Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måle batteri spenning på PSA

Startet av Ebil, onsdag 20. august 2008, klokken 20:35

« forrige - neste »

Ebil

Noen av dere måler batteri-spenningen på PSA-bil, eller rettere sakt spenningen til hver av batteri-kassene. Kunne noen av dere fortelle hvor/hvordan dere måler. Det er ikke så enkelt å komme til og en skal være forsiktig med like-spenningen på bilen. Antar dere kansje tar ut de 3 store "sikringene" og bruker de som målepunkt? Har dere laget permanente tilkobling til målepunkter, slik at dere kan koble volt-meter til inne i bilen?  Har  Saxo.
rgds
Bergen
Think 2001

PLUTO

Det er nok så lett å komme til og måle dersom man tar ut de "store" sikringene synes nå jeg.
Dersom du skal ha en permanent måling bør du enten koble opp utstyr som PakTrakr med eget display inne i bilen, eller en litt enklere modell hvor du kobler ledninger med motstand på slik at du ikke kan få så mye strøm dersom noe skulle gå galt. Det kommer litt an på hvilken informasjon du vil ha ut. Dersom du måler kassene en time etter fullading vil du få en indikasjon på tilstanden i hver kasse.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ebil

takk for svar. Vet du om minus på driv-bateriene er jordet til godset i bilen eller flyter det i forhold til godset? dvs kan en måle mellom "de store sikringene" og godset i bilen?
rgds
Bergen
Think 2001

Rav4_EV

Drivbatterikretsen er isolert fra bilens ramme (negativ 12 volt).

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ebil

Kunne noen gi en kort  veiledning hvor de store sitringene er, (den ene er oppe i motor-rommet, den en tar ut for "reset") Hvilken  finner en minus på og hvilken plus. Antar de sitter nokså fast. Tips hvordan best å ta de ut? (så en ikke ødelegger noe) Andre tips hvordan det er enklest å måle?
Bergen
Think 2001

Boogie

#5
Det sitter to "sikringer" på hver av de tre kassene.
Den ene er en sikring, og den andre en en shunt.

De passer kun i den posisjonen de er i (sikringene passer faktisk i begge posisjoner).

De kan relativt enkelt trekkes ut ved å trekke dem rett ut/opp. Noen ganger kan det være greit å bevege dem litt fram og tilbake (vippe litt i hver side).

Den negative er den som har en hvit ring over kontaktene.
Selve shunten har også et hvit felt på toppen.
Plussen er svart (eller ufarget).

Den kassen som sitter i motorrommet har du tydeligvis funnet.
Sikringen sitter rett under shunten (den du trekker ut for å resette komputeren). Den kan være vanskelig å komme til siden det er trangt.
Denne kassen har tre blokker.

Neste kasse ligger under fronten, og "sikringene" sitter i bakkanten på høyre side av bilen.
Kan være greit å jekke opp bilen på høyre side for å komme til.
Denne kassen har 6 blokker.


Siste kassen sitter under helt bak, og inneholder 11 blokker.
Sikringene sitter en på hver side av kassen, så få hjelp av noen til å måle eller lag deg en liten plate med forlengerledning som du setter i den ene siden .

Pass på at de hvite pakningene rundt hver kontakt (to for hver sikring) sitter på plass før du monterer igjen.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA