Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Haster litt 32 A enfase stikk

Startet av Jærbuen, mandag 28. oktober 2013, klokken 16:05

« forrige - neste »

Jærbuen

Noen som vet om Tesla forsker på bruk av superkondensator som erstatning til de batterier som i dag benyttes?
Pr i dag får man mindre effekt ut av en enhetsvekt kondensator enn fra et batteri, men dette kan vel utvikles videre? Man får da hurtigere lading, og enda bedre rekkevidde. Og man kan hente ut oppimot 95% av lagret energi, samt mindre slitasje pr opplading.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

JohanH

Elon har en doktorgrad, eller muligens påbegynte en doktorgrad, hvor superkondensator var tema. Når teknologien er moden kommer det. Først kommer hybridbatterier d.v.s. batterier med superkondensator integrert, for akselerasjon og regen. Så kan kjemien i batteriet være dårligere på charge/discharge rate men kanskje i steden ha høyere energitetthet.

Tesla har patentert konseptet hybridbatteri.

D.O

Batteriet på Model S er så stort at det ikke vil hjelpe på aks og regen med kondensator. Men ladehastighet kan sikker gjøres raskere.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

JohanH

Sitat fra: D.O på søndag 20. oktober 2013, klokken 21:08
Batteriet på Model S er så stort at det ikke vil hjelpe på aks og regen med kondensator. Men ladehastighet kan sikker gjøres raskere.

Poenget mitt er at de kanskje da kan velge en annen kjemi på batteridelen, som har dårligere utladningsegenskaper men fler kw/vekt-enhet. Og er billigere?

Lokführer

Jeg mener Elon snakket om at superkondensatorer ikke har høy nok energitetthet foreløpig.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Rapid

SC kommer garantert etterhvert. Det forskes intenst på printemetoder der en printer karbon atomer på biologisk film med oppløsning på nano nivå. Jeg tipper kjemiske batterier vil forsvinne til fordel for superkondensatorer som ikke påvirkes av temperatur. Som kan lades like fort som vi kan mate inn strøm og som kan slenges i kompostbingen når bilene er utslitt. Energitetthet trenger ikke nødvendigvis være mye høyere enn dagens batterier om ladetiden reduseres til sekunder ;)

Kallagtunet

Sitat fra: Rapid på søndag 20. oktober 2013, klokken 22:49
Energitetthet trenger ikke nødvendigvis være mye høyere enn dagens batterier om ladetiden reduseres til sekunder ;)

Trenger jvla tjukk ladekabel da i så tilfelle...

Måkemannen

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 20. oktober 2013, klokken 23:16
Sitat fra: Rapid på søndag 20. oktober 2013, klokken 22:49
Energitetthet trenger ikke nødvendigvis være mye høyere enn dagens batterier om ladetiden reduseres til sekunder ;)

Trenger jvla tjukk ladekabel da i så tilfelle...
Kanskje man kan dele opp kondensatorbanken i flere "kurser" og lade dem i parallel? Da blir kabelen bred istedet for tjukk. Kanskje ikke noen enorm forbedring, men..

Man vil uansett ha en veldig høy strømtrekk fra nettet under ladingen, om man ikke supplerer med f.eks svinghjulteknologi på ladepunktet.


petersv


o.b.lix

Elon Musk har studert superkondensator og tenkte at dette kunne være ideelt for elbil. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/elon-musks-interest-in-supercapacitors.51/

Men som kjent fikk kan kontakt med andre og gikk for batterier i stedet.


Det forskes likevel heftig på temaet http://illvit.no/transport/biler/fremtidens-elbil-ma-kunne-lades-pa-sekunder
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

dundun

Løsningen på lading er åpenbart to superkondensatorer. Den ene står utenfor bilen og lades kontinuerlig, den andre er i bilen. Når du skal lade kobles de to sammen med to gigantledere og ladningen utjevnes på sekunder.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

RaBalder

Sitat fra: kvasbo på tirsdag 15. mars 2016, klokken 07:32
Løsningen på lading er åpenbart to superkondensatorer. Den ene står utenfor bilen og lades kontinuerlig, den andre er i bilen. Når du skal lade kobles de to sammen med to gigantledere og ladningen utjevnes på sekunder.
Kobler man dem bare sammen, så eksploderer i alle fall kabelen som brukes til sammenkoblingen. Med litt uflask så skades begge kondensatorene også.

Men får man overført elektroner så fort det er forsvarlig til den kondensatoren som sitter i bilen, så kan ladetiden bli kort.

Det blir dog sinnsyke strømmer.

Vi har idag over 300 ampere ved lading av 85kWh batteri. Da har vi en ladeeffekt på ~115kW


Hvis vi regner med en kondensator-spenning ladet på 400V, som lades med 1000kW. Da er vel strømmen 3000 ampere. Dvs en ladetid på 6 minutter for 100kWh.

Hvor stort tverrsnitt må en slik kabel ha?


Men 5000 kW lading, så har vi en strøm på 15000 ampere. Ladetid på under minuttet for 100kWh.

Hvordan ser kabelen ut da?

Er det mulig å lage en kontakt på en bil som håndterer dette? Kan neppe skjules i venstre baklys mer  ::)  ;D

Amoss

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 15. mars 2016, klokken 10:01
Er det mulig å lage en kontakt på en bil som håndterer dette? Kan neppe skjules i venstre baklys mer  ::)  ;D

Nei, men kanskje noe ala dette?
https://www.youtube.com/watch?v=a6Lp-qV9ZJU&t=1m49s
;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jensjacob

"...electrical car ferry..."
Is it a normal ferry that transports only electric cars or an electric ferry that transports all kinds of cars ?  ;D
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Måkemannen

Sitat fra: petersv på mandag 14. mars 2016, klokken 22:40
Eeeeeeeller superkondensatorer....
Svinghjulteknologi er allerede i bruk i installasjoner der man trenger veldig høy strømstyrke over kort tid. Superkondensatorer for bilbruk er enda bare en våt drøm.

Egentlig burde man titte litt nærmere på svinghjul-tek til bilbruk også, ihvertfall som et supplement frem til SK blir virkelighet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA