Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Michelin X-Ice Xi3 levert på dør for under 10.000 kroner

Startet av PetterX, mandag 28. oktober 2013, klokken 12:56

« forrige - neste »

sn0le

@janmb:
Så litt på det. P+ er nok ikke aktuelt.
Og med Nokian R2 til 23k og 21" Michelin til 27k så måtte jeg tenke litt.
19" felgene er ok nok til vinterdekk.
Og 4 stk Nokian R2 koster litt over 10k ink MVA.
Da har man 40k å bruke på de felgene og dekkene jeg vil ha på sommeren.
Ikke minst blir bilen 50k "billigere" når jeg anskaffer den.
Spare opp penger etterhvert blir ikke noe problem. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

erot

Sitat fra: janmb på mandag 04. november 2013, klokken 22:26
@ sn0le: God plan, dersom du ikke skal ha en p+. For oss som skal ha p+ er 21" obligatorisk

Noe som irriterer meg grenseløst oppi all bilgleden. Hater slik styring av valg. >:(


teslaslaven

Sitat fra: erot på mandag 04. november 2013, klokken 22:36
Sitat fra: janmb på mandag 04. november 2013, klokken 22:26
@ sn0le: God plan, dersom du ikke skal ha en p+. For oss som skal ha p+ er 21" obligatorisk

Noe som irriterer meg grenseløst oppi all bilgleden. Hater slik styring av valg. >:(

Er veldig fornøyd med dette slik at vi slipper billigvarianter :) Let's keep premium premium.

jkirkebo

Sitat fra: erot på mandag 04. november 2013, klokken 22:36
Sitat fra: janmb på mandag 04. november 2013, klokken 22:26
@ sn0le: God plan, dersom du ikke skal ha en p+. For oss som skal ha p+ er 21" obligatorisk

Noe som irriterer meg grenseløst oppi all bilgleden. Hater slik styring av valg. >:(

Slik er det vel hos omtrent alle produsenter. Du får meg bekjent f.eks ikke Leaf Tekna med 16" felg, 17" er obligatorisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

@teslaslaven:
You got me there.  :D
Riktignok er det 2.200 meter over havet der da.  ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

janmb

Sitat fra: erot på mandag 04. november 2013, klokken 22:36
Sitat fra: janmb på mandag 04. november 2013, klokken 22:26
@ sn0le: God plan, dersom du ikke skal ha en p+. For oss som skal ha p+ er 21" obligatorisk

Noe som irriterer meg grenseløst oppi all bilgleden. Hater slik styring av valg. >:(

Generelt enig, men det er litt mening bak det i dette tilfellet. P+ er betydelig stivere enn andre utgaver og trenger da også et hjulsett som balanserer dette. 19" ville nok gitt for myke dekk til å matche hjulopphenget.

Man kjører jo gjerne på mindre felger/mer gummi på vinteren, men da kjører man jo også gjerne noe forsiktigere. Tror en P+ på 19" sommerhjul ville blitt veldig udefinert.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

AreLib

Sitat fra: janmb på tirsdag 05. november 2013, klokken 07:51
Sitat fra: erot på mandag 04. november 2013, klokken 22:36
Sitat fra: janmb på mandag 04. november 2013, klokken 22:26
@ sn0le: God plan, dersom du ikke skal ha en p+. For oss som skal ha p+ er 21" obligatorisk

Noe som irriterer meg grenseløst oppi all bilgleden. Hater slik styring av valg. >:(

Generelt enig, men det er litt mening bak det i dette tilfellet. P+ er betydelig stivere enn andre utgaver og trenger da også et hjulsett som balanserer dette. 19" ville nok gitt for myke dekk til å matche hjulopphenget.

Man kjører jo gjerne på mindre felger/mer gummi på vinteren, men da kjører man jo også gjerne noe forsiktigere. Tror en P+ på 19" sommerhjul ville blitt veldig udefinert.
i grunnen ikke..21" er kun for syns skyld. sett opp 2 identiske model S en med 21" den andre med 19" med dekk fra samme fabrikant. en ting er sikkert på bane vil den med 19" vinne overlegent. hadde gigant felger og bitteliten profil vært "hardcore" for racing hadde du sett det i motorsporten også men søk opp bilder så vil du se at profilen er tykkere enn på P+, skal ikke nekte for at liten profil gjør at bilen føles mer thigt å kjøre men du mister faktisk grep fortere jo mindre profil du har. dette er bevist i flere tester med andre biler så model s er intet unntak.
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

janmb

Er helt enig. Jeg snakket ikke om grep/ytelse, men snarere hvordan bilen oppleves under kjøring.

Har kjørt diverse biler med svært ubalansert understell vs. hjul og det suger typisk ganske hardt uansett hvilken retning man bommer i. En svært myk bil med stor fjæringsgang utstyrt med veldig lavprofil dekk er helt håpløst - og det samme gjelder motsatt vei.

Det er også viktig å nullstille seg på hva tommemål for felg faktisk betyr, satt opp mot størrelse hjul.

Det er lett å tenke på 19" og spesielt 21" som ekstremt stort fordi de fleste er vant til langt mindre biler og dermed langt mindre hjul. 19" er relativt lite felg på en så stor bil, ikke bare utseendemessig, men også balansemessig satt opp mot bilens vekt og stivhet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

Sitat fra: teslaslaven på mandag 04. november 2013, klokken 23:37
Er veldig fornøyd med dette slik at vi slipper billigvarianter :) Let's keep premium premium.

Ja, gitt at originalhjulene er premium, men det finnes jo langt bedre alternativer der ute, f.eks freste hjul av bedre legeringer, men så koster det selvsagt deretter også.

Sitat fra: janmb på tirsdag 05. november 2013, klokken 07:51

Generelt enig, men det er litt mening bak det i dette tilfellet. P+ er betydelig stivere enn andre utgaver og trenger da også et hjulsett som balanserer dette. 19" ville nok gitt for myke dekk til å matche hjulopphenget.

Man kjører jo gjerne på mindre felger/mer gummi på vinteren, men da kjører man jo også gjerne noe forsiktigere. Tror en P+ på 19" sommerhjul ville blitt veldig udefinert.

Det er det jeg mener. Folk kan putte på hva de vil etterpå og kommer f.eks til å kjøre på "flytende" vinterdekk. Det er nok ikke kjærlig omtanke for oss kunder som ligger bak tvungent hjulvalg, men muligheten til mer inntjening.

Sitat fra: bensinhodet på tirsdag 05. november 2013, klokken 09:45
i grunnen ikke..21" er kun for syns skyld. sett opp 2 identiske model S en med 21" den andre med 19" med dekk fra samme fabrikant. en ting er sikkert på bane vil den med 19" vinne overlegent. hadde gigant felger og bitteliten profil vært "hardcore" for racing hadde du sett det i motorsporten også men søk opp bilder så vil du se at profilen er tykkere enn på P+, skal ikke nekte for at liten profil gjør at bilen føles mer thigt å kjøre men du mister faktisk grep fortere jo mindre profil du har. dette er bevist i flere tester med andre biler så model s er intet unntak.

Godt poeng (om vi ser bort fra de grusomme dekkene 19" leveres på  :D) Det forutsetter vel en viss bredde på hjulene for at høyere profil skal fungere optimalt, men du ser ikke mye gummiremser i racing nei. Ikke dekkstrekk heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA