Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av emphezis, mandag 28. oktober 2013, klokken 19:56

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: KennyLeaf på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 08:48

Lurt og lurt... etter å ha kjørt bil på bekmørke vestlandsveier i 35 år - i alt slags føre og med (nær sagt) alle typer biler - og opp mot 40.000 km/år, har jeg opparbeidet kjøreerfaring nok til påstå at jeg har grunnlag til å fastslå at jeg har fått betydelig bedre lysutbytte (på veibanen i lengde og bredde) etter oppgradering til xenon på fjernlysene til Leafen. Innrømmer at det er noe kantspredning ut over veibanen også, men langs hjorteinfiserte dalstrøk opplever jeg det som pluss. Hver morgen er det hjort i, eller langs veien jeg ferdes. Me xenon oppdager jeg dem de nødvendige 2 sekundene tidligere ... 8).

Legg merke til at jeg skrev "kan". Det finnes sikkert noen kitt som er gode og som er tilpasset reflektoren.

Jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på området, men såvidt jeg har forstått ligger det noen myndighetskrav som må tilfredsstilles på PKK. Da hjelper det lite med gode argumenter om lysstyrke og egne erfaringer.

Såvidt jeg har forstått skal Xenon-lys ha automatisk elektronisk  høydejustering og korrekt spredning.   
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trig8

Sitat fra: TorC på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 09:07

Såvidt jeg har forstått skal Xenon-lys ha automatisk elektronisk  høydejustering og korrekt spredning.
Ja, dette gjelder nærlys for at de ikke skal blende motkommende kjøretøy. For fjernlys gjelder ikke dette, se f.eks xenon-fjernlysene for ettermontering fra Hella eller Bosch.
Men, som er sagt tidligere - for å få god lysutnyttelse er det viktig at xenonpærene er på samme sted i reflektoren som originalpæra, ellers blir lysbildet helt annerledes og antageligvis til det værre.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

KennyLeaf

Sitat fra: leaf-newbe på mandag 21. oktober 2013, klokken 23:25
Sitat fra: KennyLeaf på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:34

Har i tillegg en LED lys-bar montert mellom skilt og ladeluke, koblet mot fjernlys. Til sammen gir dette et fantastisk fjernlys på Leafen.

Ser sånn ut: (last ned bilde her: https://db.tt/VNSCB5zE)

http://www.ekstralys.no/products/10srseriesdrivingspecter

hva er grunnen til at du monterte de så høyt?

kan du legge ut er profil bilde slik at en kan se hvordan det ser ut fra siden?

Profilbilde av lysbar montert i fronten av Leafen finner du her: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1669515/IMG_0989.jpg


El Prado

Har prøvd xenon i orginallampene og det ble ikke bra. Lyste bedre men lysbildet ble ikke bra med to konsentrerte lyspunkt for nært bilen. Løsningen ble å montere to xenon elglys (bredt lysbilde). I forhold til xenon kit i hovedlysene så er dette 100 x bedre lys og lysbilde!
Nissan leaf 2012, Hvit, 11500km-102000km

Think Classic 2000mod. Solgt

leaf-newbe

takk for bilder og svar.
skal prøve med drl led først men vurderer ogs den led skinna.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

RuneW

Sitat fra: El Prado på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 18:15
Har prøvd xenon i orginallampene og det ble ikke bra. Lyste bedre men lysbildet ble ikke bra med to konsentrerte lyspunkt for nært bilen. Løsningen ble å montere to xenon elglys (bredt lysbilde). I forhold til xenon kit i hovedlysene så er dette 100 x bedre lys og lysbilde!

Det der er nok det eneste som vil fungere ordentlig, ja.

Hvis noen har lyst til å prøve et Xenon-kit så har jeg et liggende å slenge som jeg gjerne gir bort.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

André S. P.

 :) Jeg har oppgradert til LED DRL   :)
(Dayligt Running Light) Se bilder.

Jeg måtte tilpasse, (slipe plasten på sokkelen), litt for å få pærene inn i lykta. Sammenlikner dere originalpærene med de dere kjøper så ser dere med en gang hva jeg mener... Dette er den fremre pæren med en liten reflektor. Den bakre er tåkelys og den lar jeg være da jeg meget sjelden vil bruke den.

Neste prosjekt er å teste DRL LED pærer med linse på toppen.. siden pæren står på skrå oppover så vet jeg ikke hvordan lyset blir i praksis...
Jeg skal også forsøke å oppgradere ett fulltlys av gangen til Xenon. Dette skal jeg gjøre 100% reversibelt ved å lage hullet under lykta slik at hullet kan avblendes uten å synes hvis jeg angrer eller jeg får pålegg om å reversere oppgraderingen. Det er også, som tidligere nevnt, viktig at lysbildet blir riktig. ved å ta en lykt kan man stille seg opp på en mørk veg og holde over en lykt av gangen og se hvordan lysbildet er. Uansett vil ikke fulltlyset plage annen trafikk da man jo, som kjent, skal blende ned ved møtende trafikk. Derfor tror jeg en slik oppgradering vil gå gjennom på EU-kontroll. Dessuten er det en helt egen reflektor og dette berører ikke nærlyset (som uansett er LED)

SÅ TIL SAKEN:
Her er den jeg kjøpte...legg merke til plasten på sokkelen. (mellom den røde pakningen og LEDene)
Der er her du skal la det være igjen en kant på ca 3-4 mm)
http://www.ebay.com/itm/261199537081?item=261199537081&viewitem=&sspagename=ADME:L:OU:IE:3160&vxp=mtr

Her er LED pæren grovslipt med vinkelsliper.... faktisk..


Venstre slik du ser det er LED, høyre er original. (sitter du i bilen er altså den høyre skiftet )   ;)
Bildet er tatt med sola i ryggen så dette er verst tenkelige forhold..


Nærmere


Enda nærmere


Begge DRL er byttet og bildet tatt i skygge




Euroleaf, perlehvit Tekna, Selvfølgelig med "dobbeltlader", Navn: Elinor, Levert 3. juni 2013.

Tesla Model X, sekvensnummer 2211
(reservert 2/7-14)

GeirH

Dette var et flott innlegg. Jeg skal gjøre det samme. Takk for god info.

-gh
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

Lynet

Flott ut du har funnet disse, jeg kjøpte med 18 lysdioder og de ble for lange.
Har nå bestilt samme som deg  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TorC

Det ser jo veldig bra ut. Mye penere med det hvite lyset enn det gule fra halogenpærene. Hvorfor har du valgt P13W pærer istedenfor vanlige H11 pærer?


http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=2773

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.


André S. P.

Sitat fra: TorC på onsdag 23. oktober 2013, klokken 22:52
Det ser jo veldig bra ut. Mye penere med det hvite lyset enn det gule fra halogenpærene. Hvorfor har du valgt P13W pærer istedenfor vanlige H11 pærer?


http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=2773

Jeg ser du har US Leaf og de har, etter det jeg har forstått, kun en pære og en reflektor i tåkelysene. De er altså kun tåkelys. Biler for Europa har en ekstra, liten reflektor foran tåkelyset og en ekstra pære også. Denne pæren er en P13W. Det er sistnevnte som automatisk lyser som DRL. Ikke tåkelyspæren.

På US-Leaf må du evt. bruke  tåkelysene som DRL. Jeg har ikke brydd meg om å skifte tåkelyspærene så om jeg skrur på de får jeg også gult lys (på bakre reflektor).
Euroleaf, perlehvit Tekna, Selvfølgelig med "dobbeltlader", Navn: Elinor, Levert 3. juni 2013.

Tesla Model X, sekvensnummer 2211
(reservert 2/7-14)

André S. P.

Euroleaf, perlehvit Tekna, Selvfølgelig med "dobbeltlader", Navn: Elinor, Levert 3. juni 2013.

Tesla Model X, sekvensnummer 2211
(reservert 2/7-14)

TorC

Sitat fra: André S. P. på torsdag 24. oktober 2013, klokken 12:16
Sitat fra: TorC på onsdag 23. oktober 2013, klokken 22:52
Det ser jo veldig bra ut. Mye penere med det hvite lyset enn det gule fra halogenpærene. Hvorfor har du valgt P13W pærer istedenfor vanlige H11 pærer?


http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=2773

Jeg ser du har US Leaf og de har, etter det jeg har forstått, kun en pære og en reflektor i tåkelysene. De er altså kun tåkelys. Biler for Europa har en ekstra, liten reflektor foran tåkelyset og en ekstra pære også. Denne pæren er en P13W. Det er sistnevnte som automatisk lyser som DRL. Ikke tåkelyspæren.

På US-Leaf må du evt. bruke  tåkelysene som DRL. Jeg har ikke brydd meg om å skifte tåkelyspærene så om jeg skrur på de får jeg også gult lys (på bakre reflektor).

Da skjønner jeg... :-) Jeg trodde de lyktene der var identiske.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Knotten

Sitat fra: El Prado på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 18:15
Har prøvd xenon i orginallampene og det ble ikke bra. Lyste bedre men lysbildet ble ikke bra med to konsentrerte lyspunkt for nært bilen. Løsningen ble å montere to xenon elglys (bredt lysbilde). I forhold til xenon kit i hovedlysene så er dette 100 x bedre lys og lysbilde!

Dette tror jeg og er den (så langt..) beste løsningen når det gjelder å forbedre det elendige fjernlyset.
Men er spenningen høy nok til å drive disse skikkelig, har forstått det slik at spenningen er nokså mye lavere enn den vi vanligvis får fra en dynamo med skikkelig regulator?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA