Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppringt av Riis bilglass?

Startet av E_S, tirsdag 12. august 2014, klokken 10:46

« forrige - neste »

E_S

Har lagt en plan for kjøring Oslo-Berlin med Leafen i løpet av tidlig-høsten en gang. Mest for moro skyld, men har kartlagt noen ladestasjoner, enten med hurtiglading eller med 32A type 2-kontakt som gjør dette mulig.

Begynner med å jukse, Color Line Oslo-Kiel. Kjører på båten med fullt batteri, da jeg bor i Oslo.

Første etappe: Kiel - Lübeck (88 km, ingen sak)

Andre etappe: Lübeck - Parchim (122 km, går greit, er heldigvis ingen motorvei på denne strekningen og det er flatt som en pannekake)

Tredje etappe: Parchim - Neuruppin (97 km, ingen fare)

Fjerde etappe: Neuruppin - Berlin (78 km, piece of cake)

Alle stedene er det enten hurtiglader eller 32A type 2-mulighet. Om noe av dette er ute av drift får man smøre seg med tålmodighet og lade med 16A et eller annet sted. Skal man gjøre noe særlig mer Tysklandskjøring kan det være greit å lage seg overganger til både 16A og 32A rødt støpsel, da disse er ganske vanlige i Tyskland.

Jeg har tysk mobiltelefon, så å betale med telefonen på RWE-ladepunkter er ingen sak. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

TorC

Blir spennende å høre hvordan det går. En slik tur er vel mer realistisk for folk flest enn langt nedover kontinentet. :-)

Du tenker å ta hele turen på 1 dag?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

E_S

Ja, det er planlagt å ta den på en dag. Denne kjøreruten er bare ca. 3 mil lenger enn strake veien på Autobahn. Kjører man raskeste Autobahn-rute er det 358 km, den ruten her er 385 km. :) Spesielt om man får brukt hurtiglader er det ingen stor sak, men selv med sakte-lading på 32A bør det være mulig å gjennomføre uten at man bruker veldig lang tid, og både i Lübeck, Parchim og Neuruppin er det da alltids noe å finne på om man må slå ihjel litt tid. Bilen min har heldigvis "stor" lader som kan nyttiggjøre seg 32A og jeg har investert i en type 2 til type 1-kabel, så det burde gå greit.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

E_S

Ellers er det ikke så alt for ille dekning av 32A og hurtigladere i Tyskland heller, men med en rekkevidde på 10-12 mil mellom hver lading er det klart at en tur gjennom hele Tyskland kan bli en tålmodighetsprøve.. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

TorC

Ja det kan fort bli et mareritt hvis man skal sitte å glo på en 10amp ladekladd i timesvis... :-)

Tar man "sideveier" med litt lavere hastigheter er det utrolig hvor langt man kan komme selv med en Leaf. Og tar man det som en utfordring og ferie så har man jo ikke dårlig tid. :-)

Blir spennende å se om du rekker å både kjøre og lade på bare 1 dag, og samtidig rekke å ta et par pils før natten senker seg. :-) I så fall er det ikke umulig at jeg stjeler ideen din.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electric


E_S

Det er også fullt mulig å begynne med Larvik-Hirtshals og så kjøre gjennom Danmark og basere seg på hurtigladerne til www.clever.dk, men den turen er ganske lang også med fossilbil og godt driv på motorveien både i Danmark og Tyskland, så å kjøre den veien til Berlin med Leaf på en dag tror jeg går i kategorien "ganske optimistisk", da hadde jeg satset på overnatting i Hamburg eller omegn.. :)

Ellers er fergen Göteborg-Kiel også et alternativ, men jeg vet lite om hurtigladere/32A-lademuligheter mellom Oslo og Göteborg - Sverige er jo på mange måter et u-land hva angår el-bil..

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Hirtshals-Berlin har jeg tatt i fossilbilen (startet med Arendal-Kristiansand). Et stopp rett før tysklandsgrensen for å fylle tanken og et stop ca midt mellom grensen og Berlin for å strekke på beina. Tror ikke jeg hadde tatt den ruten i Leaf uten en eller to planlagte overnattinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA