Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du?

Startet av bjorn_2390, søndag 27. oktober 2013, klokken 01:06

« forrige - neste »

bjorn_2390

Jeg fant en gammel tråd som handlet om diverse tips og triks. Kjempebra! Etter hvert som folk fant ut av ting, og løste gåter, ble det lagt ut. Men så stoppet det litt... Så jeg prøver å puste litt støv av den, og har et konkret spørsmål, som sikkert noen har en løsning på..?

Jada, jeg veit at det ikke er helt i henhold. Blant annet vil det ikke være så greit på en EU-kontroll med en slik løsning. Men likevel:

Det må da være mulig å få "omvendt" denne knappen. Slik at man ikke trenger å STOPPE lyden utenfor bilen, men i stedet må SETTE DEN I GANG. Det ønsker jeg meg.

Anyone?

Blå Euro-Leaf (2012)

p10

Her finner du oppskriften, men det ser ikke enkelt ut!

bjorn_2390

Flott! Ja - litt kronglete var det nok, og det blir i grunnen litt MER kronglete når det a) er på engelsk og b) brukes slang-uttrykk på diverse ting, komponenter og sånt. Og så er nok dette ganske gammelt, for ganske mange av de forklarende bildene var borte, og er erstattet med dette symbolet (en trekant med et utropstegn inni):


Symbolet ovenfor gjør det ikke noe lettere.

Men kanskje noen som er gode i norsk har gått opp løypa..?
Blå Euro-Leaf (2012)

emil

Har selv ikke denne knappen, så jeg skulle egentlig bare funnet ut hvor tutern til rygginga er plassert og få satt på en egen bryter på den.

Kjører tidlig avgårde tidlig til jobb ( godt før 7 ) enkelte dager, og det er tett med hus et av stedene jeg parkerer og føler at jeg vekker hele nabolaget når jeg rygger ut.

Men på parkeringsplasser ved butikker og andre steder med mye trafikk og gående er den veldig kjekk siden de ikke hører bilen.

bjorn_2390

Sitat fra: emil på fredag 18. oktober 2013, klokken 23:42
Har selv ikke denne knappen, så jeg skulle egentlig bare funnet ut hvor tutern til rygginga er plassert og få satt på en egen bryter på den.
Hvilken bil har du?

Kjører tidlig avgårde tidlig til jobb ( godt før 7 ) enkelte dager, og det er tett med hus et av stedene jeg parkerer og føler at jeg vekker hele nabolaget når jeg rygger ut.
Ganske lik situasjon som meg, men jeg har vel egentlig funnet ut at den er ikke MYE den gir fra seg av lyd, den ryggealarmen. Men jeg tenker at det er nok til at det over tid vil kunne irritere naboer(?)

Men på parkeringsplasser ved butikker og andre steder med mye trafikk og gående er den veldig kjekk siden de ikke hører bilen.
Litt moro å lure seg innpå uten, ref. "I kveld med Ylvis" :-)

Blå Euro-Leaf (2012)

emil

Sitat fra: bjorn_2390 på lørdag 19. oktober 2013, klokken 00:57
Sitat fra: emil på fredag 18. oktober 2013, klokken 23:42
Har selv ikke denne knappen, så jeg skulle egentlig bare funnet ut hvor tutern til rygginga er plassert og få satt på en egen bryter på den.
Hvilken bil har du?

2012 USA Leaf

Sitat fra: bjorn_2390 på lørdag 19. oktober 2013, klokken 00:57
Sitat fra: emil på fredag 18. oktober 2013, klokken 23:42
Kjører tidlig avgårde tidlig til jobb ( godt før 7 ) enkelte dager, og det er tett med hus et av stedene jeg parkerer og føler at jeg vekker hele nabolaget når jeg rygger ut.
Ganske lik situasjon som meg, men jeg har vel egentlig funnet ut at den er ikke MYE den gir fra seg av lyd, den ryggealarmen. Men jeg tenker at det er nok til at det over tid vil kunne irritere naboer(?)

Men på parkeringsplasser ved butikker og andre steder med mye trafikk og gående er den veldig kjekk siden de ikke hører bilen.
Litt moro å lure seg innpå uten, ref. "I kveld med Ylvis" :-)

Har vurdert å oppgradere det vanlige hornet til noe med litt mer futt i

keca

Etter å ha hatt elbil en liten stund og kjørt en del km har jeg opplevd noen situasjoner hvor bilen er for stille slik at gående ikke registrerer at jeg kommer. Det er klart at man som sjåfør må kjøre deretter og ha dette i bakhodet.

Alle føler seg vel som verdens beste sjåfør og vil nok aldri trenge å ha den advarselslyden da man rygger, man har jo selv full kontroll og vil jo aldri rygge ned noen... Men om dette skulle skje og det blir klart at man har kuttet ledningene til advarselslyden stiller man nok enda dårligere i situasjonen.

Føler dette er en grei sikkerhet å ha jeg da. Forstår ikke helt hvorfor jeg engang har denne knappen hvor jeg kan slå av lyden. Hvilken situasjon MÅ man bare være helt lydløs i ? Joda, kunne kanskje vært hyggelig gjort mot naboene så de ikke våkner av denne utrolige lyden, helt til en annen nabo starter sin raklete dieselbil som bråker mange ganger mere..

Joda, forstår av man synes det er flaut med denne lyden. Husker da noen hadde montert sånn pipelyd på vanlige biler og man bare ristet på hodet og syntes dette var helt utrolig dumt. Men disse fanget oppmerksomheten min ganske kjapt, noe som også er intensjonen og derfor er en ekstra sikkerhet. Ihvertfall på helt lydløse biler.

Det kan være jeg ikke har fantasi/innsikt nok til å forstå i hvilke situasjoner er det å kunne rygge helt stille være viktigere enn sikkerhet. Opplys meg gjerne...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Popper

Jeg slår av og på etter forholdene, noen ganger er det viktig å bli hørt, andre ganger litt flaut:)

Men, som et klokt hode sa: - En el-bil er ikke lydløs, det er bare så mye annen støy i omgivelsene.

Viktig at man ikke kommer dit at man skal lage mer lyd enn nødvendig, bare for å breke like høyt som de andre sauene i flokken.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Balrog

her er en tilnærmet gratis og lovlig måte å få lyd på elbilen:

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

bjorn_2390

Sitat fra: bjorn_2390 på fredag 18. oktober 2013, klokken 21:05
Jada, jeg veit at det ikke er helt i henhold. Blant annet vil det ikke være så greit på en EU-kontroll med en slik løsning.


Dette skrev jeg for alle sauer som breker. Brek brek!  ;D
Blå Euro-Leaf (2012)

cra

At det piper når man rygger synes jeg er helt greit, men jeg kunne heller tenke meg en dempet versjon av fløyta til manuell bruk, enn denne hvininga som står på hele tida.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

leaf-newbe

der har chevrolet volt en kul ting den har 2 tuter en vanlig med bryter i rattet og en som type kremter som aktiveres med en knapp på tuppen av venstre hendel.

veldig smart om du bare vil på en høflig måte vil si at du er der uten å skremme vettet av en gammel dame.

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

bjorn_2390

Her er en som har laget et alternativt et i sin Model S.

Blå Euro-Leaf (2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA