Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken trilling som første elbil?

Startet av Stiania79, søndag 27. oktober 2013, klokken 20:09

« forrige - neste »

Stiania79

Hei,

Har nå testet Performance utgaven to ganger og er hel frelst - bestiller en Model S Ila noen dager.

MEN - har egentlig kun råd til 362 hk versjonen men den får man jo ikke prøvd. Noen på forumet som har kjøpt denne og ble 'skuffet' eller holder det?

Takk.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Roger Kolbu

Mye vil ha mer, men dersom du ikke har råd; da holder det selvsagt i massevis!
Herregud, 362 gamper er da uansett MYE! :)
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

TK Askøy

Jeg endte på standard, og er kjempefornøyd! Bilen er lynrask med 362 HK.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

snoopy2005

Jeg valgte Standard etter å ha prøvd preformance på hvinterhjul....

Koser meg med å ha spart de 100k, og alle som forsøker bilen er mer enn imponert av akselerasjonen denne klarer!

En annen ting jeg har tenkt på.... tror standard er raskere i starten.....
Klemmer du pedalen i bunn begynner bare P+ å spinne, ESP kobler inn og reduserer motorkraft. S85 klarer ikke å rive seg løs på samme måte og akser fra første sek, uten ESP og motorkutt. Hadde vert vittig med et drag race og testet denne teorien, men jeg vet jeg hadde tapt etter noen meter..... :(
P85D og en KIA SOUL EV

Cowboystrekk

Med mindre du er vant med og forventer aks på rundt 4 sek så vil s85 holde i massevis. Jeg har etterhvert sett at bl.a forsikring begynner å bli dyrere og vanskelig å Forsikre i enkelte selskap.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Balrog

jeg er grisefornøyd med performance. Aksellerasjonen er det som virkelig gjør bilen til noe helt ekstraordinært. Men så har jeg ikke kjørt standard. Alle klarer seg forresten utmerket med 100hk i en bil i Norge hvis man lurer på det.

Men noen av oss kjøper siste og mest avanserte mobiltelefoner og PCer også, enda vi kunne klart oss med noe langt billigere. Valget er ditt.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Stiania79

God kveld!

Takk for gode innspill så langt. Min erfaring med P85 er at, som noen andre også skriver, at antispinn slår inn og rumpa glir ut noen cm. Er jo 600 nm fra første rpm så det er jo ikke så rart...

Litt 'teit' at Tesla kun har P85 (er kanskje også P85+) som demo...

Tenker også at på vått føre samt vinter (og vinterdekk) er det umulig å få brukt P85's fulle krefter så jeg heller nok mot en S85 med alt utstyr samt kjøpe 20 tommer Vossen til sommer og vrenge om gummi på de 19' som følger med. Kjører mest på elendige veier her i Oslo og da blir uansett 21' noe i overkant samt de er relativt stivt priset.

Flere innspill fra S85 eiere som kun prøvde P85 før kjøp mottas med takk. Jeg er helt enig at P85 er hinsides.., har selv kjørt både Porsche 911 og Audi RS6 men dette tar kaka! ...og den er nydelig komfortabel itillegg + masse plass.

Mvh Stian
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Cowboystrekk

Balrog: om du sikta til meg tenkte jeg TS sin økonomi. Om ikke penger er noe problem så er P definitivt mer interessant :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

laumb

Jeg har S85 og prøvekjørte P85.
Er utrolig fornøyd med valget og ser ingen grunn  til å kjøpe Performance.
Jeg har "kun" R8 å sammenligne med av tilsvarende biler - S85 er klart førstevalget om jeg måtte velge en av dem.

P85 er helt knall om du har penger til overs du ikke trenger.

Stiania79

Sitat fra: laumb på lørdag 19. oktober 2013, klokken 19:04
Jeg har S85 og prøvekjørte P85.
Er utrolig fornøyd med valget og ser ingen grunn  til å kjøpe Performance.
Jeg har "kun" R8 å sammenligne med av tilsvarende biler - S85 er klart førstevalget om jeg måtte velge en av dem.

P85 er helt knall om du har penger til overs du ikke trenger.

He he - tenker heller å legge de i skikkelige vinterdekk og sommerpakke + skiboks og solfilm på vinduene. Vips - 50 000 til... Godt å høre at ingen så langt 'angrer' på sitt valg av S85 vs P85.

Rent kosmetisk er det jo svært liten forskjell og ikke som hos Audi med S-Line, BMW med M-Sport og Mercedes m AMG.

Er egentlig fan av Carbon fiber men synes den mattlakkerte til Tesla ser litt 'billig' ut og flere av de andre ser nå bedre ut - i mine øyne.

S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

MinTesla

Den eneste bekymring jeg har med Tesla, er akkurat det at alle de som ikke er vandt med 0-100 på 4,1 (4,4 på papiret) og som 3,2 første metrene, kombinert med 2 hjuls trekk. I tillegg velger de 21" som gir betydelig hjulstøy når de blir litt slitt, og det går dobbet så fort som 19"

S er å foretrekke i Norge, selv om prisen var lik.

Savner 20"
Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

eledille

#11
Tesla har tatt veldig godt mål med oppgitt effekt. Jeg har S85, og den topper ut på rett under 320 kW, antakelig rundt 315, når batteriet er ca 80 % fullt. Det er ca 430 hester. Hvis det ikke er helt tørt og ganske varmt så spinner den med Goodyear-dekkene.

Med gode dekk og godt føre går P fortere enn S, særlig under ca 60 km/t, men det er ærlig talt bare nyttig for showoff. S85 går grisefort. Svigerfar ble dårlig og begynte å kaldsvette av skyvet, og det er faktisk helt sant :)

Forskjellen er også liten der det egentlig teller, nemlig i forbikjøringshastighet, 60-120.

Men om du kjøper P så kan du trøste deg med at pengene gikk til en god sak!
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Johnny

For meg var valget enkelt. 60K for røde kanter på setene, og en spoiler på bakluka jeg ikke ville ha!
TMS og eGolf.

PHsigP85

Skrev litt om dette rett etter overtakelse, se link under. Gjelder fortsatt og har nå kjørt 5000km.

Superfornøyd med valg og bil, men ikke like imponert over selskapet Tesla. Kjenner adaptere og vinterdekk nå er på overtid - i det minste fortjener jeg etterrettelig informasjon om dette!

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8666.msg114678.html#msg114678
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

Lanber

Skal du ha P så ta the full monty med P+.
Det er et ordtak "there is no such thing as too much power" men det stemmer ikke.  Chassiet på model S sliter rett å slett med å hanskes med det enorme momentet. Det er helt i grenseland på standard og da mener jeg det egentlig er for mye

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA