Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EV Power sine videre planer for hurtiglading i Trøndelag

Startet av bjodnes, mandag 28. oktober 2013, klokken 15:57

« forrige - neste »

bjodnes

Har kjørt to turer i dag. Begge på 25km. 5 grader og alle tiders vestlandsk høstvær. Vått og kaldt. Fikk ikke full re-gen ( gul linje på 30) eller full motoreffekt på den ene turen og på den andre forsvant gul linje omtrent når jeg var fremme. Hva når det blir skikkelig kaldt? Svært sjelden i det daglige at turene er 25km eller mer. Gjør det noe for batteriene at de ikke har sin ideelle temperatur fra nå til etter påske?
iOn 2012 modell
2013 model S 85

jkirkebo

Sitat fra: bjodnes på søndag 20. oktober 2013, klokken 18:17
Har kjørt to turer i dag. Begge på 25km. 5 grader og alle tiders vestlandsk høstvær. Vått og kaldt. Fikk ikke full re-gen ( gul linje på 30) eller full motoreffekt på den ene turen og på den andre forsvant gul linje omtrent når jeg var fremme. Hva når det blir skikkelig kaldt? Svært sjelden i det daglige at turene er 25km eller mer. Gjør det noe for batteriene at de ikke har sin ideelle temperatur fra nå til etter påske?

Forvarm bilen så er problemet mer eller mindre borte.
Forøvrig holder batteriene lengre jo kaldere de er, inntil en viss grense. Så for batterienes levetid er ikke kulda negativ på noen måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Roger (NO)

Jeg har opplevd dette også.
I tillegg har jeg fått et varsel om at batteriene varmes opp, og at full effekt vil oppnås etterhvert. Dette etter at bilen har stått tilkoblet strøm over natten.

Mitt spørsmål er: Vil ikke batteriene holde optimal temperatur når bilen er tilkoblet strøm?

Havebigfun

Sitat fra: Roger (NO) på søndag 20. oktober 2013, klokken 18:55
Mitt spørsmål er: Vil ikke batteriene holde optimal temperatur når bilen er tilkoblet strøm?
Bare sålenge den lades- når ladingen avsluttes går den i dvale uten å holde batteriene varme.
Derfor er det lurt å lade slik at batteriene er fulle når du skal avgårde neste gang.

Roger (NO)

Sitat fra: Havebigfun på søndag 20. oktober 2013, klokken 19:01
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 20. oktober 2013, klokken 18:55
Mitt spørsmål er: Vil ikke batteriene holde optimal temperatur når bilen er tilkoblet strøm?
Bare sålenge den lades- når ladingen avsluttes går den i dvale uten å holde batteriene varme.
Derfor er det lurt å lade slik at batteriene er fulle når du skal avgårde neste gang.
Og om bilen skal stå over tid? Lader med jevne mellomrom for å ta igjen det tapte etter forrige lading?

Havebigfun

Sitat fra: Roger (NO) på søndag 20. oktober 2013, klokken 19:06
Sitat fra: Havebigfun på søndag 20. oktober 2013, klokken 19:01
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 20. oktober 2013, klokken 18:55
Mitt spørsmål er: Vil ikke batteriene holde optimal temperatur når bilen er tilkoblet strøm?
Bare sålenge den lades- når ladingen avsluttes går den i dvale uten å holde batteriene varme.
Derfor er det lurt å lade slik at batteriene er fulle når du skal avgårde neste gang.
Og om bilen skal stå over tid? Lader med jevne mellomrom for å ta igjen det tapte etter forrige lading?
Med aktuell SW-5.6 ser det ut til at den bare lader en gang- deretter blir det alltid feilmelding mtp ladekabelen- ihvertfall hos meg

Cowboystrekk

Dette kan bli katastrofalt for de som i perioder opplever svært lav temp og ikke nødvendigvis kjører hele tiden, batterivarmeren burde da i det minste holde batteriet på en temp over kritisk terskel når den står tilkobla strømnettet selv om den ikke lader lenger...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Sitat fra: taraquin på søndag 20. oktober 2013, klokken 20:43
Dette kan bli katastrofalt for de som i perioder opplever svært lav temp og ikke nødvendigvis kjører hele tiden, batterivarmeren burde da i det minste holde batteriet på en temp over kritisk terskel når den står tilkobla strømnettet selv om den ikke lader lenger...

Den gjør det. Derfor de har tidsbegrensningen, står du lengre enn det så er batteriet flatt (når du ikke er kobla til) og det skades.

Cirion

Sitat fra: Havebigfun på søndag 20. oktober 2013, klokken 20:22
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 20. oktober 2013, klokken 19:06
Sitat fra: Havebigfun på søndag 20. oktober 2013, klokken 19:01
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 20. oktober 2013, klokken 18:55
Mitt spørsmål er: Vil ikke batteriene holde optimal temperatur når bilen er tilkoblet strøm?
Bare sålenge den lades- når ladingen avsluttes går den i dvale uten å holde batteriene varme.
Derfor er det lurt å lade slik at batteriene er fulle når du skal avgårde neste gang.
Og om bilen skal stå over tid? Lader med jevne mellomrom for å ta igjen det tapte etter forrige lading?
Med aktuell SW-5.6 ser det ut til at den bare lader en gang- deretter blir det alltid feilmelding mtp ladekabelen- ihvertfall hos meg
Samme her... Men Tesla sier at neste firmware vil ha fix for ladekabel feilen. Relatert til IT nett som jeg har.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

TK Askøy

90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

Øyvind.h

Sitat fra: TK Askøy på mandag 21. oktober 2013, klokken 07:30
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. oktober 2013, klokken 18:50
Forvarm bilen så er problemet mer eller mindre borte.
Hvordan gjør du dette i praksis?
Bare å starte fra appen til iPhone/Android, eller med MAC/PC programmet VisibleTesla. (merk at du må endre til US appstore på iPhone for å laste ned. Ikke åpnet for nedlasting i europeisk appstore foreløpig).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Har det kommet EU-verjon til android? Får dere til å forvarme om bilen står i strømsparemodus? Eller forvarme uten at den er tilkobla strømnettet?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TK Askøy

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 07:34
Sitat fra: TK Askøy på mandag 21. oktober 2013, klokken 07:30
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. oktober 2013, klokken 18:50
Forvarm bilen så er problemet mer eller mindre borte.
Hvordan gjør du dette i praksis?
Bare å starte fra appen til iPhone/Android, eller med MAC/PC programmet VisibleTesla. (merk at du må endre til US appstore på iPhone for å laste ned. Ikke åpnet for nedlasting i europeisk appstore foreløpig).
Jeg har installert appen, og har brukt den siden jeg fikk bilen 27.09. Den fungerer helt fint når lading pågår. Problemet er at jeg mister kontakten med bilen når den går i dvale i løpet av natten (tydeligvis når den er fulladet). Jeg klarer da ikke å vekke bilen med appen om morgenen. Er det kanskje en eller annen innstilling på bilen jeg kan gjøre for å unngå at den går i så dyp dvale?

Har også testet de siste utgavene av VisibleTesla for å forsøke å vekke bilen med den, men da krasjet Java (bruker Mac, forsøkte gjentatte ganger med ulike versjoner av programmet).
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

Maartensommer

Ikke ideelt, men kan man vekke bilen ved å åpne/låse ved hjelp av FOB?

Havebigfun

Sitat fra: TK Askøy på mandag 21. oktober 2013, klokken 09:40
Jeg har installert appen, og har brukt den siden jeg fikk bilen 27.09. Den fungerer helt fint når lading pågår. Problemet er at jeg mister kontakten med bilen når den går i dvale i løpet av natten (tydeligvis når den er fulladet). Jeg klarer da ikke å vekke bilen med appen om morgenen. Er det kanskje en eller annen innstilling på bilen jeg kan gjøre for å unngå at den går i så dyp dvale?

Har også testet de siste utgavene av VisibleTesla for å forsøke å vekke bilen med den, men da krasjet Java (bruker Mac, forsøkte gjentatte ganger med ulike versjoner av programmet).
Hvis du har SW5.6 kan du slå av den dype søvnen- og få kontakt når som helst.
Det koster batteritap på ca 10km/døgn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA