Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EV Power sine videre planer for hurtiglading i Trøndelag

Startet av bjodnes, mandag 28. oktober 2013, klokken 15:57

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: petersv på søndag 20. oktober 2013, klokken 20:50
Sitat fra: taraquin på søndag 20. oktober 2013, klokken 20:43
Dette kan bli katastrofalt for de som i perioder opplever svært lav temp og ikke nødvendigvis kjører hele tiden, batterivarmeren burde da i det minste holde batteriet på en temp over kritisk terskel når den står tilkobla strømnettet selv om den ikke lader lenger...

Den gjør det. Derfor de har tidsbegrensningen, står du lengre enn det så er batteriet flatt (når du ikke er kobla til) og det skades.
Som  mange andre har jeg problemer med at det raporteres feil på ladekabel etter at ladinga er fullført. Dette medfører at batteriet ikke toppes opp igjen når bilen blir stående en stund.
Med denne feilen, så er jeg skeptisk til om Teslas råd om alltid å koble til lader hjelper så mye mtp. å berge batteriet dersom der er skikkelig kaldt.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Nuvolari

Sitat fra: Maartensommer på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:04
Ikke ideelt, men kan man vekke bilen ved å åpne/låse ved hjelp av FOB?

Det må da gå an ellers hadde man vel aldri kommet inn i bilen igjen :)

Er ikke dette så enkelt som at man åpner/lukker bilen med FOB for deretter å gå inn på appen å starte forvarming?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

TK Askøy

Sitat fra: Nuvolari på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:14
Sitat fra: Maartensommer på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:04
Ikke ideelt, men kan man vekke bilen ved å åpne/låse ved hjelp av FOB?

Det må da gå an ellers hadde man vel aldri kommet inn i bilen igjen :)

Er ikke dette så enkelt som at man åpner/lukker bilen med FOB for deretter å gå inn på appen å starte forvarming?
Jeg tror ikke det er så enkelt, men skal mer enn gjerne teste ut i morgen tidlig. Tipper resultatet blir en feilmelding av type "charging cable problem" + enda høyere totalt strømforbruk på å komme i gang.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

Roger (NO)

Sitat fra: TK Askøy på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:38
Sitat fra: Nuvolari på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:14
Sitat fra: Maartensommer på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:04
Ikke ideelt, men kan man vekke bilen ved å åpne/låse ved hjelp av FOB?

Det må da gå an ellers hadde man vel aldri kommet inn i bilen igjen :)

Er ikke dette så enkelt som at man åpner/lukker bilen med FOB for deretter å gå inn på appen å starte forvarming?
Jeg tror ikke det er så enkelt, men skal mer enn gjerne teste ut i morgen tidlig. Tipper resultatet blir en feilmelding av type "charging cable problem" + enda høyere totalt strømforbruk på å komme i gang.
Denne metoden funker hos meg (riktig nok TN-nett). Du trenger dog ikke låse opp bilen, men bare trykk 1 gang på FOBen. Deretter har du tilgang med app'en...

Nuvolari

Sitat fra: TK Askøy på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:38
Sitat fra: Nuvolari på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:14
Sitat fra: Maartensommer på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:04
Ikke ideelt, men kan man vekke bilen ved å åpne/låse ved hjelp av FOB?

Det må da gå an ellers hadde man vel aldri kommet inn i bilen igjen :)

Er ikke dette så enkelt som at man åpner/lukker bilen med FOB for deretter å gå inn på appen å starte forvarming?
Jeg tror ikke det er så enkelt, men skal mer enn gjerne teste ut i morgen tidlig. Tipper resultatet blir en feilmelding av type "charging cable problem" + enda høyere totalt strømforbruk på å komme i gang.

Jeg lader kun på jobb så jeg slipper den feilmeldingen hjemme i hvertfall. Jeg benytter forvarming med strøm fra batteriet. Da burde det fungere?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Cobos

Jeg kan bekrefte at du fint kan forvarme uten at lader er tilkoblet, såfremt du har kontakt med bilen. Dette bruker naturligvis strøm fra batteriet, men gjør du det 15min før du skal dra koster det ikke mye.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Cronos

Tilbake til topic.

Samme skjedde med meg i går. Bilen hadde stått uten lading natten over (hadde plugget i kabel, men noe hadde skjedd så bilen ikke tok imot lading). Våknet til -2 og helt kald bil.

Kjørte en tur på ca 25 minutter. Hverken full effekt på motoren eller full regen.
Kom hjem, ladet i ca 4-5 timer.
Kjørte så 55 km (35 minutter) og gul strek på regen under hele turen. Altså - hverken lading eller kjøring fjernet regen-grensen.

Som OP tenker jeg : Hvordan skal dette gå til vinteren...?










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



cairnz

Hvor ligger de stiplede linjene (både for effekt fram og regen) ?
Elbilist

Cirion

Sitat fra: Cronos på mandag 21. oktober 2013, klokken 13:25
Tilbake til topic.

Samme skjedde med meg i går. Bilen hadde stått uten lading natten over (hadde plugget i kabel, men noe hadde skjedd så bilen ikke tok imot lading). Våknet til -2 og helt kald bil.

Kjørte en tur på ca 25 minutter. Hverken full effekt på motoren eller full regen.
Kom hjem, ladet i ca 4-5 timer.
Kjørte så 55 km (35 minutter) og gul strek på regen under hele turen. Altså - hverken lading eller kjøring fjernet regen-grensen.

Som OP tenker jeg : Hvordan skal dette gå til vinteren...?
Har du vinterpakken?

Jeg får slike streker når bilen står ute, men de forsvinner igjen etter få minutters kjøring. Riktignok står ikke bilen min over natta, men kun dagtid. Ca. 8,5t og temp er ca 3grader. Har ingen planer om å stå i noe annet enn oppvarmet garasje intill videre, da jeg fortsatt har P+ sommerhjul...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

trygvelo

Sitat fra: Cirion på mandag 21. oktober 2013, klokken 14:04
Sitat fra: Cronos på mandag 21. oktober 2013, klokken 13:25
Tilbake til topic.

Samme skjedde med meg i går. Bilen hadde stått uten lading natten over (hadde plugget i kabel, men noe hadde skjedd så bilen ikke tok imot lading). Våknet til -2 og helt kald bil.

Kjørte en tur på ca 25 minutter. Hverken full effekt på motoren eller full regen.
Kom hjem, ladet i ca 4-5 timer.
Kjørte så 55 km (35 minutter) og gul strek på regen under hele turen. Altså - hverken lading eller kjøring fjernet regen-grensen.

Som OP tenker jeg : Hvordan skal dette gå til vinteren...?
Har du vinterpakken?

Jeg får slike streker når bilen står ute, men de forsvinner igjen etter få minutters kjøring. Riktignok står ikke bilen min over natta, men kun dagtid. Ca. 8,5t og temp er ca 3grader. Har ingen planer om å stå i noe annet enn oppvarmet garasje intill videre, da jeg fortsatt har P+ sommerhjul...

Jeg har vinterpakken, men har samme "problem" som flere her, begrensningene ligger lenge både på effekt og regen, men først og fremst på regen. Skal ikke si det 100% sikkert, men tror begrensningen på regen også er der umiddelbart etter lading så det virker som om "saktelading" ikke varmer opp batteriet nok til å gi full regen. Det er jo i og for seg logisk, for ladeeffekten er jo ikke mye i forhold til høy regen.

Øyvind.h

#25
Sitat fra: Cirion på mandag 21. oktober 2013, klokken 14:04
Sitat fra: Cronos på mandag 21. oktober 2013, klokken 13:25
Tilbake til topic.

Samme skjedde med meg i går. Bilen hadde stått uten lading natten over (hadde plugget i kabel, men noe hadde skjedd så bilen ikke tok imot lading). Våknet til -2 og helt kald bil.

Kjørte en tur på ca 25 minutter. Hverken full effekt på motoren eller full regen.
Kom hjem, ladet i ca 4-5 timer.
Kjørte så 55 km (35 minutter) og gul strek på regen under hele turen. Altså - hverken lading eller kjøring fjernet regen-grensen.

Som OP tenker jeg : Hvordan skal dette gå til vinteren...?
Har du vinterpakken?
Tror ikke batteriets evne til å levere/ta til seg energi påvirkes nevneverdig av varme i baksetet og varme spylerdyser/viskere :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:12
Sitat fra: Cirion på mandag 21. oktober 2013, klokken 14:04
Sitat fra: Cronos på mandag 21. oktober 2013, klokken 13:25
Tilbake til topic.

Samme skjedde med meg i går. Bilen hadde stått uten lading natten over (hadde plugget i kabel, men noe hadde skjedd så bilen ikke tok imot lading). Våknet til -2 og helt kald bil.

Kjørte en tur på ca 25 minutter. Hverken full effekt på motoren eller full regen.
Kom hjem, ladet i ca 4-5 timer.
Kjørte så 55 km (35 minutter) og gul strek på regen under hele turen. Altså - hverken lading eller kjøring fjernet regen-grensen.

Som OP tenker jeg : Hvordan skal dette gå til vinteren...?
Har du vinterpakken?
Tror ikke batteriets evne til å levere/ta til seg energi påvirkes nevneverdig av varme i baksetet og varme spylerdyser/viskere :)
Nei, men forskjellig størrelse på batterivarmeren påvirker nok i større grad. En ting er hva de har sagt skal leveres, en annen ting er hva som faktisk er levert...

Så om en kjøretur på 25min ikke gir hverken full effekt eller full regen, kan det være batterivarmer problemer eller batterivarmeren er mindre enn annonsert. Selv har jeg ikke opplevd å være begrenset i mer i noen minutter. 5min maks. Derfor er det greit å spørre om den det gjelder har vinterpakke. Kan også være at det bare er kaldere der bilen kjøres enn der jeg kjører, og at jeg parkerer i varm garasje, og derfor ikke rekker å kjøle ned bilen lenge nok.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Ørjan Stv

Hva har det med vinterpakke å gjøre????  :-\

(Vinterpakke inneholder: Tresonet oppvarming av baksete, Oppvarmede vindusspylerdyser og Avrimingsfunksjon på vindusvisker)

Cirion

Sitat fra: Ørjan Stv på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:51
Hva har det med vinterpakke å gjøre????  :-\

(Vinterpakke inneholder: Tresonet oppvarming av baksete, Oppvarmede vindusspylerdyser og Avrimingsfunksjon på vindusvisker)
Vinterpakke pleide å ha kraftigere batterivarmer, noe som ble endret til å inkludere alle EU biler.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

Det er første gangen jeg leser at den hadde _kraftigere_ batterivarmer. At man måtte ha vinterpakken for i det hele tatt å få batterivarmer derimot...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA