Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nord Koreanske takter på teslaforumet.

Startet av Mippen, søndag 27. oktober 2013, klokken 15:56

« forrige - neste »

Mippen

Hei!
Jeg er nyfrelst på elbil. Har bestemt meg for at jeg og samboeren skal ha hver vår bil. Jeg har fra før en ny golf med diesel og 4x4. Trenger denne bilen da vi reiser mye på langtur. Til daglig vil jeg ha en elbil. Har sett både på Leaf, Imev og twizy. De to første virker mer praktisk, men twizy var spennende og ble litt betatt av konseptet. Er usikker på hvordan den er i daglig bruk med liten plass til annet enn fører og kanskje en sekk eller en passasjer.  For å ikke snakke om vinterføre. Må også kjøre litt på landevei og motorvei.

Har også vurdert buddy, think og peugeot/citroen og renault kangoo.

Det jeg egentlig er på jakt etter er en rimelig elbil som jeg kan stole på. Kommer mest til å bli brukt til og fra jobb og litt på handling. Kunne ha vurdert å byttet inn golfen og kjøpt en dyrere elbil også, men liker å ha en solid og sprek bil til langtur. Hvordan er de bilene jeg har nevnt kvalitetsmessig? Hva med tazzario? Hva kan passe for meg?
Fremtiden er elektrisk.

gbzdoc

Ut fra det du skriver ville jeg anbefalt en brukt i-Miev. Tror det nok er den bilen som vil gi lavest inngangsbillett, og samtidig et problemfritt bilhold i lang tid.

Alternativt om du kan/ønsker å legge litt mer i det så vil en brukt Leaf gi et utvidet bruksområde og bedre komfort. Særlig på vinteren med forvarmig både fra App på telefon og via timer.

NB! Mange i-Miever har fått ettermontert dieselvarmer. Det vil være til stor hjelp om vinteren.

Lykke til!! :-)

Mippen

Takk for tilbakemelding. :) Hvordan er de franske varebil elbilene? Er det noen som kjenner til pluss og minus med de andre elbilene jeg nevnte innledningsvis?
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

#3
Har du gode erfaringer med VW, bør du kjøpe en e-up.

De franske varebilene kan du kun leie batteriet til.
Og det til en pris som ruinerer hele økonomien med en elbil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TB

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 19. oktober 2013, klokken 20:57
De franske varebilene kan du kun leie batteriet til.
Og det til en pris som ruinerer hele økonomien med en elbil.

Har ikkje sett prisar enno, men det er nok ikkje lenge før du kan kjøpe ein Renault inkludert batteri:
Sitat frå artikkel på elbil.no: "Franskmennene har endelig bøyd seg. Renault-sjefen i Norge, Anders Gadsbøll (bildet), skal omsider få lov til å selge batteriene med elbilene. Dermed unngås snart den omdiskuterte momsen på leasing. "

Les artikkelen her: http://elbil.no/elbiler/1091-franskmennene-har-endelig-boyd-seg
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

#5
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 19. oktober 2013, klokken 20:57
Har du gode erfaringer med VW, bør du kjøpe en e-up.

Her er eg heilt enig. Enten brukt trilling, som har svært gode prisar, eller ny VW e-Up! med usikker leveringstid pr. idag. Ergo: Vil du ha bil raskt er det trilling.

Sitat
Har også vurdert buddy, think og peugeot/citroen og renault kangoo.
Det jeg egentlig er på jakt etter er en rimelig elbil som jeg kan stole på.

Er nok best og unngå dei eldre klassiske bilene om du ikkje kan skru sjølv. Kan vere enkelt og rette dei feil som oppstår, men må ha kunnskap, verktøy og tid.

Sitat
Hva med tazzario? Hva kan passe for meg?

Tazzari har ikkje eit veldig godt rykte. Eg har aldri testa denne, men du kan jo lese litt her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5855.0
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mippen

Hva koster batterileien på de franske bilene? Er ikke det en fordel med batterileie? Jeg som ikke har så mye erfaring med elbil tenker at det koster en del å bytte ut en batteripakke?

Ser spennende ut den vw e-up, men den er litt for dyr for mitt budsjett hvis jeg skal beholde golfen min. Vurderte faktisk å kjøpe meg en tesla som eneste bil, men samboeren min gikk ikke med på det. Har også lekt med tanken på en BMW i3 eller hva de heter, men jeg mister fleksibiliteten på langtur hvis jeg kjøper meg en billigere og mindre fritidsbil til fordel for en dyrere elbil...Mener at hvis jeg kjøper en vanlig elbil ny fra forhandler så må jeg ha en bil ved siden av til langturer som det ofte blir, og da blir det en "dyr" elbil til og fra jobb og en "billig" bil på langtur. Er mest på langtur hvor jeg trenger komfort og gode kjøreegenskaper.

Jeg er altså på jakt etter en billig som mulig elbil som har god driftsikkerhet og som jeg kan forvente holder en stund.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen


Her er eg heilt enig. Enten brukt trilling, som har svært gode prisar, eller ny VW e-Up! med usikker leveringstid pr. idag. Ergo: Vil du ha bil raskt er det trilling.

Hva mener du med trilling?
Fremtiden er elektrisk.

TB

Sitat fra: Mippen på lørdag 19. oktober 2013, klokken 22:16
Hva mener du med trilling?

Trilling = Mitsubishi i-Miev / Citroën C-Zero / Peugeot iOn - som alle ser (nesten) samme bilen.

Finnes mange tråder om forskjellene, ekstra "gir" og fjernstyrt varme i 2012/13 modellen er den største forskjellen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

sven erik

jeg ville tatt en imiev eller leaf  der har du mye bil for pengene
jeg sev  har en imiev å er meget fornøyd  den er meget behaglig å kjøre  en får med seg masse +++
har selv kjørt  nå 60tusen  med bilen  å da 2 turer til malaga   å du har hurtig lading ++  en brukt sv disse får en under 150 tusen

TB

#10
Sitat fra: Mippen på lørdag 19. oktober 2013, klokken 22:14
Hva koster batterileien på de franske bilene? Er ikke det en fordel med batterileie? Jeg som ikke har så mye erfaring med elbil tenker at det koster en del å bytte ut en batteripakke?

Om VW e-Up! er for dyr, så er dei franske inkludert batterileige også for dyr :-)
Meinar eg har lest frå ca 700 kr pr mnd, og oppover, avhengig av km.

Som nevnt kan du også kjøpe batteripakka i Renault, men prisen er ikkje kjent enno.
Les meir om ulike bilar her http://elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning

Ang. totale kostnader, sjå eigen tråd om dette, http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5353.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mippen

Jeg har fra før lånt meg twizy, imev og leaf. Jeg likte alle 3 bilene på sin måte. Leaf var den som var mest utstyrt og føltes litt mer eksklusiv ut. Imev var også meget god å kjøre, men føltes litt mer ut som å gå fra en mellomklasse bil til en småbil. Den koster imidlertid en del mindre enn leaf så i forhold til prisen var det et meget godt kjøp. Twizy likte jeg også godt og får en helt ny "bil" for 80000kr, men den er bråkete, stiv, får all eksosen inn i kupeen og er usikker på kjøreegenskapene på vinterføre.

Noen som har erfaring med buddy? Er ikke så mange av de her i Bergensområdet. Hva er fordelen og ulempen med de? Hva med tazzario?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Sitat fra: Mippen på lørdag 19. oktober 2013, klokken 22:35
Hva med tazzario?

Tazzari har opparbeidet et dårlig rykte. Har selv nesten kjøpt bilen, og er glad selgeren frarådet meg den.

Du kan lese mer om den her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5855.0.html

Er prisen rett, ville jeg likevel vurdert den som et alternativ til Kewet eller Reva.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Har selv hatt Buddy (BAES versjonen med NiMh batterier) og i-Miev, og sitter nå på en Leaf og en Tesla.

Har også demokjørt Think og Reva.

Kort oppsummert så er den første virkelige bilen med alt man bør ha av sikkerhetsutstyr i-Miev eller en av søstrene. Disse har vist seg å være svært lite utsatt for feil og eierne er veldig fornøyde. Vi byttet ut vår med Leaf for å kunne være fire i bilen og samtidig ha med bagasje. IKKE fordi vi var misfornøyde med den.

Buddyen derimot var en trist opplevelse, dessverre. Den hadde til slutt så mange turer på verksted at vi fikk hevet kjøpet. Den støyer noe voldsomt i høye hastigheter, sliter med å holde følge med trafikk over 60 km/t i slake oppoverbakker, kupeen blir kald i høy fart grunnet gjennomtrekk i bilen. I tillegg er den svært vanskelig  kontrollere om du mister veigrepet med den, og det er null elektronikk til å hjelpe deg. Eneste bilen jeg har bulka med, takketvære en kombinasjon av fersk buddy sjåfør, treg gassrespons, brå aks når den først kommer, og våt høst-veibane. Endte opp i en betongkonstruksjon i et inferno av stygge banneord... :-/

Tror det er få brukte elbiler på makedet som vil gi deg mer bil for pengene, og mer trygghet for pengene, enn en trilling. :)

PS! Skal du først kjøpe en elbil, kjøp like godt en du KAN bruke til 90% av all kjøringen din. Du kommer uansett til å ønske bruke den til så mye som mulig.

TB

#14
Sitat fra: Mippen på lørdag 19. oktober 2013, klokken 22:35
Imev var også meget god å kjøre, men føltes litt mer ut som å gå fra en mellomklasse bil til en småbil. Den koster imidlertid en del mindre enn leaf så i forhold til prisen var det et meget godt kjøp. Twizy likte jeg også godt og får en helt ny "bil" for 80000kr, men den er bråkete, stiv, får all eksosen inn i kupeen og er usikker på kjøreegenskapene på vinterføre.

Tips: Legg kostnadene inn i reknearket som ligg i denne tråden, så blir nok ikkje trilling spesielt dyr.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5353.0.html

78 stk på finn pr. no, frå 130 000 kr, til 189 000
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA