Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av emphezis, mandag 28. oktober 2013, klokken 19:56

« forrige - neste »

emphezis

Hei!

Har forsøkt å søke litt i forumet, men fikk ingen klokkeklare svar...

LED tåkelys
Noen som har funnet ut om det er en plug'n'play LED-pære man kan erstatte det gule tåkelyset i LEAF med? Er vel snakk om en 35W H8-pære originalt, betyr det at den kan erstattes med denne: http://goo.gl/zH2OFu?

Xenon fjernlys
Er det noe Xenon-kit som passer i fjernlys på LEAF? Det er vel snakk om 65W H9-pære originalt. Kan disse pærene passe: http://goo.gl/PjANRF? Med et passende kit...

Noen som vet om en eller begge disse vil føre til kluss mht. canbus? Må det monteres en motstand (som denne: http://goo.gl/myHiaZ) i tillegg?
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

leaf-newbe

her er en post på et forum om temaet
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=2773
dette er en usa 2011 om jeg ikke tar feil.

mulig det kan være noen endringer på de europeiske 2013 modellene
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

TorC

Ettermontering av Xenonlys er som regel ikke lov uten å bytte reflektor. Fra neste år blir dette en del av PKK. Det kan fort bli  VELDIG kostbart å bytte tilbake.

http://www.abcnyheter.no/motor/2013/10/05/eu-kontrollen-blir-mer-omfattende

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

vangli

Jeg tror også man skal være forsiktig med å bytte ut hovedlyset med tanke på kravene som stilles. Derimot undres jeg på om man kan gjøre noe med det svake hovedlyset på en annen måte.

Hva om man kobler inn en "step-up" konverter ala http://dx.com/p/car-150w-dc-8-32v-to-9-46v-voltage-boost-converter-regulator-for-laptop-blue-206971 på inngangen til hvert av hovedlysene, og justerer den til passende utspenning rundt 14 Volt slik at hovedlyset kan lyse med normal styrke. Himlandes dyrt blir det heller ikke, og vil antagelig bli godkjent i EU kontrollen, da en bare justerer spenningen til det som er normalt for halogenpæra. Noen som har prøvd noe slikt?

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

KennyLeaf

#4
Sitat fra: emphezis på søndag 20. oktober 2013, klokken 22:59
Hei!

Har forsøkt å søke litt i forumet, men fikk ingen klokkeklare svar...

LED tåkelys
Noen som har funnet ut om det er en plug'n'play LED-pære man kan erstatte det gule tåkelyset i LEAF med? Er vel snakk om en 35W H8-pære originalt, betyr det at den kan erstattes med denne: http://goo.gl/zH2OFu?

Xenon fjernlys
Er det noe Xenon-kit som passer i fjernlys på LEAF? Det er vel snakk om 65W H9-pære originalt. Kan disse pærene passe: http://goo.gl/PjANRF? Med et passende kit...

Noen som vet om en eller begge disse vil føre til kluss mht. canbus? Må det monteres en motstand (som denne: http://goo.gl/myHiaZ) i tillegg?

Når det gjelder LED i tåkelys har jeg prøvd mange forskjellige H8-pærer, men ingen passer fysisk inn i huset (butter imot noe der inne grunnet størrelsen på LED vs. halogen.

Når det gjelder kjørelys-pæren (som sitter i forkant av tåkelyspæren i samme hus (P13)), kan denne fint byttes med LED, slik at auto/DRL/kjørelys får tilpasset farge som LED hovedlys.

Har selv montert et H9-kit 55w Xenon på fjernlysene. Fungerer knall - og gir økt lysutbytte uten noen form for feilmeldinger: http://www.ekstralys.no/products/lumen-prosystem-xenon. Dette er plug and play (men krever at du lager et hull i skrudekselet inn til lampen for gjennomføring av ledninger)
Meget enkelt å bytte tilbake til orginalt ved eventuelle merknader fra uniformert personell/PKK.

Har i tillegg en LED lys-bar montert mellom skilt og ladeluke, koblet mot fjernlys. Til sammen gir dette et fantastisk fjernlys på Leafen.

Ser sånn ut: (Se bilde her: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1669515/leaf_lysbar.jpg)

http://www.ekstralys.no/products/10srseriesdrivingspecter

Balrog

Sitat fra: TorC på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:35
Ettermontering av Xenonlys er som regel ikke lov uten å bytte reflektor. Fra neste år blir dette en del av PKK. Det kan fort bli  VELDIG kostbart å bytte tilbake.

http://www.abcnyheter.no/motor/2013/10/05/eu-kontrollen-blir-mer-omfattende

Det kan da umulig gjelde FJERNlys? Det skal jo blende...
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

TorC

Sitat fra: Balrog på mandag 21. oktober 2013, klokken 14:27
Sitat fra: TorC på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:35
Ettermontering av Xenonlys er som regel ikke lov uten å bytte reflektor. Fra neste år blir dette en del av PKK. Det kan fort bli  VELDIG kostbart å bytte tilbake.

http://www.abcnyheter.no/motor/2013/10/05/eu-kontrollen-blir-mer-omfattende

Det kan da umulig gjelde FJERNlys? Det skal jo blende...

Det er jo ikke akkurat det som er hensikten med fjernlys. Målet med fjernlys er ikke å blende, men å lyse godt.

Problemet med "Reodor Felgen"-løsninger med Xenon (alle andre lyskilder) er at reflektoren i lampen har en spredning som er tilpasset den orginale lyskilden. Men slike jallaløsninger kan man få veldig godt opplyste trær og busker, men ikke nødvendigvis bedre lys i veibanen. Dette kan gjøre at du selv blir "blendet" og dårlig nattesyn. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

RuneW

Sitat fra: TorC på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:17
Problemet med "Reodor Felgen"-løsninger med Xenon (alle andre lyskilder) er at reflektoren i lampen har en spredning som er tilpasset den orginale lyskilden. Men slike jallaløsninger kan man få veldig godt opplyste trær og busker, men ikke nødvendigvis bedre lys i veibanen. Dette kan gjøre at du selv blir "blendet" og dårlig nattesyn.

+1

Jeg har et slikt kit og lyset ble helt ubrukelig pga at reflektoren ikke er tilpasset plasseringen til selve lyskilden. Som sagt over her: Mye lys, men på feil sted. Mange er fornøyde med en XENON-kit'ene sine, men jeg mistenker at de blir lurt av at alt i nærheten ser mye lysere ut.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: vangli på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:59
Hva om man kobler inn en "step-up" konverter ala http://dx.com/p/car-150w-dc-8-32v-to-9-46v-voltage-boost-converter-regulator-for-laptop-blue-206971 på inngangen til hvert av hovedlysene, og justerer den til passende utspenning rundt 14 Volt slik at hovedlyset kan lyse med normal styrke. Himlandes dyrt blir det heller ikke, og vil antagelig bli godkjent i EU kontrollen, da en bare justerer spenningen til det som er normalt for halogenpæra. Noen som har prøvd noe slikt?

En interessant tanke som jeg også har vært innom. Det strandet på ett eller annet, men jeg husker ikke hva det var. Mulig at den stup-up-trafoen jeg så på ikke holdt mål.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

keca

Sitat fra: KennyLeaf på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:34
Sitat fra: emphezis på søndag 20. oktober 2013, klokken 22:59
Hei!

...

Når det gjelder LED i tåkelys har jeg prøvd mange forskjellige H8-pærer, men ingen passer fysisk inn i huset (butter imot noe der inne grunnet størrelsen på LED vs. halogen.

Når det gjelder kjørelys-pæren (som sitter i forkant av tåkelyspæren i samme hus (P13)), kan denne fint byttes med LED, slik at auto/DRL/kjørelys får tilpasset farge som LED hovedlys.


DRL LED er noe jeg kunne tenke meg, har prøvd et par forskjellige, men passet dårlig..

Har du noe informasjon om hva og hvor du har kjøpt dette?
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

leaf-newbe

hei

Jeg vil også gjerne vite hvilke DRL led har du kjøpt som passer?
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

leaf-newbe

Sitat fra: KennyLeaf på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:34

Har i tillegg en LED lys-bar montert mellom skilt og ladeluke, koblet mot fjernlys. Til sammen gir dette et fantastisk fjernlys på Leafen.

Ser sånn ut: (last ned bilde her: https://db.tt/VNSCB5zE)

http://www.ekstralys.no/products/10srseriesdrivingspecter

hva er grunnen til at du monterte de så høyt?

kan du legge ut er profil bilde slik at en kan se hvordan det ser ut fra siden?
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

KennyLeaf

Sitat fra: RuneW på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:34
Sitat fra: TorC på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:17
Problemet med "Reodor Felgen"-løsninger med Xenon (alle andre lyskilder) er at reflektoren i lampen har en spredning som er tilpasset den orginale lyskilden. Men slike jallaløsninger kan man få veldig godt opplyste trær og busker, men ikke nødvendigvis bedre lys i veibanen. Dette kan gjøre at du selv blir "blendet" og dårlig nattesyn.

+1

Jeg har et slikt kit og lyset ble helt ubrukelig pga at reflektoren ikke er tilpasset plasseringen til selve lyskilden. Som sagt over her: Mye lys, men på feil sted. Mange er fornøyde med en XENON-kit'ene sine, men jeg mistenker at de blir lurt av at alt i nærheten ser mye lysere ut.

Lurt og lurt... etter å ha kjørt bil på bekmørke vestlandsveier i 35 år - i alt slags føre og med (nær sagt) alle typer biler - og opp mot 40.000 km/år, har jeg opparbeidet kjøreerfaring nok til påstå at jeg har grunnlag til å fastslå at jeg har fått betydelig bedre lysutbytte (på veibanen i lengde og bredde) etter oppgradering til xenon på fjernlysene til Leafen. Innrømmer at det er noe kantspredning ut over veibanen også, men langs hjorteinfiserte dalstrøk opplever jeg det som pluss. Hver morgen er det hjort i, eller langs veien jeg ferdes. Me xenon oppdager jeg dem de nødvendige 2 sekundene tidligere ... 8).


KennyLeaf

Sitat fra: leaf-newbe på mandag 21. oktober 2013, klokken 23:25
Sitat fra: KennyLeaf på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:34

Har i tillegg en LED lys-bar montert mellom skilt og ladeluke, koblet mot fjernlys. Til sammen gir dette et fantastisk fjernlys på Leafen.

Ser sånn ut: (last ned bilde her: https://db.tt/VNSCB5zE)

http://www.ekstralys.no/products/10srseriesdrivingspecter

hva er grunnen til at du monterte de så høyt?

kan du legge ut er profil bilde slik at en kan se hvordan det ser ut fra siden?

Monterte så høyt for å få lysene til å kaste lenger. Kan også monteres under skilte, noe som sikkert blir estetisk penere (ikke så "harry" - kan du si). Montering over skiltet med litt lavere festebraketter enn de jeg benyttet, er også mulig (to typer braketter følger med) Men min prøving og feiling tilsier at dess høyere montering, jo bedre effekt/rekkevidde blir det. Men takmontering... nei, der er vi over grensen  :P

Skal legge ut bilde "i profil" når jeg har anledning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA