Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Model S i brann i Mexico

Startet av pej, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:09

« forrige - neste »

pej

 I det nyeste garantidokumentet står følgende vedrørende batterigarantien på 8 år.

I tillegg dekkes ikke skader som følge av følgende aktiviteter av den begrensede garantien for batteriet:
• utsette kjøretøyet for temperaturer over 60 °C (140 °F) eller under –30 °C (–22 °F) i mer enn 24 timer av gangen

Så om temperaturen faller til under -30 og man står i over 24t kan garantien på batteriet bortfalle. Vet ikke hvordan de kan se dette, men finnes kanskje en logg for temeraturen i bilen som kan leses av ved service.

Heldigvis ikke så ofte -30 i mine trakter...
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Cowboystrekk

Når laderen står tilkoblet så virker det som om flere opplever at batterivarmeren ikke brukes når batteriet er fulladet, hva vil da skje i -30 om man står med fullt batteri?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TS

Sitat fra: pej på søndag 20. oktober 2013, klokken 20:31
I det nyeste garantidokumentet står følgende vedrørende batterigarantien på 8 år.

I tillegg dekkes ikke skader som følge av følgende aktiviteter av den begrensede garantien for batteriet:
• utsette kjøretøyet for temperaturer over 60 °C (140 °F) eller under –30 °C (–22 °F) i mer enn 24 timer av gang
en

Så om temperaturen faller til under -30 og man står i over 24t kan garantien på batteriet bortfalle. Vet ikke hvordan de kan se dette, men finnes kanskje en logg for temeraturen i bilen som kan leses av ved service.

Heldigvis ikke så ofte -30 i mine trakter...

Det har stått der lenge.  Utifra min egen tolkning, burde det være tilstrekkelig å forvarme bilen i 15min for å varme batteripakken. Så har man nye 24timer... 

Jeg ville hatt med meg et ekstra 12v batteri eller 12v lader innomhus om bilen skulle stå lenge i områder hvor slike temperaturer forekommer.. 
Har selv opplevd behov for det på fossilbil..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Hyperstress

Sitat fra: taraquin på søndag 20. oktober 2013, klokken 20:41
Når laderen står tilkoblet så virker det som om flere opplever at batterivarmeren ikke brukes når batteriet er fulladet, hva vil da skje i -30 om man står med fullt batteri?

Den burde være smart nok til å innse at den må varme batteriet dersom det er så kaldt over 24t da. Men om den er det..?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

pej

Jeg blir bare litt skeptisk til slike begrensinger i en garanti særlig siden det ikke står noe om hvor dårlige batteriene forventes å være om feks 5 år. Det de sier "muntlig" på Alnabru er at garantien gjelder intill 8 år dersom batteriet blir dårligere enn 70%. Hadde vært bra om det stod noe om dette på papiret. 8 år er lenge å ha en muntlig avtale...

Er det noe jeg har oversett? Står det noe om dette noe sted? Isåfall hyl ut:)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Oreo

En ting er å stå i -30 over 24 timer uten tilkoblet strøm. Hva om en står i -30 over 24 timer MED tilkoblet strøm?
Hva er forskjellen? Bruker bilen strøm fra nettet/batteriet for vedlikeholdsvarme?
Svigers har hytte på Tynset, men tilgang på strøm, så for meg er dette et høyst relevant spørsmål.
Er det så ille at jeg må ta halen mellom bena og bruke fossilen om temperaturen synker?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Havebigfun

Sitat fra: Oreo på søndag 20. oktober 2013, klokken 22:57
En ting er å stå i -30 over 24 timer uten tilkoblet strøm. Hva om en står i -30 over 24 timer MED tilkoblet strøm?
Hva er forskjellen? Bruker bilen strøm fra nettet/batteriet for vedlikeholdsvarme?
Svigers har hytte på Tynset, men tilgang på strøm, så for meg er dette et høyst relevant spørsmål.
Er det så ille at jeg må ta halen mellom bena og bruke fossilen om temperaturen synker?
Ideellt bør det være slik at bilen som er tilkoblet til nettet bruker denne strømmen til å holde varmen.
Foreløpig -ihvertfall i min bil- bruker den strømmen til å lade og evt varme opp frem til batteriet har kommet til ønsket nivå- deretter genereres en feilmelding.
Om man er tilstede er det bare å ta ut kontakten for å sette den inn igjen- da virker den igjen til oppnådd SOC nivå. Det er altså ikke noe problem sålenge man er tilstede.
Regner med at en av de neste SW-oppgraderingene retter på dette slik at bilen "lever" i månedsvis når den er koblet til- uten videre behov for yttre innblanding.

Øyvind.h


Denne klausulen dukker opp her på forumet med jevne mellomrom. Som påpekt har den stått der lenge, og jeg fyrte av gårde en e-post til Tesla om denne i fjor en gang for å få noen presiseringer.
Svaret var:
Temperaturen må være under -30 grader sammenhengende i mer enn 24 timer, og selv da er det ingen automatikk i at garantien ryker. Og har du plugget i bilen skal det uansett ikke være noe problem.

Så da er det bare en ting å si: gå inn på YR.no , søk opp stedet du skal oppholde deg, velg historisk data/statistikk og sjekk når temperaturen sist var under -30 mer enn 24 timer!
Er du et slikt sted ofte uten tilgang til 230V er kanskje ikke Model S noe for deg :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

frekri

Hadde vært interessant å vite om de mente at man måtte innom en oppvarmet garasje når det er -30 eller om det holder å kjøre bilen.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA