Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken trilling som første elbil?

Startet av Stiania79, søndag 27. oktober 2013, klokken 20:09

« forrige - neste »

Nuvolari

Velg S85, P kan ikke rasjonaliseres på noen som helst måte. Eneste grunnen til at jeg valgte P er fordi jeg syntes diffen er relativt liten så jeg kunne likegodt putte på alt.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Balrog

#16
Når ble bilvalg rasjonelt?

Har noen hatt en bil noengang og tenkt "skulle ønske motoren ikke var så kraftig"? Eller jeg skulle ønske maten ikke smakte så godt?

Selvsagt er dette i bunn og grunn et økonomisk spørsmål, som det meste annet. Hvis alle valgene vi tar er 100% rasjonelle blir livet ganske kjipt.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

ELbilist1

Har nå hatt ELVIRA i 1 mnd. ( Hentet 18 September)
- samme oppsett som Laumb sin, bare RØD.
SUPERFORNØYD :)
Standard holder i massevis, Skjeldent at jeg passerer 280KW når jeg akselererer, men JA jeg prøver av og til, helst for å imponere venner...
Hadde jeg "EID" pengene, ville jeg nokk vært dum nok til å kjøpe full pakke, men siden jeg lånte, var det mere "ok" å låne 200 og ikke 300``
:) Ren nytelse, hvær dag!

Nuvolari

Sitat fra: Balrog på lørdag 19. oktober 2013, klokken 23:10
Når ble bilvalg rasjonelt?

Har noen hatt en bil noengang og tenkt "skulle ønske motoren ikke var så kraftig"? Eller jeg skulle ønske maten ikke smakte så godt?

Selvsagt er dette i bunn og grunn et økonomisk spørsmål, som det meste annet. Hvis alle valgene vi tar er 100% rasjonelle blir livet ganske kjipt.

Å kjøpe en S85 mener jeg er et rasjonelt bilkjøp.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Balrog

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 19. oktober 2013, klokken 23:23
Sitat fra: Balrog på lørdag 19. oktober 2013, klokken 23:10
Når ble bilvalg rasjonelt?

Har noen hatt en bil noengang og tenkt "skulle ønske motoren ikke var så kraftig"? Eller jeg skulle ønske maten ikke smakte så godt?

Selvsagt er dette i bunn og grunn et økonomisk spørsmål, som det meste annet. Hvis alle valgene vi tar er 100% rasjonelle blir livet ganske kjipt.

Å kjøpe en S85 mener jeg er et rasjonelt bilkjøp.
+ 1 på den, men jeg klarte altså ikke...
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

turbolurbo

S85 eller P85+ all in.

Den første gir den fornuftige "mest for penga" bilen, P85+ er et kupp for de som ville vurdert en av de heftigste tyske bilene.
2019 TM3P

Stiania79

Boys,

Nok en gang - takker og bukker for gode svar! Min daglige kjøretur blir ned fra Ullern via barnehagen til Skøyen hvor jeg jobber og kun 'en' reel mulighet til å dra på litt ergo ut/inn på E18. Min 2012 Audi A4 MTM har 23000 km på klokken og snitt hastigheten er under 40 kmt...

Så valget blir nok lett nå S85 - da havner bilen med 'alt' på kr 598000 (minus alarm og dobbeltlader) + felger + vinterdekk + skiboks og det får være ok!

Må bare bestemme meg om farge om innlegg (intr lister). Heller mot koksgrå med en glossy tre type som jeg synes livner opp litt det deilige minimalistiske interiøret. Skulle gjerne hatt mørk alcantara i taket men får se om det blir en mulighet på nyåret. Den SORTE er lekker, men redd hvor fint den holder seg da det ikke er metallic.

Felger blir Avant Garde T-REX med 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta. Kjørt på disse dekkene siden 2008 med to A4'er og godt fornøyd.

Bestiller imorgen med levering APRIL så får jeg den vel i mai...

Fin tid å selge min audi da den ikke har quattro med alt annet inkl Panorama tak og B&O anlegg (Tesla'n har bedre lyd!)

Mvh Stian (Oslo)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Kagex

Jeg får min levert i februar.  S85 svart med alt utenom 21"/luftfjæring og alarm.  Tenkte på det med metallik også men så bruker jeg heller pengene på folliering og bevare original lakken.

P29687

Brede

Egentlig er ikke mellomlegget så veldig stort.
Hadde dette vært en ordinær bil med vanlig avgiftberegning så måtte vi også betalt staten nærmere 90.000kr bare i avgift for de ekstra hesten i Performance.

Men helt klart et økonomisk spørsmål uansett, 60k er 60k uansett hvordan en vrir på det.
Mine forrige bil veide 2,7t og hadde 190hk, var mer enn bra nok det også.

Lanber

Kjører rundt i en T5 Caravelle med 180hk og DSG på jobb. Den er ingen sinke men etter jeg fikk MS kommer jeg til stadighet opp i situasjoner der kickdown slår inn ;-) 
Den oppleves rett og slett ubeskrivelig dau.

Oreo

Jeg er utrolig fornøyd med min P85+.
Men, jeg hadde nok vært utrolig fornøyd også med en standard 85.
Jeg har ennå ikke testet ut P85+'ens fulle potensiale, da jeg vurderer meg selv som begrensningen her.
i vanlig kjøring er det ikke aksen 0-50 som gjelder men den over 50km/t. Da har det jo vist seg at standard og Perf. er ganske lik. Hadde jeg hatt et strammere budsjett ville jeg helt klart ha nøyd meg med en standard. For min egen del hadde jeg muligheten til å PRIORITERE P85+ og derfor gjorde jeg det, selv om det ikke var nødvendig, eller bruk for det. Som jeg har sagt før, alt dreier seg om hvordan en prioriterer.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Stiania79

Vel, ingen tvil om at full pakke dvs P85+ er 'best' per se men virker jo som ingen S85 eiere har blitt skuffet så det er et godt tegn.

Videre så er det jo heller ingen tvil om at hverken norske fartsgrenser eller veistandard legger opp til å 'bane vei' for ytelsene i P85+, ei heller seks måneder av året hvor kong vinter nok uansett setter begrensninger på hvor hardt man kan trykke pedalen ned i gulvet!

S85 blir da bestilt imorgen - hører jo mange rykter om prisøkning på mellom 6-8 prosent i nær fremtid og ikke veldig interessert i å betale mer enn nødvendig. Idag er jo bilen en 'bargain' uten side stykke som også bør bety lavt verditap så lenge KVALITETEN er på plass.

S
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Øyvind.h

Sitat fra: Stiania79 på søndag 20. oktober 2013, klokken 14:04
S85 blir da bestilt imorgen
Du kommer til å angre - på at du ikke bestilte for lenge siden :)

Har sagt min mening om S vs P vs P+ flere ganger før, så jeg går ikke i dybden her, men kan si at jeg selv har testet P/P+ og kjøpte S85. Merker ikke forskjell i det daglige, og ytelsene er helt absurde. Veigrepet er knall, men velg luftunderstellet (standard er bra det også i følge de som har det, men jeg har blitt veldig glad i luftunderstell. Og det er billig!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stiania79

Øyvind - ja det kan du si men kjøpte ny Audi for kun to år siden så må vente litt da jeg må spare opp til 'mellomlegget'... He he

Går for ALT av utstyr minus dobbeltlader (ser ikke helt behovet og kan lade gratis på jobben uansett som holder mtp 8 km til jobb) og alarm (har garasje og forsikring). Trenger egentlig ikke 7 seter men tenker det kan være fornuftig mtp gjensalgsverdi... Hvis jeg skal selge en gang i fremtiden...

S
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

steinidar

Må nok desverre innse at jeg må gå for standar 85 og lurer på om det er noe særlig forskjell.
Gardermoen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA