Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av MapleLeaf, mandag 28. oktober 2013, klokken 12:46

« forrige - neste »

MapleLeaf

Hei!

Skal skifte dekk i ettermiddag. Er det noen spesielt gode steder å plassere garasjejekken på? Jekkepunkter altså...

Takker,

Maple

Popper

Tenkte jeg skulle spørre om akkurat det samme i dag, men så tok jeg meg en tur ut og kikket under bilen.
Du ser det, når du ser etter:)
Problemet mitt, var at jeg ikke fant noen jekk.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Bobbulf

Her er noen som har forsket litt på jekkepuntene og laget en kloss for garasjejekken:

http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Jacking_up_a_LEAF
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

bjorn_2390

Hva er galt med dette? Jeg har ikke skifta enda, men bare lest boka. Er den feil?

Blå Euro-Leaf (2012)

el nino

Dette bilde gjelder for den medfølgende saksejekken( for dem som har fått den ) Trådstarter spurte om jekkepunkter for garasjejekk ( hydraulisk) ;)

bjorn_2390

Sitat fra: el nino på søndag 20. oktober 2013, klokken 18:43
Trådstarter spurte om jekkepunkter for garasjejekk (hydraulisk) ;)

Svært godt poeng!
Jeg tror jeg skal møte på neste lesekurs.
Blå Euro-Leaf (2012)

BE

Du må ikke lese instruksjonsboka!
Hva i all verden skal vi da diskutere?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

bjorn_2390

For min del er jeg for å diskutere den ræva inndelinga på kapitler og sidetall i instruksjonsboka. Slik det er i alle bil-instruksjonsbøker...
Men. Det får bli en annen tråd...  8)
Blå Euro-Leaf (2012)

Haavard

Sitat fra: el nino på søndag 20. oktober 2013, klokken 18:43
Dette bilde gjelder for den medfølgende saksejekken( for dem som har fått den ) Trådstarter spurte om jekkepunkter for garasjejekk ( hydraulisk) ;)

Garasjejekken og saksejekken blir vel plasert på samme plass? Eg gjer iallefall det, sitter ein liten treplanke mellom jekken og jekkepunktet og løfter opp, gjekk fint i fjor og det gjekk fint i år :)
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

cra

Nå er det en stund siden jeg skifta sist (med hydraulisk garasjejekk, vel å merke; jeg skifta med medfølgende saksejekk i dag morges), men jeg lurer på om jeg ikke plasserte jekken på bærearm framme (gikk inn forfra), og muligens under støtdemperfestet på "armen" bak?

Til neste gang jeg skal bruke denne lurer jeg på å ordne meg en kloss med topp tilsvarende saksejekken, slik at den passer enkelt på eksisterende jekkpunkter. Har sett på nett at andre har laget seg slike av tre. skal vel egentlig ikke mer til enn en klosse som får en tur over klyvsaga med lavt blad, så man får et høvelig spor.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BE

Det finnes gummiklosser til dette formålet som legges på toppen av garasjejekkene, dette fungerer aldeles utmerket. Jekker da på de originale jekkepunktene uten å lage merker. Disse selges alle plasser hvor en kjøper garasjejekker, sannsynligvis billigst på Biltema.

Electrix

Sitat fra: BE på søndag 20. oktober 2013, klokken 22:15
Det finnes gummiklosser til dette formålet som legges på toppen av garasjejekkene, dette fungerer aldeles utmerket. Jekker da på de originale jekkepunktene uten å lage merker. Disse selges alle plasser hvor en kjøper garasjejekker, sannsynligvis billigst på Biltema.
Jeg forsøkte meg med Biltemas garasjejekk og gummikloss som jeg har brukt i mange år på andre biler, men gav meg med en gang jeg så metallet begynte å bøye seg. Gummiklossen er ganske myk og klemmes flat slik at en god del av vekta havner direkte på den kanten som stikker ned.

Finnes det ikke klosser som er laget for slike biler, må jeg rett og slett mekke til noe selv?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leaf-newbe

har sett jekk-pad med spor et eller annet sted husker ikke hvor.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

BE

Min gummikloss fra Biltema er sikkert 10 år gammel. Jeg vet ikke hvilke de selger i dag, men kanskje løsningen er å legge 2 oppå hverandre for ikke å skade skjøtekanten?

MrMastodon

Jeg brukte hydraulisk garasjejekk da jeg skiftet dekk på lørdag, og jeg fikk sporene til å passe "skålen" på jekken, ikke noe problem der.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA