Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Grå 21" felger til standard Model S

Startet av Jalla, søndag 27. oktober 2013, klokken 19:51

« forrige - neste »

Jalla

Ikke bekreftet enda, men ville ikke være overraskende om det stemmer.

'We are having these discussions right now,' said the insider, 'and no decision has been taken. In fact, there's still not an absolute decision that the car, if it is called i5, should even happen. Many, including myself, believe that there is potential. Then if we decide the car should happen, we need to decide if it is a regular sedan or something where the passengers are sitting slightly higher up.

http://www.whatcar.com/car-news/bmw-i5-already-works/1216687#sthash.vcoJ1h7I.dpuf

Vind

#1
Det ser ganske sikkert ut at den kommer - og allerede i 2015, om man skal tro de fleste nettsteder.  Det som er litt trist for Norge - er at bilen mest sansynlig blir ren Hybrid, med 170hk el motor vi kjenner fra i3 og en 90hk bensinmotor for å lade denne.  Vi får håpe at Norske salgstall på i3 gjør at BMW lager en ren el variant, gjerne med en 170hk foran og bak :-)  Løp og kjøp!

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

lillemarius

Tipper at de jobber med i7 også. Den kan bli stor nok til å få plass til batteri slik at den blir ren elbil med stor rekkevidde. Konkurrent til Tesla altså. Karbon vil gjøre den flere hundre kilo lettere. Det er viktig, for Tesla har i dag høyt energiforbruk. De legger nok også om salgsstrategi til bestilling på internet (mener å ha hørt planer om dette). Personlig ville jeg satt pris på det, tar mye tid å besøke travle selgere. Må selvsagt ha ordninger for prøvekjøring.

Spørsmålet er hvor stort forsprang Tesla har fått. De virker mye med kompromissløse, noe som ligner på Apple sin mentalitet. Det verste med krasjtesten til i3 er at det signaliserer at det er mange kompromisser på grensen til det gode i designet til i3. Mens Tesla S framstår som en bil med levetid på mange år der batteripakke kan skiftes til nye generasjoner, etterlater nå I3 et inntrykk av at det snart kommer en ny modell. Hvem vil da kjøpe den første uferdige varianten? Spennende tider!

Vind

#3
Sitat fra: lillemarius på lørdag 30. november 2013, klokken 10:46
Mens Tesla S framstår som en bil med levetid på mange år der batteripakke kan skiftes til nye generasjoner, etterlater nå I3 et inntrykk av at det snart kommer en ny modell. Hvem vil da kjøpe den første uferdige varianten? Spennende tider!
Ikke helt riktig.  i3 kan også bytte batteri veldig enkelt, akkurat som på Tesla.  Det er allerede mange rykter om oppgradert batteripakke - som kommer i 2016.  Akkurat som Tesla kan i3 batteriet løftes ut under bilen.  Med spesialutstyr skal det kunne gjøres på minutter.

Konstruksjonen til i3 åpner for ganske fleksibel produksjon, og vi vil nok se mange varianter.  Det er en ekstremt fleksibel grunnstruktur.  Med 1 700 salg av i3 sålangt i Norge, og over 10 000 i Europa - så er det en god start.

Tesla har mye nytt, og er en kompromissløs - fantastisk bil, men som daglig bybil/ pendlebil har i3 noen fantastiske egenskaper.  Teknisk er den på en del punkter overlegen, og man drasser rundt med under halvparten i vekt.  Miljøgevinsten på det er meget stor.

Så - som du sier - dette er spennende tider
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

#4
BMW har nok funnet nøkkelen som gjør de til de største de neste 5-10 årene. Den plattformen som de har bygget med i3, gjør de til uslåelig i lang, lang tid fremover. De har fått på plass bærekraftig produksjon av karbonfiber (vannkraft), de har fått på plass bærekraftig assembly line på selve bilen (vindkraft), de har laget et konsept med life/drive-module, som kan skaleres alle veier (samt smitte over på eksisterende modeller), som igjen gjør dem i stand til å gjøre nærmest hva de vil fra nå av... Konkurrentene må begynne nå (BMW startet i 2007), og Tesla er verken nyskapende eller bærekraftig med hensyn til miljø (det er jo allerede godt kjent at en Model S har samme carbon footprint som en 5-serie med Diesel, mens i3 har HALVPARTEN av en 118d - dette har BMW allerede et ISO-sertifikat på).

Så ja, det blir spennede tider ;) (husk at en T-Ford er mye verdt i dag, så jeg skal nok ikke selge min i3 før den har brukt noen batteripakker ;) )...

lillemarius

Oppklarende og oppmuntrende informasjon! Jeg forstår det da slik at BMW trolig satser på batterier bygget opp av mindre basismoduler som kan settes sammen i batterikasser av forskjellige standardstørrelser. Det er et flott konsept som gjør at bilene får lang levetid. Som bypendlebil er Tesla uansett uaktuell for oss, for stor rett og slett, og så er den for dyr. Vi må utansett ha to biler, der den ene sjelden kjører i by. Dermed blir BMWi3 vår bypendlebil. Gleder oss!

bromm

#6
Sitat fra: lillemarius på torsdag 05. desember 2013, klokken 16:14
Jeg forstår det da slik at BMW trolig satser på batterier bygget opp av mindre basismoduler som kan settes sammen i batterikasser av forskjellige standardstørrelser. Det er et flott konsept som gjør at bilene får lang levetid.

Det er riktig - i3 har 8 moduler som kan byttes individuelt. Hver modul har 12 celler hver:

Vind

Ryktene mumler også om en i4 Coupe variant i 2015, som en "folkelig" i8 med ren el drift.   ;D
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Rio

Noen som vet akkurat hvilken type Li-ion-batteri som er i i3?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PerBear

#9
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Sitat fra: Vind på mandag 02. desember 2013, klokken 22:36
Sitat fra: lillemarius på lørdag 30. november 2013, klokken 10:46
Mens Tesla S framstår som en bil med levetid på mange år der batteripakke kan skiftes til nye generasjoner, etterlater nå I3 et inntrykk av at det snart kommer en ny modell. Hvem vil da kjøpe den første uferdige varianten? Spennende tider!
Ikke helt riktig.  i3 kan også bytte batteri veldig enkelt, akkurat som på Tesla.  Det er allerede mange rykter om oppgradert batteripakke - som kommer i 2016.  Akkurat som Tesla kan i3 batteriet løftes ut under bilen.  Med spesialutstyr skal det kunne gjøres på minutter.

Konstruksjonen til i3 åpner for ganske fleksibel produksjon, og vi vil nok se mange varianter.  Det er en ekstremt fleksibel grunnstruktur.  Med 1 700 salg av i3 sålangt i Norge, og over 10 000 i Europa - så er det en god start.

Tesla har mye nytt, og er en kompromissløs - fantastisk bil, men som daglig bybil/ pendlebil har i3 noen fantastiske egenskaper.  Teknisk er den på en del punkter overlegen, og man drasser rundt med under halvparten i vekt.  Miljøgevinsten på det er meget stor.

Så - som du sier - dette er spennende tider
Hva er det som er så nytt og fantastisk i en Tesla ? Er det den store skjermen du mener, eller en diger batteripakke ? Begge deler kunne både nissan og BME gjort om de ville. Tesla får ufortjent mye skryt for å være avensert, jeg syns den virker som en ganske gammeldags utstyrsmessig, typisk amerikansk. Det som er litt avanset på bilen virker jo ofte ikke.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#12
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 21. desember 2013, klokken 21:02
[Hva er det som er så nytt og fantastisk i en Tesla ? Er det den store skjermen du mener, eller en diger batteripakke ? Begge deler kunne både nissan og BME gjort om de ville. Tesla får ufortjent mye skryt for å være avensert, jeg syns den virker som en ganske gammeldags utstyrsmessig, typisk amerikansk. Det som er litt avanset på bilen virker jo ofte ikke.

Men de andre Nissan, BMW osv gjorde det ikke, og dermed får Tesla mye fortjent skryt  ;).

Å huff, ja. Styring via touch skjerm er jo sååå gammeldags...

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 21. desember 2013, klokken 21:02
Hva er det som er så nytt og fantastisk i en Tesla ? Er det den store skjermen du mener, eller en diger batteripakke ? Begge deler kunne både nissan og BME gjort om de ville.

Nei, det kunne de ikke. Nissans batteriteknologi har ALT for lav energitetthet. Leaf-batteriet på 24kWh veier omkring 300kg mens Teslas 85kWh-batteri veier under det dobbelte.

Et 85kWh-batteri fra Nissan ville veid nærmere ett tonn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

Sitat fra: Finnøy på lørdag 21. desember 2013, klokken 21:32
Å huff, ja. Styring via touch skjerm er jo sååå gammeldags...

Ja, det er det - helt "noldus" spør du meg - og i forhold til et perfeksjonert iDrive-system som finnes i alle BMW'er, så er det totalt underlegent... Med siste generasjon iDrive (som i3 har), så er det til og med skriftgjenkjenning på iDrive-kontrolleren - det betyr at hvis du trykker telefontasten, tegner en "E" og en "R" på touchpad'en (med fingerbevegelser), så er du på et blunk klar til å ringe Erna Solberg (hvis du har henne i kontaktlista)... Og dette kan man gjøre så-og-si uten å flytte blikket fra veien, og det andre som du er ansvarlig for, mens du kjører bil !

Å sitte å fikle med en touch-screen i bil er jo egentlig helt villt - særlig når man har ansvaret for å kontrollere over 2 tonn med helt ville kraftresurser. Det vil nok bli mange TMS-eiere som har den knotingen på 17"-skjermen som siste erindring når de våkner på sykehuset etter at det gikk galt - man får vel bare håpe at de ikke treffer andre i samme ærend. Touch-skjerm i bil burde vært forbudt, på akkurat samme måte som å operere en Smart-telefon i bil ! Håper nesten at det skjer !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA