Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elektrisk innfellbare speil

Startet av pej, søndag 27. oktober 2013, klokken 08:16

« forrige - neste »

pej

Jeg skrev tidligere denne uken 11 grunner til at jeg hadde bestemt meg for å avbryte kjøpet innen to ukers perioden.

Nå har jeg ombestemt meg, og vil forklare hvorfor.

Først og fremst vil jeg si at noen av punktene, dårlig DAB, ikke hengerfeste osv forsåvidt fortsatt er kjipt, men her er grunnen til at jeg likevel ikke avbestilte.

- Bilen er rett og slett en drøm å kjøre! Etter en 15 minutters hektisk prøvekjøring sist fikk jeg ikke den godfølelesen jeg hadde forventet. Mye av dette skyldtes at bilen var på 21" og av en "gammel amerikansk" variant som bar preg av å være en prototype på mange måter, noe den kanskje nettop var.

MEN: Jeg fant ut at AVIS i Drammen hadde en "Norsk" bil med 19" og denne leide jeg 24 timer. GUD BEDRE, det var noe helt annet. Jeg kjørte hjem til Fredrikstad fra Drammen og satt meg godt inn i bilens funksjoner og kjørte til langt på natt. Dagen etter med nesten fult batteri tok jeg turen fra Fredrikstad til Oslo i 120km/t som jeg pleier med, det jeg engang syns var en flott passat highline, men som nå fremstår som en traktor.

ca 70km av reiseruta mi (på totalt 100km) har 100 grense (110 om noen måneder vil jeg tro) og bilen brukte da ca 17kw på denne turen. Dette var bedre enn forventet. Startet med 380 i rated range og "landet" med 260. Dette var da i pluss 4 grader og jeg fyra på fult i bilen. Jeg liker å ha det sommervarmt i bilen nemlig.

Siden jeg har mulighet for lading på jobben kan jeg dermed klare meg med 13A shucko lading (vanlig stikk). Dette var også gode nyheter siden jeg da sparer en elektrikerregning på en drøss 1000 lapper. (Noe jeg heller vil legge i dekk til bakhjulene)

Alt i alt, en perfekt bil for pendling. Stillegående (sist skrev jeg at den bråket mer enn passaten), og ja, det gjorde den Alnabrukjærra, men denne faste fine og nye AVIS bilen med 19" var i en helt annen liga.

Jeg vil også nevne at om du ikke absolutt må ha pano tak, så kan jeg melde at taket er kun 2-3 millimeter lavere uten dette. Grunnen er at taket har akkurat samme fassong som panotaket, det vil si at dragerne sitter på samme sted og ellers er det bare taktrekket rett mot alu-plåten. Fikk faktisk inntrykk av at bilen var bedre isolert med vanlig tak, så om man kunne hatt takstativ på denne, hadde jeg valgt bort panorama taket.

Når jeg leverte bilen tilbake til AVIS Drammen idag følte jeg vemod. Jeg gav bilen et siste blikk og jeg følte nesten at den blunket til meg med det ene hovedlyset. At dette viste seg å være at den høyre frontlampa var full av dugg, kunne ikke bry meg mindre på en dag som denne. Bilen er nå bekreftet.

God helg!

Mørk Grå - Sort Skinn - 85 - med alt, unntatt barneseter. Kom Februar du skjønne!







- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)


Epleskreller

Sitat fra: TesLars på fredag 18. oktober 2013, klokken 21:58
LOL

ROFL, virkelig en vinglepetter :)

(Jeg er enig med deg ang. panotak. Det er det eneste jeg angrer på at jeg valgte, syns det kommer litt støy inn der, spesielt i tunneler)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kjelli

Morsomt skrevet. Kjører selv en missbitchi outlander, og har prøvd tesla og kan ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke har bestilt før. Perfekt, nei. Utrolig gøy, ja. Kjøregleden jeg hadde når jeg var 18 år er kommet tilbake.

Lacaixxa

2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

kjelsås1978

Sitat fra: pej på fredag 18. oktober 2013, klokken 21:49
Jeg skrev tidligere denne uken 11 grunner til at jeg hadde bestemt meg for å avbryte kjøpet innen to ukers perioden.

Nå har jeg ombestemt meg, og vil forklare hvorfor.

Først og fremst vil jeg si at noen av punktene, dårlig DAB, ikke hengerfeste osv forsåvidt fortsatt er kjipt, men her er grunnen til at jeg likevel ikke avbestilte.

- Bilen er rett og slett en drøm å kjøre! Etter en 15 minutters hektisk prøvekjøring sist fikk jeg ikke den godfølelesen jeg hadde forventet. Mye av dette skyldtes at bilen var på 21" og av en "gammel amerikansk" variant som bar preg av å være en prototype på mange måter, noe den kanskje nettop var.

MEN: Jeg fant ut at AVIS i Drammen hadde en "Norsk" bil med 19" og denne leide jeg 24 timer. GUD BEDRE, det var noe helt annet. Jeg kjørte hjem til Fredrikstad fra Drammen og satt meg godt inn i bilens funksjoner og kjørte til langt på natt. Dagen etter med nesten fult batteri tok jeg turen fra Fredrikstad til Oslo i 120km/t som jeg pleier med, det jeg engang syns var en flott passat highline, men som nå fremstår som en traktor.

ca 70km av reiseruta mi (på totalt 100km) har 100 grense (110 om noen måneder vil jeg tro) og bilen brukte da ca 17kw på denne turen. Dette var bedre enn forventet. Startet med 380 i rated range og "landet" med 260. Dette var da i pluss 4 grader og jeg fyra på fult i bilen. Jeg liker å ha det sommervarmt i bilen nemlig.

Siden jeg har mulighet for lading på jobben kan jeg dermed klare meg med 13A shucko lading (vanlig stikk). Dette var også gode nyheter siden jeg da sparer en elektrikerregning på en drøss 1000 lapper. (Noe jeg heller vil legge i dekk til bakhjulene)

Alt i alt, en perfekt bil for pendling. Stillegående (sist skrev jeg at den bråket mer enn passaten), og ja, det gjorde den Alnabrukjærra, men denne faste fine og nye AVIS bilen med 19" var i en helt annen liga.

Jeg vil også nevne at om du ikke absolutt må ha pano tak, så kan jeg melde at taket er kun 2-3 millimeter lavere uten dette. Grunnen er at taket har akkurat samme fassong som panotaket, det vil si at dragerne sitter på samme sted og ellers er det bare taktrekket rett mot alu-plåten. Fikk faktisk inntrykk av at bilen var bedre isolert med vanlig tak, så om man kunne hatt takstativ på denne, hadde jeg valgt bort panorama taket.

Når jeg leverte bilen tilbake til AVIS Drammen idag følte jeg vemod. Jeg gav bilen et siste blikk og jeg følte nesten at den blunket til meg med det ene hovedlyset. At dette viste seg å være at den høyre frontlampa var full av dugg, kunne ikke bry meg mindre på en dag som denne. Bilen er nå bekreftet.

God helg!

Mørk Grå - Sort Skinn - 85 - med alt, unntatt barneseter. Kom Februar du skjønne!
Velkommen tilbake!

bb

Det var jo bra at du fant ut av det. Da jeg så på Model S i november i fjor så likte jeg den ikke og ville absolutt ikke kjøpe den. Min BMW 5-serie har head-up display, night vision, adaptive bi-xenon, ryggesensor, bedre sittestilling bak, avtagbart hengerfeste, fjernstyrt og timet Webasto og en del andre goodies som jeg trodde jeg måtte ha.

Men så begynte jeg å telle hvor ofte jeg brukte henger. Ca. 1-2 ganger i året. Og jeg hadde folk sittende bak 3-4 ganger i året. Og de gangene de satt bak så var det bare i byen kortere turer. Appen til Model S er overlegen Webasto. Og jeg var grønn av irritasjon over hvor mye bomveger det er i Norge. Skal man fra Oslo til Kristiansand koster det ca. 100 kr i bompenger mens drivstoff koster 250 kr. Oslo - Elverum er også samme triste historie.

Fram til rundt april i år så var jeg faktisk ikke sikker på om jeg skulle finalize eller ikke. Men så kom ryggesensor og vinterpakke. Da ble jeg solgt. Jeg finalizet før jeg hadde fått prøvekjørt den i mai. På prøvekjøringen fikk jeg omgwtfbbq-følelse som ytterligere bekreftet mitt valg.

Å bytte bil handler alltid om kompromisser. Jeg må velge bort head-up display, bedre seter og hengerfeste. Mens night vision er helt ubrukelig siden den kun vises på skjermen og ikke i HUD. Adaptive kjørelys kan kun aktiveres sammen med automatisk nedblending (som fungerer ganske dårlig).

Alt i alt fant jeg ut at jeg var villig til å gå ned på enkelte features for å få tilgang til nye og unike features. Samt at økonomi var et ganske avgjørende poeng. Man kan ikke bare telle antall features i den gamle bilen mot den nye. Man må også veie featurene og vurdere om de er nyttige i det hele tatt for deg.

Å kjøpe Model S i Norge er i grunnen en ganske no-brainer for mange. Men folk er enten skeptiske, konservative eller uvitende. Litt sånn som at det fortsatt er få elsykler i Norge. Jeg har syklet elsykkel i fire år nå. Og jeg kommer aldri til å gå tilbake til vanlig sykkel. Samme story blir vel for Model S og fossilbil.

Edit: Angående det med panotak. I BMWen er det også panotak. Men der er det en motorisert luke med stofftak som kan dekke til glasset. Og når den er lukket så er støynivået i tunneler betydelig bedre enn når den er åpen. I åpen tilstand er det også noe vindstøy fra panotaket i fart over 80 km/t. Stofftaket er også med på å dempe diskant og mellomtone. Hjulstøyen er så å si lik for når stofftaket er lukket eller åpen. Samme greia regner jeg med gjelder for Model S med stofftak og panotak.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

SimenT

Herlig!

Jeg gruegleder meg faktisk til å få bilen.
Blir proppet full med meldinger om feil og mangler her på forumet - ikke misforstå meg er nyttig som bare det.

Gleder meg som bare det, men er så redd for å bli skuffet ang leveringen/evt feil.
Tror det blir glemt når bilen er trygt i hus og klar for rånings :)
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Johnny

All respekt til deg pej, men blant "jegere", er det ingen rom for tvil. Fra naturen side er vi skapt med tettsittende øyne og svakt sidesyn, for å gjøre et valg og aldri se oss tilbake.

Derfor vil du bli latterliggjort av de andre "jegerene" for vinglingen din. Direkte umandig!
TMS og eGolf.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RSandven

Festlig lesning. Jeg tror de fleste er imponert når de prøvekjører, men jeg føler at man blir mer og mer imponert i det daglige. Det simple men brutale... Velkommen tilbake :)
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

AllanW

Velkommen tilbake :) Virkelig godt å høre. Og ufattelig at de lar folk prøvekjøre den bilen. De burde ha en helt perfekt bil til disposisjon.
Hvor mye koster det å leie en Tesla?
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

PaalT

Det er ingen skam å snu! Syntes det er fantastisk at du er åpen og ærlig.
Mange kjenner seg igjen.. Vi tråler nettet etter positiv og negativ info mens vi venter.  Vi vekter infoen... Ja, det er mer positiv enn negative omtale.. Etc etc. 

Vi VET at vi gjør det riktige.. Vi HÅPER at produktet møter forventningene...

En venn av naboen kom innom med et prakt eksemplar av en grå P85... Hvis han hadde smilt noe mer eller bredere, så hadde øvre del av hode falt av (når munnvikene møtes i nakken)

Jeg klarte fint å lobotomere meg selv når han kjørte avgårde.. Kun litt støy fra dekkene mens bilen pilte avsted i en dundrende fart... Stemning ble litt ødelagt når toppen av issen traff bakken med et smell  ;D
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

TorkEL10

Sitat fra: pej på fredag 18. oktober 2013, klokken 21:49
Jeg vil også nevne at om du ikke absolutt må ha pano tak, så kan jeg melde at taket er kun 2-3 millimeter lavere uten dette. Grunnen er at taket har akkurat samme fassong som panotaket, det vil si at dragerne sitter på samme sted og ellers er det bare taktrekket rett mot alu-plåten. Fikk faktisk inntrykk av at bilen var bedre isolert med vanlig tak, så om man kunne hatt takstativ på denne, hadde jeg valgt bort panorama taket.
Høres bra ut for oss som har bestillt solid tak :-)
P2245

Gæsjan

Velkommen tilbake!
Veldig enig i bb´s refleksjoner. Byttet fra M550dx til TMS. Mest kommer jeg nok til å savne X-drive på vinteren, men ellers er det fantastisk gøy å kjøre TMS da det er kvantesprang fremover på så mange felt.
Da kan man leve med en dårlig DAB radio og noen andre mindre barnesykdommer... :)
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA