Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

RIke idealister?

Startet av bosonic, onsdag 14. februar 2007, klokken 11:11

« forrige - neste »

bosonic

I denne artikkelen fra AutoblogGreen kommer det illevarslende meldinger om at "lithium eventyret er slutt før det har begynt".
http://www.autobloggreen.com/2007/01/30/beyond-peak-oil-are-we-facing-peak-lithium/   
Klipp fra artikkelen:
" In a story in the Toronto Star, William Tahil, research director with Meridian International Research asserts that there isn't enough lithium available to mine to support the world's 900 million vehicles. Evidently most of the known supplies of lithium are in South America, in Argentina, Chile and Bolivia, potentially making them the new OPEC. Bolivia alone may have fifty percent of the world's metal lithium reserves. Production of 60 million PHEVs with smaller lithium batteries than would be needed for a full EV would require 420,000 tonnes of lithium every year, which is six times the current production level. So it looks like any potential savings from mass producing lithium batteries, could easily get negated and then some just by increasing demand driving up raw material costs."

Tahil sier videre i artikkelen at det må fokusere mer på batterier som bruker vanlige materialer, og nevner i den forbindelse spesielt Zebra batteriet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#1
Det vil nok ta en del år før dette evt. blir et problem.

Litium er et relativt vanlig grunnstoff, men fins ikke i naturlig tilstand fordi det er så reaktivt.
Det finnes i en rekke mineraler. Kina har relativt store forekomster.

Noen sammenligninger: Det finnes nesten dobbelt så mye  Kobber og Nikkel som Litium.
Litium er 200 ganger mer vanlig enn Kadmium, og 3 ganger mer vanlig enn bly.
De to vanligste metallene er Jern og Aluminium. Innen Litium er slutt har sikkert noen funnet opp et bedre batteri, f.eks basert på Aluminium.

Til forskjell fra Olje brukes ikke disse metallene opp men kan resirkuleres.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA