Når det vil bli så dyrt, kanskje det hadde vært interresant med trafo for 400 V tre-fas 16A?

Skulle det bli billigere?
10kw er 10kw enten det er 230v eller 400v.
Å da får du kostnader på 20K i tillegg for overgangstrafo.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jalias på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:47Effektberegninger av forsyningstrafo blir utført etter max beregninger. Dette for at gitt hovedsikring til alle på kretsen skal kunne utnyttes.
Det kan legges en samtidsfaktor til grunn, men ikke ved trafoen.
I så fall vil ikke en ny 32A kurs tilkoblet eksisterende hovedsikring gi utslag i beregningene på trafoen. Tror jgilberg må forklare litt nærmere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electrix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:44
Jeg ville forresten aldri ha investert 50 000 kr i ny trafo til Haflund. Man kommer seg faktisk ganske langt med 50 000 kr i solcellepaneler, f.eks. Da reduseres belastningen på trafoen, og Hafslund burde være med på en 32A kurs. Solcellene betaler seg selv over levetiden, mer eller mindre, så da taper du ikke spesielt mye.
Da blir det nok 53 000,-

50 000 for solcelleinstallasjonen og 3 000 for at Hafslund legger inn en automatisk utkobling av ditt hus ved for høy belastning på trafoen. Morsomt når det skjer på julaften og Hafslund ikke har tid til  å rykke ut og koble inn strømmen din før neste morgen...

For å ta det litt mer seriøst, problemet her er sannsynligvis makslasten, og i boligområder er gjerne kulde og dårlig vær det som gir høyest belastning. Solcellene vil hjelpe på gjennomsnittsbelastningen og redusere tap i nettet, men siden de ikke kan levere "on-demand" så hjelper de lite på makslastproblemet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

OddB

Sitat fra: jgilberg på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:02
Hafslund tok en hurtig måling av belastningen i mitt område, og de sa at det når var en belastning på 97%. Jeg måtte sende de en søknad, men på generelt grunnlag sa han at de nok ikke ville tillate at jeg la opp en 32 amp kurs i garasjen for da ville peake 100%. Videre sa han at det var normalt at jeg måtte ta noe av kostnadene for oppgraderingen på hovedtrafoen til Hafslund. Pris i størrelsesorden 50.000,- var ikke unormalt for en boligeier, men at jeg skulle bare være fornøyd hvis den ble lavere.

Det var først etter en søknad at de ville vurdere. Jeg bor på et boligfelt med 33 enheter, og jeg kan ikke skjønne at det skal være "normalt" at jeg blir "straffet" for at de har for dårlig hovedtrafo for feltet??? Det er tross alt "bare" snakk om en 32 amp kurs!

Er det andre som har fått tilsvarende tilbakemelding?
Betyr det du skriver at du ønsker å åpne et nytt abonnement for garasjen din ?  Med egen hovedsikring etc ? Det vil jo koste deg dobbelet opp i fastavgifter etc....
Hvorfor ikke dra ut en kurs fra ditt eget sikringsskap ? Da øker ikke belastningen i nettet siden den går over din eksisterende hovedsikring
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA