Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Haster litt 32 A enfase stikk

Startet av Mr.Zero, mandag 28. oktober 2013, klokken 21:11

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 07:40
Sitat fra: pwb på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 07:04
ang. visker foran. Noen som vet om det finnes oppvarmet visker som passer til disse bilene? Er det en standardstørrelse på bladet?

Oppvarmet visker er for meg ukjent. Vanligvis er det et varmetrådfelt ved viskernes hvileposisjonsfelt i frontruta som gir varme til viskerbladet.
Hva angår størrelse, så er det skrevet om dette viskerbladet i andre tråder på forumet. Let litt, for alternative viskere kan brukes har jeg lest. Mitt er forresten 2 år og snart 40.000km gammelt. Fungerer fint enda, men jeg behandler ruta jevnlig med Rain-X.  8)

Finnes mange oppvarmede viskere på markedet. Finnes også en løsning hvor man bytter ut den metallspilen som sitter i bladet med en som avgir varme.

http://fennica.no/elektrisk-oppvarmet-vindusvisker
http://shop.truck-line.no/ice-free-oppvarmet-vindusvisker-ice-free
http://www.thermowiper.no/meny.htm

Sikkert ikke så stort problem, men har på flere biler jeg har hatt opplved gjerne 3-5 ganger i året at det iser noe skikkelig og at man faktisk må stoppe for å få av is av viskerne og ruta. Mulig noe slikt vil redusere litt av behovet for varme opp på ruta så man kan få mer ned på beina?

Mr.Zero

Sitat fra: pwb på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 07:46
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 07:40
Sitat fra: pwb på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 07:04
ang. visker foran. Noen som vet om det finnes oppvarmet visker som passer til disse bilene? Er det en standardstørrelse på bladet?

Oppvarmet visker er for meg ukjent. Vanligvis er det et varmetrådfelt ved viskernes hvileposisjonsfelt i frontruta som gir varme til viskerbladet.
Hva angår størrelse, så er det skrevet om dette viskerbladet i andre tråder på forumet. Let litt, for alternative viskere kan brukes har jeg lest. Mitt er forresten 2 år og snart 40.000km gammelt. Fungerer fint enda, men jeg behandler ruta jevnlig med Rain-X.  8)

Finnes mange oppvarmede viskere på markedet. Finnes også en løsning hvor man bytter ut den metallspilen som sitter i bladet med en som avgir varme.

http://fennica.no/elektrisk-oppvarmet-vindusvisker
http://shop.truck-line.no/ice-free-oppvarmet-vindusvisker-ice-free
http://www.thermowiper.no/meny.htm

Sikkert ikke så stort problem, men har på flere biler jeg har hatt opplved gjerne 3-5 ganger i året at det iser noe skikkelig og at man faktisk må stoppe for å få av is av viskerne og ruta. Mulig noe slikt vil redusere litt av behovet for varme opp på ruta så man kan få mer ned på beina?

Nesten 2000,- for et viskerblad er stivt.. Men seff - for trailerkara som kjører land og strand året rundt kan det jo ha noe for seg - men litt usikker på hvor effektiv en liten varmespile i bladet kan være... Jaja, funker vel.  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Hamiso

Er det  okon som har tips til firma i Noreg som sel slike reservedeler til trillingar relativt rimeleg?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

svingen

Sitat fra: Hamiso på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:06
Er det  okon som har tips til firma i Noreg som sel slike reservedeler til trillingar relativt rimeleg?
Tenker du på pollenfilter? eller hva tenker du på?
den her ser jo rimlig ut http://www.delespesialisten.no/bildeler/citro%C3%ABn/c-zero/c-zero-10.2010-hk-5241/
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Hamiso

Tenkte på pollenfilter, vindusviskarar og evt. andre slitasjedeler. Altså nokon som både har utval og bra pris. Ser ikkje så verst ut med delepriser.no.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

erik e

Det orginale er vel "innsatt" med noe. Er det aktivt kull ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

pwb

Har man problemer med f.eks dugg på rutene så løses det veldig ofte med at man fjerner pollenfilteret. Pollenfilteret samler opp fuktighet og vil vel tro at det har større problemer med å tørke opp på disse bilene enn en vanlig bil som man kan kjøre lenger med. Nå har jeg ikke testet på ion enda, men på alle andre biler jeg har hatt så fjerner jeg pollenfilteret istedenfor å bytte det, blir mye mindre dugg på rutene.

Hamiso

Sitat fra: pwb på onsdag 15. oktober 2014, klokken 07:21
Har man problemer med f.eks dugg på rutene så løses det veldig ofte med at man fjerner pollenfilteret. Pollenfilteret samler opp fuktighet og vil vel tro at det har større problemer med å tørke opp på disse bilene enn en vanlig bil som man kan kjøre lenger med. Nå har jeg ikke testet på ion enda, men på alle andre biler jeg har hatt så fjerner jeg pollenfilteret istedenfor å bytte det, blir mye mindre dugg på rutene.

....blir det ikkje mykje pollen i bilen, då? :-\
...merkar du om kupèen blir meir støvete/dårleg luft?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

pwb

Jeg merker ingen ting, men vil vel tro at en som er alergisk mot pollen vil merke det, men det fantes biler uten filter før i tiden og da fantes det også pollen.

TorC

#24
Slettet. Postet i feil seksjon. Har lagt den inn i riktig forum.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

SUNPWRD

Å fjerne kupéfilteret er vel ikke så lurt da luften som kjøler/varmer batteriet kommer fra kupevifta..?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Beamer Screamer

Fjerner du pollenfilteret suges alt mulig rart inn i varmeregisteret - og blir liggende der. Ikke spesielt lurt. Pollenfilteret hindrer ikke bare pollen men også blader, frø etc som etterhvert blokkerer varmeregisteret helt.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr


Mr.Zero

Sitat fra: Jørgen Jevne på fredag 04. desember 2015, klokken 13:06
http://www.delespesialisten.no/bildeler/citroën/c-zero/c-zero-10.2010-hk-5241/

Er det noen praktisk forskjell på disse to kupéfilterne?

Det nederste er dobbelt så "tungt". Trolig er dette et filter med aktivt kull og dermed innehar en bedre renseevne. Jeg hadde valgt det! Mest vekt for penga.. ;D Det finnes dog filtre til halve prisen fra andre produsenter. Hør med Mekonomen, Torshov etc.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

65lars

"Advarsel: Det er ikke blitt lagt til noen emner her på minst 120 dager.
Med mindre du er helt sikker på at du vil svare, kan du vurdere å starte et nytt emne."


Neida, trenger ikke det, selv om emnet snart er to år gammelt.  Veldig nyttig info, som jeg trenger i dag.  Noen lenker er utdatert / døde, men resten gir meg den info jeg trenger, så takker igjen!
Mvh,
Gammel mann som vil gjøre egen service... (for det meste, i hvert fall...)
:)
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA