Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading fra strømaggregat

Startet av Brødbilsjåfør, søndag 27. oktober 2013, klokken 21:12

« forrige - neste »

Brødbilsjåfør

Hvor mye fortere lading får man  16 A? Batteriet i leaf'n er altfor lite tydeligvis:(...
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

jkirkebo

Sitat fra: Brødbilsjåfør på lørdag 19. oktober 2013, klokken 17:59
Hvor mye fortere lading får man  16 A? Batteriet i leaf'n er altfor lite tydeligvis:(...

I prinsippet 60% raskere men i praksis ennå litt til. Rundt 65-70% tipper jeg. Det er fordi det er faste tap i ladeprosessen (væskepumpe o.l).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Brødbilsjåfør

Så me andre ord,virkelig verdt å bestille en 16 A da....
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

svingen

http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Hjemmelading
"Medfølgende 10A ladekabel: Lader ~2.2 kW per time; en god mil per time. Tomt til fullt batteri på 10-12 timer.
16A ladekabel: Lader ~3.5 kW per time; ca 2 mil per time. Tomt til fullt batteri på 6-7 timer.
Veggmontert hjemmelader: ~3.5 kW per time; ca 2 mil per time. Tomt til fullt batteri på 6-7 time
"

60% er vel litt vel mye.... er ve 24kw totalt i leafen men jeg hadde ikke lurt på og kjøpe en justerbar 6/10/16a :) er verdt pengene :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Bobbulf

 Lader mye raskere enn originalkabelen ja   Forskjellen mellom 10A og 16A er mer enn 6A eller 1,6 ganger ja, siden laderen i bilen uansett trekker 300W. Det blir vel et regnestykke som dette:
10A X 230V = 2300W minus 300W til lader = 2000W
16A X 230V = 3680W minus 300W til lader = 3380W
Får da 3380/2000 = 1,69
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Griffel

#5
Sitat fra: Bobbulf på lørdag 19. oktober 2013, klokken 19:35
Lader mye raskere enn originalkabelen ja   Forskjellen mellom 10A og 16A er mer enn 6A eller 1,6 ganger ja, siden laderen i bilen uansett trekker 300W. Det blir vel et regnestykke som dette:
10A X 230V = 2300W minus 300W til lader = 2000W
16A X 230V = 3680W minus 300W til lader = 3380W
Får da 3380/2000 = 1,69
Fult så enkelt slipper en vel ikke unna. Laderen har også noen elektriske tap som er proposjonale med kvadratet av strømmen. Så å komme til et så nøyaktige tall må det nok målinger til.

De såkalte ohmske tapene øker 156% når strømmen øker 60%  noen tap er konstante, og noe omtrent proposjonale. Så ca 60% er nøynaktig nok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

teralv

Sitat fra: Bobbulf på lørdag 19. oktober 2013, klokken 19:35
Lader mye raskere enn originalkabelen ja   Forskjellen mellom 10A og 16A er mer enn 6A eller 1,6 ganger ja, siden laderen i bilen uansett trekker 300W. Det blir vel et regnestykke som dette:
10A X 230V = 2300W minus 300W til lader = 2000W
16A X 230V = 3680W minus 300W til lader = 3380W
Får da 3380/2000 = 1,69

Hva menes med 300 watt til lader?
Går det 300 watt vekk i noe som ikke kommer inn på bilen? Det var jo voldsomt mye, trenger litt mer info om disse 300 wattene det snakkes om her.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

TB

Sitat fra: teralv på lørdag 02. november 2013, klokken 15:06
Hva menes med 300 watt til lader?
Går det 300 watt vekk i noe som ikke kommer inn på bilen? Det var jo voldsomt mye, trenger litt mer info om disse 300 wattene det snakkes om her.

Enkel forklaring:
Kjenn på den lader du har mobil eller pcen når den lader mobil/pc. Blir den varm? Svaret vil alltid vere ja :-)

Den energi som blir transportert vekk vil du kjenne som varme vil vere tap når vekselspenning (AC) blir likeretta til likespenning (DC). Samtidig blir spenning endra - den går ned i mobil/pc - og opp i bilen. I ein elektrisk bil er laderen plassert inni bilen. Denne blir varm ved lading, og kjøles av veske eller luft - slik at den ikkje tar skade.

Det som upresist blir omtalt som ladekabel skal ikkje bli varm, den inneheld berre litt elektronikk som slår på/av straum til bilen.

I følge beskrivelsen i tråden aukar ikkje tapet i lader proporsjonalt med belastning, slik at du i % vil få eit mindre tap ved og lade på 16A enn 10A. Om det faktisk stemmer skal eg ikkje ta stilling til, men det høyres ikkje usannsynlig ut.

Merk: Du vil få eit tap i batteripakka også. Kjenn på mobilen når den blir lada - batteriet blir varmt. I elbil kan du delvis utnytte denne energi om du startar kjøyretur rett etter batteriet er lada. Eit varmt batteri vil yte meir enn eit kaldt batteri - og du vil dermed utnytte oppvarming av batteriet.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Griffel

#8
Sitat fra: TB på lørdag 02. november 2013, klokken 16:12
I følge beskrivelsen i tråden aukar ikkje tapet i lader proporsjonalt med belastning, slik at du i % vil få eit mindre tap ved og lade på 16A enn 10A. Om det faktisk stemmer skal eg ikkje ta stilling til, men det høyres ikkje usannsynlig ut.

Det høres helt usansynlig ut:
Sitat fra: Griffel på lørdag 19. oktober 2013, klokken 21:06
Laderen har også noen elektriske tap som er proposjonale med kvadratet av strømmen.
De såkalte ohmske tapene øker 156% når strømmen øker 60%, noen tap er konstante, og noe omtrent proposjonale.
Skal en svare nøyaktig på dette må det nok målinger til.

Sitat fra: TB på lørdag 02. november 2013, klokken 16:12
Enkel forklaring:
Kjenn på den lader du har mobil eller pcen når den lader mobil/pc. Blir den varm? Svaret vil alltid vere ja :-)
Kjenn på mobilladeren når den er tilkoblet nettet men i ikke til mobilen og når den lader mobilen, så vil du nok merke at den er varmer når den lader enn når den er "stand-by".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA