Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EL-BIL og rullestol

Startet av elektrolux, lørdag 19. juli 2008, klokken 12:53

« forrige - neste »

elektrolux

Da har jeg begynt innkjøring av batterier, og tilhørende synkronisering av instrumenter.

Instrumentene er forøvring meget nøyaktige. De viser estimert rekkevidde bassert på kjøremønster, og dette kombinert med bargraf for ladetilstand,  dobbel trippteller, og varsellampe for batteri, er alt lagt til rette for at en ikke trenger gå lens for strøm ufrivillig.

Innkjøringen består i 5 påfølgende fulle oppladinger og tømminger av batteriene. Det hevdes at dette skal øke rekkevidden.

På normal kjøring fikk jeg batterilyset på på ca 5,8 mil, og vel hjemme viste tripptelleren 5,98 mil.  Dette var mer enn jeg hadde ventet, og sykkelen ble satt på lading. I morges viste KWt telleren i sikringskapet 6, 2 kWt forbruk. Med andre ord litt over 1 kWt / mil. Dette var også litt mer enn forventet, all den tid batteriet ikke er mer enn 3,7 kWt.

Forklaringen er nok at NiMh batterier er omtrent like (in)effektive som NiMh, med en del ladetap.

Uansett. 1 kWt/mil er ingenting å klage på. Vi snakker om mindre enn 1 kr/ mil i driftskostnader, og målt i forhold til min "eldgamle" måleenhet. Kjøreglede pr. liter bensin ( husk dette var lenge før strømmen ble oppfunnet He he), så ligger Vectrixen helt i topp.

Skal komme tilbake etterhvert med mer om dette temaet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Spennende! :)  Jeg håper virkelig de klarer å klasifisere ned disse et hakk, da det skulle være midt i blinken for ungdommene som nærmer seg det statiet i livet der de lovlig kan bevege seg rundt i trafikken på motoriserte kjøretøy.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Sitat fra: elektrolux på fredag 27. juni 2008, klokken 09:39

Innkjøringen består i 5 påfølgende fulle oppladinger og tømminger av batteriene. Det hevdes at dette skal øke rekkevidden.


Dette er viktig både med nye NiMh og NiCd seller, på "allt mulig utstyr" som bruker denne batteriteknologien.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Sitat fra: bosonic på fredag 27. juni 2008, klokken 12:04
Sitat fra: elektrolux på fredag 27. juni 2008, klokken 09:39

Innkjøringen består i 5 påfølgende fulle oppladinger og tømminger av batteriene. Det hevdes at dette skal øke rekkevidden.


Dette er viktig både med nye NiMh og NiCd seller, på "allt mulig utstyr" som bruker denne batteriteknologien.

Jeg kan i alle fall skrive under på at dette fungerer bra på mobiltelefoner og trådløse telefoner som jeg har brukt dalig i årevis rmed god kapasitet på batteriene :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#4
Nå er det noen dager siden, men....

10 km motorvei, og resten som før gav følgende resultat.

Ladelys ved 62,6 km, lading vad 64,4 km. Ladet 5,8 Kwt.

Enten bruker sykkelen mindre strøm grunnet "litt mer" innkjørt girkasse eller ubevist sparsommeligere kjøring, eller så er der mindre overlading nå.

Forventet at 20% motorveikjøring medførte redusert rekkevidde, samtidig som innkjøring av batteri økte motakeligheten for strøm, men disse måleresultatene stemmer ikke med de teoriene.

Ellers tiltrekker scooteren seg stadig vekk middelaldrende menn, som lurer på hva dette er. En slik person står og studerer scooteren omtrent hver gang jeg har parkert den, og kommer tilbake for å kjøre videre.

Håper den snart blir klassifisert som 125cc, slik at det ikke blir en gubbesykkel :D 

Fikk forresten kona med bakpå, og det var tommelen opp. Måtte selvfølgelig innom en italiensk restaurant for å virkelig skape stemning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Tredje tomkjøring endte med 65,2 km før lys, og 66,4 km totalt. Samme type kjøring, mye med passasjer.

Ladet 5,8 kWt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. juli 2008, klokken 17:15
Håper den snart blir klassifisert som 125cc, slik at det ikke blir en gubbesykkel :D 

Er dette kanskje noe Norstart kan ta opp med sentrale politikere? Det er jo mulig for noen å få seg ei aldri så lite stjerne i margen ved å gjøre det mulig for enda flere å ta i bruk elektriske kjøretøy. Ikke minst er det viktig å gi ungdomen muligheten til å venne seg til å kjøre elektrisk. Det øker sjansen for at de gjør det når de blir større også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#7
Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. juli 2008, klokken 17:15

Fikk forresten kona med bakpå, og det var tommelen opp. Måtte selvfølgelig innom en italiensk restaurant for å virkelig skape stemning.


Så hyggelig da!

Nettopp tilbake fra Italia, kan jeg bekrefte at Scooter + Italia er sant.
Men jeg så ingen elektriske, og det vanligste merket var Honda  ::)  Eller er det imponerende å se hvor liten klarning det er mellom Scootere og taxi i fart gjennom Milano.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. juli 2008, klokken 17:15

Håper den snart blir klassifisert som 125cc, slik at det ikke blir en gubbesykkel :D 


Det kan vel hende at dette bidrar enda mer til gubbesykkel i og med at en del gamlinger kan kjøre den på bilsertifikatet (meg inkludert, fristelsen er til stedet, den er lekker).

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. juli 2008, klokken 17:15

Enten bruker sykkelen mindre strøm grunnet "litt mer" innkjørt girkasse eller ubevist sparsommeligere kjøring, eller så er der mindre overlading nå.


Det er vell all grunn til å tro at det ennå går en stund før forbruket stabiliserer seg på et lavere nivå på grunn av innkjøring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Catalyzator

Jeg syns denne Vectrix'n ser spennende ut  8)
Jeg hadde selv en Intruder 800 (1994mod) men valgte å selge den i våres da behovet for å ha med meg rullestol dit jeg skal herefter legger visse føringer for endringer i livsstilen fremover men håper engang å få kjørt en testing med Vectrix'n for den frister et "gammelt" mc-hjerte med sitt litt spennende utseende :D
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

elektrolux

Da er fjerde syklus ferdig, med følgende tall:

68,5 km til ladelys, ladet på 69,3 km blandet kjøring inkl motorvei. Ladet 6,1 kWt

Tallene tyder på at både sykkel og batteri har en positiv utvikling, og med tanke på at sykkelen kan lades når som helst er en slik rekkevidde helt OK. Skal en lenger enn 7 mil på en gang må en framdeles velge bensin sykkel, men etterhvert er slike turer begrenset til 2-3 ganger i året likevel, og BMW'en trenger litt bruk den også.

Det jeg ser nå er at jeg får kjørt mye mer motorsykkel enn tidligere, da det er mye lettere å sette seg oppå og kjøre Vectrixen enn å starte opp BMW'en. Vectrixen sin revers gjør parkering i egen garasje mye enklere enn den 250 kg tunge BMW'en, og bare det gjør at den blir brukt. Et annet moment er at nå som Stavanger er totalt uten gratis ladeplasser, er det greit med et kjøretøy som bruker mindre enn halvparten så mye strøm som AX/Saxo'en.

Gleder meg til å fullføre siste batterisyklus, så jeg kan kjøre og lade etter eget behov.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

enok

Nå som du har kjørt noen uker med Vectrix'en, hvordan har rekkevidden utviklet seg?
Oxygen Lepton El-Scooter 2002 modell med NI-ZN batterier.  Bor i Asker

elektrolux

Har ikke kjørt så mange milene etter innkjøringa, men tviler egentlig på om der er forbedret kapasitet på dette stadiet. Har også sluttet å kjøre batteriet helt tomt, da det ikke har noen hensikt på NiMh batterier.

Mulig rekkevidde er opp til 12 mil, ( og indikeres på restdistansen ved forsiktig kjøring) men ved realistisk kjøring tror jeg 70 km er det en kan forvente seg. Noe jeg syntes er helt greit, spesielt med tanke på at en får 2,5 mil ekstra pr. time en lader sykkelen., og at dette kan gjøres ved enhver stop.

Kommer nok tilbake om jeg greier å lure mer enn 6,1 kW inn på batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sitfly

Nå er en av få lett-mc registrerte Vectrix til salgs (Har sjekket med selger)
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=16148233&WT.svl=Bilde

Første mann til mølla:-)

elektrolux

#14
Takk for den Sitfly.  :-\

Trenger tips om hvordan jeg skal forklare dette for kona. Slet alvorlig før Jul når jeg fulgte i Think ( på forumet) sine forspor og kjøpte delebil til min nye Think.

Hadde ingen valg utenom å sikre meg denne. Har tross alt lovet Vectrix til poden's 16 års dag, og trodde GP impotørens Vectrix var landets eneste lettvekter. Denne  er vistnok den andre, og ser da også mye bedre ut i blått enn i GP fargene.

Dermed har guttungen på 13 i sommer noe å fram til om 3 1/2 år.

Imens blir nok min egen lagt ut for salg, da garagekapasiteten er godt sprengt.

Pannikpris: 55K for min røde Vektrix. Løp og kjøp. Se bilder over.

Oppdatering mars09: Rød Vectrix nå solgt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA