Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken trilling som første elbil?

Startet av Stiania79, søndag 27. oktober 2013, klokken 20:09

« forrige - neste »

Øyvind.h

#45
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 02. mars 2014, klokken 10:06
Sitat fra: Lacaixxa på søndag 02. mars 2014, klokken 09:58
Det blir jo litt subjektivt. Jeg er vant til raske fossilbiler og kunne gjerne tenkt meg raskere bil enn performance. Spesielt fra 60- 120. Nå gleder jeg meg bare til å få på sommerdekkene. For som tidligere påpekt er det mye hjulspinn og liten forskjell med vinterdekk. Jeg er likevel glad jeg bestilte bil til gammel pris, for P er nok vanskeliger å forsvare nå.

Nettopp , med ny pris er P85 vanskelig å forsvare , S85 og S60 gir nok mer bil for pengene .

Men den gamle P pakken ga en fordel på ca 40000 kr med inkludert lær, spolier, luftfjæring . Da var de de ekstra 40000 lite å betale for effektøkningen synes jeg .

Idag hadde jeg aldri betalt ca 100000kr for 1 s raskere akselerasjon ..
Prisforskjellen var cirka 70K når du hadde trukket fra alt du fikk ekstra.
Dvs 506" kontra 595". Luft kostet ca 9500 og skinn ca 9500,.
Spoiler og alcantara i tak kom som tilvalg senere. Skinnet var ellers likt, minus røde sømmer og alcantara på sidene. Man måtte også velge karbon på dash, så valg av perfomance tvang tidligere kundene inn i et definert interiør mange ikke ville ha.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tormodl

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. mars 2014, klokken 11:10
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 02. mars 2014, klokken 10:06
Sitat fra: Lacaixxa på søndag 02. mars 2014, klokken 09:58
Det blir jo litt subjektivt. Jeg er vant til raske fossilbiler og kunne gjerne tenkt meg raskere bil enn performance. Spesielt fra 60- 120. Nå gleder jeg meg bare til å få på sommerdekkene. For som tidligere påpekt er det mye hjulspinn og liten forskjell med vinterdekk. Jeg er likevel glad jeg bestilte bil til gammel pris, for P er nok vanskeliger å forsvare nå.

Nettopp , med ny pris er P85 vanskelig å forsvare , S85 og S60 gir nok mer bil for pengene .

Men den gamle P pakken ga en fordel på ca 40000 kr med inkludert lær, spolier, luftfjæring . Da var de de ekstra 40000 lite å betale for effektøkningen synes jeg .

Idag hadde jeg aldri betalt ca 100000kr for 1 s raskere akselerasjon ..
Prisforskjellen var cirka 70K når du hadde trukket fra alt du fikk ekstra.
Dvs 506" kontra 595". Luft kostet ca 9500 og skinn ca 9500,.
Spoiler og alcantara i tak kom som tilvalg senere. Skinnet var ellers likt, minus røde sømmer og alcantara på sidene. Man måtte også velge karbon på dash, så valg av perfomance tvang tidligere kundene inn i et definert interiør mange ikke ville ha.

Prisforskjellen på ca 70k stemmer, men at ein måtte velja karbon interiør med performance stemmer ikkje,
Men hvis ein ville ha karbon interiør, så måtte ein velja performance - det var ikkje eit alternativ for standard.
Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. mars 2014, klokken 11:10
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 02. mars 2014, klokken 10:06
Sitat fra: Lacaixxa på søndag 02. mars 2014, klokken 09:58
Det blir jo litt subjektivt. Jeg er vant til raske fossilbiler og kunne gjerne tenkt meg raskere bil enn performance. Spesielt fra 60- 120. Nå gleder jeg meg bare til å få på sommerdekkene. For som tidligere påpekt er det mye hjulspinn og liten forskjell med vinterdekk. Jeg er likevel glad jeg bestilte bil til gammel pris, for P er nok vanskeliger å forsvare nå.

Nettopp , med ny pris er P85 vanskelig å forsvare , S85 og S60 gir nok mer bil for pengene .

Men den gamle P pakken ga en fordel på ca 40000 kr med inkludert lær, spolier, luftfjæring . Da var de de ekstra 40000 lite å betale for effektøkningen synes jeg .

Idag hadde jeg aldri betalt ca 100000kr for 1 s raskere akselerasjon ..
Prisforskjellen var cirka 70K når du hadde trukket fra alt du fikk ekstra.
Dvs 506" kontra 595". Luft kostet ca 9500 og skinn ca 9500,.
Spoiler og alcantara i tak kom som tilvalg senere. Skinnet var ellers likt, minus røde sømmer og alcantara på sidene. Man måtte også velge karbon på dash, så valg av perfomance tvang tidligere kundene inn i et definert interiør mange ikke ville ha.

Jeg regnet med de nye prisene og de tilvalg som ikke var mulig å bestille hvis en ikke kjøpte P

Sportsete med alcantara var ikke mulig å bestille uten P, ikke heller spoiler og karbon.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

olaover1

Dette blir kansje noen dumme spm men jeg sitter å lurer på hva er egentlig forskjellen på "motoren" i de forskjellige utgavene Tesla selger? 40/60/85/P85. Er motoren i seg selv helt lik med bare forskjellig effektuttak eller er det noen fysiske forskjeller? Hva slags dings er det som eventuellt bestemmer effektuttaket osv? Er motoren noe Tesla lager selv eller er det et annet selskap/merke som produserer de for dem. Vært morsomt å fått litt teknisk info for den som vet dette:)
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

stranger1891

Tror at motoren er det samme, men batteri pakker som er forskjellige  ;)

olaover1

Men 85 og P85 har jo samme batteripakke men ulik effekt? Hva er da forskjellen?
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

bb

Det er samme motoren i alle Model S. Forskjellen er at P85 og P85+ har kraftigere inverter som leverer mer strøm og dermed yter motoren mer.

For øvrig ble 40 kWh-batteriet aldri satt i produksjon fordi etterspørselen var såpass lavt.

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/features#/battery
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

olaover1

Maks styrke og optimal motorkraft var nytt for meg. Hva kan man si at en standard 85 yter da? 367 eller 387hk?
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

olaover1

Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

eclipse


Sitat fra: olaover1 på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:28
Maks styrke og optimal motorkraft var nytt for meg. Hva kan man si at en standard 85 yter da? 367 eller 387hk?


Standard 85 yter 367hk
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

AndersinOslo

P yter vel 414 er det ikke, så noen hadde kjørt den i benk og da hadde den 458 hk på hjula. Nå er det vel knapt noe tap der, men likevel.

Også sett flere tester på aks på S85 på 5,1 sek, ikke 5,5 som offisielt.

Mulig de bruker Nissan GTR trikset, leverer flere hester enn de melder inn?

Så jeg svarer "ca 400 hk" når noen spør. Det holder i massevis.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Amoss

Sitat fra: olaover1 på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:28
Maks styrke og optimal motorkraft var nytt for meg. Hva kan man si at en standard 85 yter da? 367 eller 387hk?

Fra den samme siden:
Sitat



Maks styrke**285 kW (387 HK)285 kW (387 HK)350 kW (476 HK)
Optimal motorkraft***225 kW (306 HK)270 kW (367 HK)310 kW (421 HK)
...

** Testet i henhold til ECE R85. Dette er en dynamo test som ikke tar hensyn til batteriet.
*** Total ytelse når batteriet er tatt hensyn til.

Siden bilen din ikke er en dynamo test, men er utstyrt med gjeldende batteri, så er det det siste tallet som teller...  Men kunne altså med ett annet batteri hatt mer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Newbee

Sitat fra: olaover1 på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:20
Men 85 og P85 har jo samme batteripakke men ulik effekt? Hva er da forskjellen?


P85 har kraftigere motor enn standard S85. S60 og S85 har samme motor.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

JohanH

Sitat fra: Newbee på onsdag 19. mars 2014, klokken 08:21
Sitat fra: olaover1 på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:20
Men 85 og P85 har jo samme batteripakke men ulik effekt? Hva er da forskjellen?


P85 har kraftigere motor enn standard S85. S60 og S85 har samme motor.

Feil. Forskjellen ligger i den elektriske omformeren (engelsk: "inverter") d.v.s. komponenten som omformer DC (likstrøm) fra batterier til AC (vekselstrøm) til motorn. Det er en kraftigere inverter på P85 enn S85, batteri og motor er identiske.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA