Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Den følelsen!!

Startet av emphezis, mandag 28. oktober 2013, klokken 19:49

« forrige - neste »

emphezis

Hei!

Vurderer sterkt å bli eier av en Nissan LEAF med det aller første.

Lurer imidlertid på hvilken finansieringsmodell jeg skal velge. Synes elbilmarkedet fortsatt er umodent, og alt kan snus på hodet bare det kommer en ny attraktiv modell på markedet - eller at det gjøres om på elbilfordelene (selv om dette i hovedsak ikke skal skje før 2017) osv. Synes derfor Nissan sin tilbakekjøpsgaranti virker fristende. Den går altså ut på at Nissan kjøper bilen tilbake for 150 000 kr etter 3 år.

Noen av dere som har gått for denne modellen? Er ikke det veldig "safe" fremfor å benytte seg av 100 % finansiering over f.eks. 5 år? Greit nok at man da sitter med en nedbetalt bil, men man risikerer jo fremdeles å ikke få "noe" igjen for den... Ser for meg at mye har skjedd ila. 3 år - og da er det vel greit å garantert være kvitt den for 150 000 kroner?
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

leaf-newbe

alt bilkjøp er gambling.

en har aldri garanti for hva som skjer i morgen.
en må kjøpe en bil som passer for dagens behov.
alltid vanskelig å forutse hva som skjer med fordeler og avgifter i fremtiden.

tør vedde på at før 2020 har bensin og diesel prisen pasert 20 kroner literen og da blir det enda mer aktraktivt å ha elbil. selv en think er fortsat salgbar idag så jeg er ikke bekymret.

desuten kan du spare inn hele pristapet på en elbil om du samenligner bilkostnaden pr år samenlignet med hva det koster å ha en fosil.

og på en fosil har du pristap + alle de høye utgiftene et fosil bil hold fører med.

noe av problemet som begynner å melde seg er at mange har fått opp øynene for elbilene som er i vinden og prøver å melke markedet. se bare på hurtigladerne som en etter en går over til å betal ladere.
og noen priser jo ladingen så høyt at det fint kan mæles med fosil brendstoff. en av verstingene er ishavsveien som priser en enkelt lading til 150,- og 100 pr lading om en kjøper 10 klipp, helt sykt spør du meg. de er riktig nok de mest ivrige utbyggerne men det hjelper ikke så mye når de er så dyre. prisen faller en del om du har behov for å ladde mer en 10 gnager pr 3 mnd for da kan du kjøpe abo som gir fri tilgang i 3-6-12 mnd men fortsatt dyrt. dernest på versting lista finner du statoil som gir mindre lading en de andre og koster dyrt. 15 min for 44,- og 30 min for 74,-

når var det sist noen som fylte 15 min bensin?
helt vilt den betalings modellen de har gått for.
det riktige ville være å betale på KW og ikke for lade tid.

mye mulig jeg sporet av posten din men men sån kan det gikk.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

emil

Jeg gambla med en et år gammel import-Leaf. Har regnet frem og tilbake på det, både på egenhånd og via diverse "kalkulatorer" og i alle tilfellene er de mer eller mindre enige om at hvis jeg fortsetter dagens kjøre/lademønster og tar utgangspunkt i at service/forsikring er lik for EL og fossilbil, vil jeg fortsatt spare penger på Leafen selv om jeg hadde fått en gratis fossilbil.

elektrolux

Vil anta at en tilbakekjøpsavtale koster mer enn du tror i form av pålagt service/vedlikehold, maks antall km, og krav om at bilen leveres tilbake uten bruks spor. Du blir vel også bundet opp til å kjøpe en ny bil for å kunne kreve tilbakekjøpet?

Alternativt kan du kjøpe en brukt bil for ned mot 170 000 kr i dag, og selge den om 3 år for 110 000. Det koster deg nesten garantert 20 000 i året.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

leaf-newbe

om en samenligner en elbil pris mot kostnaden å ha og bruke en fosil bil så kan man faktisk gi bort elbilen etter 5 år uten å tape mer en det det ville ha kostet i rene utgifter på en fosilbil tenker da på utgifter som kun fosilbilen har som drivstoff og bompenger parkering høyere årsavgift og forsikring etc...
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

emphezis

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 00:20
Vil anta at en tilbakekjøpsavtale koster mer enn du tror i form av pålagt service/vedlikehold, maks antall km, og krav om at bilen leveres tilbake uten bruks spor. Du blir vel også bundet opp til å kjøpe en ny bil for å kunne kreve tilbakekjøpet?

Alternativt kan du kjøpe en brukt bil for ned mot 170 000 kr i dag, og selge den om 3 år for 110 000. Det koster deg nesten garantert 20 000 i året.

Jeg antok også at det var flere ting "med liten skrift", men kan ikke finne noe negativt med tilbakekjøpsavtalen (og selger sier - selvfølgelig - heller ikke at det er noe muffens).

Det er et maks antall kilometer (36 000 km, som er mer enn nok for meg på 3 år), det er IKKE krav om at jeg benytter meg av tilbudet (i motsetning til leasing) om å la Nissan (Santander) kjøpe bilen tilbake - jeg kan bare beholde den og la lånet løpe, og følgelig heller ikke noe krav om at jeg kjøper ny bil hos Nissan etter 3 år. Servicer kan jeg ta der jeg vil så lenge det er autorisert verksted. Renten er også den samme om jeg velger vanlig finansiering eller tilbakekjøpsgaranti-finansiering.

Så sånn sett skjønner jeg ikke hvorfor ikke alle benytter seg av tilbakekjøpsgarantien...
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA