Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tur til Kroatia (sibenik) Model S

Startet av Ole Magnus Strømmen, lørdag 23. januar 2016, klokken 20:40

« forrige - neste »

Ole Magnus Strømmen

Sommer 2016 - erfaringer/utfordringer som kan deles?

Anbefalte ruter - overnattinger etc etc

N00b

Kompis av meg startet sitt Teslaeierskap med å kjøre til Kroatia sommeren 2015.
Easy peasy, bare bruk SC nedover.

130 kmt fant han var optimalt på autobahn

SR

Vi kjørte til Kroatia i fjor sommer. Det ble en ad hoc tur pga det dårlige været, og det ble derfor ikke planlagt spesielt godt. Men det var heller ikke noe problem når vi snakker om TMS.

Vår rute startet fra hytta i Østfold, selvsagt ned Sverige og til Gedser i Danmark. No problem. SC-er i massevis. Ferge til Rostock for å kunne ta den østlige ruten sørover. Overnatting på et trivelig familiedrevet hotel litt sør for Berlin. Dag 2 sørover gjennom Tyskland i ca 140km/t. Nødvendige stopp for å fylle på og kvitte seg med føde og drikke ble kombinert med lading på SC. Fra München til Østerrike og Salzburg. Lading der før en flott tur gjennom Alpene. Vi tok en relativt tidlig kveld i Ljublijana i Slovenia for å se litt av den byen. SC der ligger ved et helt ok hotell. Men vi kunne kjørt helt fram til Istria (litt lengre nord enn du skal) den kvelden.

I den lille byen på Istria vi bodde, var det til alt overmål (på torget i gamlebyen!!) en type 2 22kw lader. Gratis. Og rundt torget selvsagt flust med restauranter. Fantastisk kombinasjon!!

Nordover tok vi en mer vestlig rute gjennom Italia, Sveits, Frankrike, Tyskland til Danmark (uten ferge). Lading kun på SC. No problem.  Piece of cake. Barneskirenn!

Så her er det bare å glede seg. Vi tar ny tur i år. Litt mer planlegging i år, men det er ikke fordi vi kjører TMS...
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Tai

Tesla har nettopp åpnet en ny SC i Kroatia ved Senj. Burde være nærme nok til at turen blir enkel. Resten av europa er plankekjøring, SC står tett som haggel.

Bare nyt-og kjør!

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

ihlhaug

Sitat fra: Tai på søndag 24. januar 2016, klokken 23:00
Tesla har nettopp åpnet en ny SC i Kroatia ved Senj. Burde være nærme nok til at turen blir enkel. Resten av europa er plankekjøring, SC står tett som haggel.

Bare nyt-og kjør!

Tai

Foruten østover. Jeg skal også til Kroatia i sommer, men over til Budapest etterhvert og der er det enda ikke noen SC. Satser på chademo og type-2 fra Ljubljana..
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Tai

Sitat fra: ihlhaug på søndag 24. januar 2016, klokken 23:48
Foruten østover. Jeg skal også til Kroatia i sommer, men over til Budapest etterhvert og der er det enda ikke noen SC. Satser på chademo og type-2 fra Ljubljana..

Sant nok. Østover er det tynt. Men i forhold til TS sin rute kan han velge og vrake i Europa.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Skjøteledning

Noen som vet om vanlig norsk schuko passer i kroatia, eller må det et adapter til UMC?
Tenkte på som destinasjonslader på hotell.

Tai

Jepp, de har samme strøm som oss (220v) og bruker samme kontakter. Du trenger ingen adapter.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Skjøteledning

Sitat fra: Tai på tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:54
Jepp, de har samme strøm som oss (220v) og bruker samme kontakter. Du trenger ingen adapter.

Tai

Takk for svar.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Tai på tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:54
Jepp, de har samme strøm som oss (220v) og bruker samme kontakter. Du trenger ingen adapter.

Tai

Er i Kroatia nå og kan bekrefte at det er 220v her. Sitter i en ganske ny mobilehome og lader på 5amp.  Når jeg koblet til umc, så klagde den på at jeg brukte skjøteledning (noe jeg ikke gjorde) og begrenset strøm til 10 amp. Litt ut på kvelden så synker volt til under 210 volt, og etter en stund så stopper ladingen. Når jeg setter lading ned til 5amp så stiger volt opp mot 220v igjen og holder seg rundt 218-220v.

Har nå fått ladet meg fra 20% SOC og opp til 90%. Men Det tok litt tid. Så lad når du kan, og ikke når du må. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA