Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av jgilberg, mandag 21. oktober 2013, klokken 12:02

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: OddB på mandag 21. oktober 2013, klokken 13:39Hvorfor ikke dra ut en kurs fra ditt eget sikringsskap ? Da øker ikke belastningen i nettet siden den går over din eksisterende hovedsikring
Belastningen øker jo akkurat like mye med en hovedsikring som med to hovedsikringer (såfremt det er tilstrekkelig ledig kapasitet på det eksisterende målepunktet, noe det mest sannsynlig er). Det som endrer seg er utregningen for worst-case belastningen.

Om man må ha ny hovedsikring for garasjen kan man jo diskutere å redusere størrelsen på den eksisterende hovedsikringen med tilstrekkelig for å dekke garasjen, men om det er snakk om trefase vil nok det begrense strømtilførselen på den eksisterende hovedsikringen mer enn akseptabelt. Men det kan man vurdere opp i mot tiltak som reduserer strømforbruket, som pelletsovn, solceller, varmepumpe, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Balrog

Takk til Høyre som solgte nær sagt alle kommunale E-verk til private profittdrevne selskaper som Hafslund, slik at vi nå kan boltre oss i lave priser (de tar sikkert ikke maksprisen for overføring, vel?) og EKSTREMT god service.

Det er jo latterlig at enkeltkunder skal betale for oppgradering av det nettet Hafslund er lovpålagt å vedlikeholde (som innbefatter oppgradering) Da leverer de vel 400V?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

jgilberg

Sitat fra: OddB på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:20
Er dette snakk om et nytt abonnement eller en ekstra kurs fra ditt eget sikringsskap ?

Det er snakk om å utvide med en kurs.

Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jgilberg

Sitat fra: Sveinal på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:44
Når det vil bli så dyrt, kanskje det hadde vært interresant med trafo for 400 V tre-fas 16A?

Det er jo det jeg har tenkt til å sette opp, men da må jeg har 3fas 32 amp 230v for å kunne gå til 400v trefas 16A.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jgilberg

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:55
Sitat fra: jalias på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:47Effektberegninger av forsyningstrafo blir utført etter max beregninger. Dette for at gitt hovedsikring til alle på kretsen skal kunne utnyttes.
Det kan legges en samtidsfaktor til grunn, men ikke ved trafoen.
I så fall vil ikke en ny 32A kurs tilkoblet eksisterende hovedsikring gi utslag i beregningene på trafoen. Tror jgilberg må forklare litt nærmere.

Jeg har 3x40 på hovedsikringen i dag, og min elektriker har sagt han vil legge inn 3x63 FØR han legger ut ny kurs på 32 amp i garasjen. Da sa de på Hafslund i dag at belastningen p.t. er på 97% og at jeg måtte søke. Uten å skulle bli hengt opp på noe som helst sa han at jeg kunne få en regning på 50.000,- for den oppgraderingen de måtte gjøre på hovedtrafoen hos seg, og ble regningen til meg lavere skulle jeg bare bli glad. MEN han påpekte at jeg måtte søke for å få skikkelig svar.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

tk74

Sitat fra: jgilberg på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:24
Sitat fra: Sveinal på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:44
Når det vil bli så dyrt, kanskje det hadde vært interresant med trafo for 400 V tre-fas 16A?

Det er jo det jeg har tenkt til å sette opp, men da må jeg har 3fas 32 amp 230v for å kunne gå til 400v trefas 16A.

Du kan også gå for et litt snillere alternativ.

8kVA 3x20A 230V 3-fas som gir 400V 11,36A
Dette gir ca. 40 km. rekkevidde per time lading ved et forbruk på 2KW/t per mil.
Pris på denne er 7500,- Eventuell frakt til deg kommer i tillegg.




Hilsen
TrafoTech
Terje Knudsen
Tlf: 90 04 03 02

Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Espen Hugaas Andersen

Det gir mer mening at det er snakk om å betale 50 000 kr for å oppgradere hovedsikringen fra 3x40A til 3x63A. Det har jo egentlig ingenting med 32A kursen å gjøre, kostnaden kommer av at man øker kapasiteten på strømtilførselen med over 50%. Det kan sees på som en investering for fremtiden - 3x40A hovedsikring er i minste laget selv om man ikke har elbil. En induksjonstopp kan fint trekke 7 kW, og med en stekeovn på 4 kW, en vannkoker på 2 kW og en varmtvannstank på 3 kW så er man allerede over det 3x40A kan levere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jalias

Sitat fra: TS på mandag 21. oktober 2013, klokken 18:03
Sitat fra: tk74 på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:36
Sitat fra: jgilberg på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:24
Sitat fra: Sveinal på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:44
Når det vil bli så dyrt, kanskje det hadde vært interresant med trafo for 400 V tre-fas 16A?

Det er jo det jeg har tenkt til å sette opp, men da må jeg har 3fas 32 amp 230v for å kunne gå til 400v trefas 16A.

Du kan også gå for et litt snillere alternativ.

8kVA 3x20A 230V 3-fas som gir 400V 11,36A
Dette gir ca. 40 km. rekkevidde per time lading ved et forbruk på 2KW/t per mil.
Pris på denne er 7500,- Eventuell frakt til deg kommer i tillegg.




Hilsen
TrafoTech
Terje Knudsen
Tlf: 90 04 03 02

Hei
Det er ganske billig, men foreligger det noen papirer på CE dokumentasjon eller andre godkjenningen og FDV dokumentasjon ?

Det er ikke lett å få en elektriker til å installere noe slikt hvis ikke.
De har faktisk ikke lov til det.

Denne har plugg inn og plugg ut. Ikke behov for trikker.


tk74

Sitat fra: jalias på mandag 21. oktober 2013, klokken 18:08
Sitat fra: TS på mandag 21. oktober 2013, klokken 18:03
Sitat fra: tk74 på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:36
Sitat fra: jgilberg på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:24
Sitat fra: Sveinal på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:44
Når det vil bli så dyrt, kanskje det hadde vært interresant med trafo for 400 V tre-fas 16A?

Det er jo det jeg har tenkt til å sette opp, men da må jeg har 3fas 32 amp 230v for å kunne gå til 400v trefas 16A.

Du kan også gå for et litt snillere alternativ.

8kVA 3x20A 230V 3-fas som gir 400V 11,36A
Dette gir ca. 40 km. rekkevidde per time lading ved et forbruk på 2KW/t per mil.
Pris på denne er 7500,- Eventuell frakt til deg kommer i tillegg.




Hilsen
TrafoTech
Terje Knudsen
Tlf: 90 04 03 02

Hei
Det er ganske billig, men foreligger det noen papirer på CE dokumentasjon eller andre godkjenningen og FDV dokumentasjon ?

Det er ikke lett å få en elektriker til å installere noe slikt hvis ikke.
De har faktisk ikke lov til det.

Denne har plugg inn og plugg ut. Ikke behov for trikker.

CE sertifikat og samsvarserklæring følger med :-)

Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

pej

Fornuftig med en sånn trafo. Best å legge opp 3fas så man slipper skjevbelastning på anlegget. Vi bruker sånne trafoer på jobben daglig og de kan leies og brukes av hvem som helst. Plug and play:)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

TS

Sitat fra: jgilberg på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:55
Sitat fra: jalias på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:47Effektberegninger av forsyningstrafo blir utført etter max beregninger. Dette for at gitt hovedsikring til alle på kretsen skal kunne utnyttes.
Det kan legges en samtidsfaktor til grunn, men ikke ved trafoen.
I så fall vil ikke en ny 32A kurs tilkoblet eksisterende hovedsikring gi utslag i beregningene på trafoen. Tror jgilberg må forklare litt nærmere.

Jeg har 3x40 på hovedsikringen i dag, og min elektriker har sagt han vil legge inn 3x63 FØR han legger ut ny kurs på 32 amp i garasjen. Da sa de på Hafslund i dag at belastningen p.t. er på 97% og at jeg måtte søke. Uten å skulle bli hengt opp på noe som helst sa han at jeg kunne få en regning på 50.000,- for den oppgraderingen de måtte gjøre på hovedtrafoen hos seg, og ble regningen til meg lavere skulle jeg bare bli glad. MEN han påpekte at jeg måtte søke for å få skikkelig svar.
Dersom stikkledningen din er dimmensjonert for 63A, kan du sjekke om det samme gjelder ved bestilling av eget målerpunkt i garasje dersom du henter ut det ved husveggen. Mulig det er en byrokratisk grunn, ikke teknisk.
Jeg holder på med 3x32A i garasje, har sendt bestilling på dette og forventer pris på kun Måler og nettleie fra Hafslund, samt elektrikerkostnader på det jeg ikke kan gjøre selv. (Grave og trekke )
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Electrix

Sitat fra: Balrog på mandag 21. oktober 2013, klokken 14:42
Det er jo latterlig at enkeltkunder skal betale for oppgradering av det nettet Hafslund er lovpålagt å vedlikeholde (som innbefatter oppgradering) Da leverer de vel 400V?
Kan jo være relevant å huske på at dette IKKE er noen særregel fra E-verk, det samme gjelder for vei, vann og avløp dersom du vil bygge ut/utvide og kapasiteten allerede er sprengt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Andrewas

Hmm.. Vi har 3*50A hovedsikring i dag. Elektriker har vært innom og sett i forbindelse med annet arbeid i huset. Inntaksledningen er tykk nok til at vi kan ha 3*63A hovedsikring. Han sier at han kan bytte hovedsikringen uten at han trenger å spørre Hafslund om det.

Er dette riktig? Kan han bare bytte hovedsikring? I denne situasjonen er han fagmannen og jeg kun kunden og dermed er jeg innstilt på å bare lene meg tilbake og "la det skje". Noen risiko ved det?

På denne måten får jeg "nok" tilgjengelig strøm i sikringsskapet til å kunne legge ut en 1-fase 32A kurs til garasjen for montering av "blå" industrikontakt for lading av bilen. Legger selvsagt ledning nok for 3-fase slik at det blir enkelt å oppgradere senere om Tesla kommer med en fornuftig hjemmelader for Norge.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Nordtroms

Ja meg bekjent så skulle det være uproblematisk. Fikk gjordt det samme for noen år siden.  :)
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Sjøhyene

Sitat fra: Andrewas på onsdag 23. oktober 2013, klokken 11:20
Hmm.. Vi har 3*50A hovedsikring i dag. Elektriker har vært innom og sett i forbindelse med annet arbeid i huset. Inntaksledningen er tykk nok til at vi kan ha 3*63A hovedsikring. Han sier at han kan bytte hovedsikringen uten at han trenger å spørre Hafslund om det.

Er dette riktig? Kan han bare bytte hovedsikring? I denne situasjonen er han fagmannen og jeg kun kunden og dermed er jeg innstilt på å bare lene meg tilbake og "la det skje". Noen risiko ved det?
meh, hvis han sier det er ok så er det nok det. Han har vel ingen personlige incentiver akkurat for å ta store sjanser på din bekostning.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA