Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Haster litt 32 A enfase stikk

Startet av Jærbuen, mandag 28. oktober 2013, klokken 16:05

« forrige - neste »

Sjøhyene

Svinghjul har vel så vidt jeg vet elendig energitetthet per kg. I tillegg så består det av en hel  masse bevegelige deler som vil bryte sammen med gjerne mellomrom.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

#16
Gyro-effekten på svinghjul er en betydelig ulempe. Enten vil ikke bilen svinge, eller så har bilen lyst til å forbli vannrett i skråninger. Og et svinghjul som går i stykker er veldig destruktivt - nesten som en bombe.

Svinghjul passer best i permanente installasjoner. Som oftest plasseres de nedgravd i bakken, slik at om svinghjulet ødelegges vil fragmentene fanges opp av bakken og ikke gjøre noen skade.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 15. mars 2016, klokken 22:24
Svinghjul har vel så vidt jeg vet elendig energitetthet per kg. I tillegg så består det av en hel  masse bevegelige deler som vil bryte sammen med gjerne mellomrom.
dette er ikke nødvendigvis tilfelle. Ofte brukes det magnetiske lagre, og da kan det være snakk om kun *en* bevegelig del.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

Trikk er vel det eneste reelle alternativet for det, i korte strekk der de ikke har strøm, men har kun sett det som konsept i Roma eller noe tror jeg det var. Batterier er milevis bedre, og det har vi allerede.

dosmont

Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Sjøhyene

Sitat fra: dosmont på onsdag 16. mars 2016, klokken 10:07
Når man snakker om solen ;D

http://www.tu.no/artikler/dette-grafen-produktet-kommer-i-salg-i-sommer/277496

Spennende greier. Tipper at det som vil komme etterhvert er batteri/kondensator hybrider der kanskje 80% er batteri og 20% kondensator. Da kan man kompensere for at batteriet må lades veldig tregt mot slutten med å istedet plassere tilsvarende energimengde i kondensator og så over de neste timene tømme denne energimengden over i batteriet. Da vil det heller ikke være noe problem at kondensatorer er dårlige til å holde på lading over tid.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

dosmont

Det må være noen resistorer og eller regulering i mellom da ja, for og ivareta lion cellene.
Ikke at jeg har fordypet meg inn i det men, en regel som er uttalt mange ganger, er at mann skal ikke blande batterityper, for da går de i stykker.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: dosmont på onsdag 16. mars 2016, klokken 10:23
Ikke at jeg har fordypet meg inn i det men, en regel som er uttalt mange ganger, er at mann skal ikke blande batterityper, for da går de i stykker.

Tesla har patenter på noen hybridløsninger der man utnytter to forskjellige batterityper med forskjellige egenskaper. Dette er rett nok rettet mot *-air batterier der litium-batteriene er de "hurtige", men kan sikkert (relativt) enkelt modifiseres til at litium-batteriene er "strømbank" med superkondensatorer som hurtigbuffer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sjøhyene

Sitat fra: dosmont på onsdag 16. mars 2016, klokken 10:23
Det må være noen resistorer og eller regulering i mellom da ja, for og ivareta lion cellene.
Ikke at jeg har fordypet meg inn i det men, en regel som er uttalt mange ganger, er at mann skal ikke blande batterityper, for da går de i stykker.
Ja så klart, du må ha noe elektronikk i mellom som sørger for at batteriet får DC spenning i riktige doser ;)
Men tror ikke det trenger å være spesielt vanskelig eller komplisert.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

t0ffluss

Hehe, you beat me to it RaBalder. Superkondesator som eneste energikilde og ladetid i minutter i stedenfor timer vil kreve en HINSIDES strømmengde!

Tror krafselskapene må begynne å dimensjonere nettet sitt om dette blir en realitet ;)

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 15. mars 2016, klokken 10:01
Sitat fra: kvasbo på tirsdag 15. mars 2016, klokken 07:32
Løsningen på lading er åpenbart to superkondensatorer. Den ene står utenfor bilen og lades kontinuerlig, den andre er i bilen. Når du skal lade kobles de to sammen med to gigantledere og ladningen utjevnes på sekunder.
Kobler man dem bare sammen, så eksploderer i alle fall kabelen som brukes til sammenkoblingen. Med litt uflask så skades begge kondensatorene også.

Men får man overført elektroner så fort det er forsvarlig til den kondensatoren som sitter i bilen, så kan ladetiden bli kort.

Det blir dog sinnsyke strømmer.

Vi har idag over 300 ampere ved lading av 85kWh batteri. Da har vi en ladeeffekt på ~115kW


Hvis vi regner med en kondensator-spenning ladet på 400V, som lades med 1000kW. Da er vel strømmen 3000 ampere. Dvs en ladetid på 6 minutter for 100kWh.

Hvor stort tverrsnitt må en slik kabel ha?


Men 5000 kW lading, så har vi en strøm på 15000 ampere. Ladetid på under minuttet for 100kWh.

Hvordan ser kabelen ut da?

Er det mulig å lage en kontakt på en bil som håndterer dette? Kan neppe skjules i venstre baklys mer  ::)  ;D
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

amund

Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 15. mars 2016, klokken 18:58
Egentlig burde man titte litt nærmere på svinghjul-tek til bilbruk også, ihvertfall som et supplement frem til SK blir virkelighet.

Teslaen har det allerede: Regen!
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Sjøhyene

Kabelen kan jo fint ha tverrsnitt på en kvadratmeter. Bare å ha kobling under bilen i stedenfor litt sånn som man har på robot støvsugere og gressklippere.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Kallisman

Eller man kan øke spenningen i stedet for bare strømmen. Da trenger man ikke så tykk leder for å overføre samme mengde energi per tidsenhet, men mer isolasjon.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

dosmont

Mulig jeg er på super tynn is nå, men med batteribanker som for eksempel er på ca 400v hvis man setter de i serie så med flere kan du ladde samme ampere men med fler doblet effekt for eksempel 4 banker x 400v =1200v.
vil anta at noe lignende kan gjøres med superkondensatorer også.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

gautea

tommel finger regel. 1,5 kvadrat = 15 ampere hvis det er ac. her går strømmen ytters i leder. Det betyr du kan ihvertfall bruke dette på DC strøm. 5000 ampere = 500 kvadrat.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA