Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken bil kjører du i dag?

Startet av OleJA, fredag 23. august 2013, klokken 12:07

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: valvolainen på søndag 25. august 2013, klokken 22:23
Sitat fra: PAS på søndag 25. august 2013, klokken 22:12
men om man kjøper en tye2 type2 kabel (passer rett inn i ladeporten) og kobler til en av de nye hurtigladestasjonene som kommer nå div steder, vil man få dobbel ladefart med dobbellader.

De 2 eller 400 nye ladepunktene i oslo kommer kun til å være utbygd med 16A.
Om dette er 400V 16 må vi kanskje tro, men likevel ikke nok guffe til å nytte dobbeltlader.
Hvis teststolpen pä aker brygge er slik det blir, så gir den kun 20km/t 16A 230v.
Enklere å bruke mennekes kabel enn medfølgende lader...

Blir det nok Type 2 uttak, kommer min medfølgende kabel til å ligge hjemme fremover... Glemte den i helgen, men 22kw type2 stolpe funka fint... Kunne ønske jeg hadde fått dobbelt laderen, men var på ingen måte nødvendig
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

teslaz

Kommer til å reise mye langturer og utenlands.
Så dobbeltlader er gull vært. (etterhvert)  8)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

shl

Herreminhatt - skjønner svært lite av strøm egentlig, og sikkert derfor jeg har havnet på en hylle hvor strøm ikke er hovedingrediensen. Eneste jeg nesten forstår er at den dbbl.laderen som typene på Tesla på Alnabru sa at var et must og at man måtte ha - hadde jeg ikke trengt å bestille. 10.000.- rett ut av vinduet.
Pussig at ikke ting leveres når man får bilen, og jeg skal jo installere full guffe 400 Volt eller hva det heter på min parkeringsplass. Men nå må jeg jo fly på offentlig parkeringsplasser for å lade ser det ut som.

Que Vadis.....

Balrog

Jeg er i hvertfall glad jeg valgte dobbeltlader. Time is money. Om ikke alle ladestasjoner gir 32A 400V så vil jeg slik det ser ut nå få tilstrekkelig med slike muligheter rundt Oslo at det er verdet laderen. Ikke glem lademulighetene som skal komme sørover i EU.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Omnilord

Sitat fra: shl på søndag 25. august 2013, klokken 23:59
Pussig at ikke ting leveres når man får bilen, og jeg skal jo installere full guffe 400 Volt eller hva det heter på min parkeringsplass. Men nå må jeg jo fly på offentlig parkeringsplasser for å lade ser det ut som.

Mens du venter på dobbeltladeren - er det ikke bare å montere full guffe 400V anlegget ditt (antar vi snakker om 32A 3-fase m/ladestasjon) og skru ned til 16A i bilen slik at den medfølgende laderen yter maks og gir 11 KW mens du venter på ettermontering av dobbeltlader som tar deg opp til 22 KW.

Sitat fra manualen:
If needed, touch the up/down arrows to change the current (for example, you may want to reduce the current if you are concerned about overloading a domestic wiring circuit shared by other equipment).

Er vel ikke noe i veien for det eller er jeg helt på jordet her nå?
X Sig reservert

eledille

#20
Dobbeltlader er gull verd hvis du trenger å skjøte på rekkevidden ute på tur. Jeg skal for eksempel kjøre 430 km til vestlandet to-tre ganger i året. Det går fint om sommeren, men hvis det blir snøvær og kaldt når vi skal over fjellet for å feire jul hos svigers, så er det veldig greit å ha dobbeltlader på Liertoppen og når man ankommer Etne. Der blir det satt opp 22 kW i løpet av høsten.

Ta en titt på hurtigladekartet og fjern alt som ikke er type 2, så ser man straks at det er i ferd med å bli mange sånne rundt om, og de står typisk ved kjøpesentre hvor det er greit å slå ihjel en time mens bilen suger i seg 11-12 mil ekstra rekkevidde. Enkeltlader gir bare halve farten.

Det er ikke nødvendig med dobbeltlader hjemme. Ikke på tur heller hvis du alltid passerer en superlader, eller hvis du aldri trenger å tøye rekkevidden. Men skal du ofte på langtur der det ikke er superladere, så vedder jeg på at du kommer til å angre om du velger bort dobbeltladeren. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk allerede veddet ti tusen spenn på det.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Å kjøpe elbil med redusert ladehastighet er ikke et sjakktrekk....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#22
Sitat fra: Omnilord på mandag 26. august 2013, klokken 01:13
Sitat fra: shl på søndag 25. august 2013, klokken 23:59
Pussig at ikke ting leveres når man får bilen, og jeg skal jo installere full guffe 400 Volt eller hva det heter på min parkeringsplass. Men nå må jeg jo fly på offentlig parkeringsplasser for å lade ser det ut som.

Mens du venter på dobbeltladeren - er det ikke bare å montere full guffe 400V anlegget ditt (antar vi snakker om 32A 3-fase m/ladestasjon) og skru ned til 16A i bilen slik at den medfølgende laderen yter maks og gir 11 KW mens du venter på ettermontering av dobbeltlader som tar deg opp til 22 KW.

Sitat fra manualen:
If needed, touch the up/down arrows to change the current (for example, you may want to reduce the current if you are concerned about overloading a domestic wiring circuit shared by other equipment).

Er vel ikke noe i veien for det eller er jeg helt på jordet her nå?
Det er ikke en gang nødvendig å stille ned ladestrømmen enkeltlader trekker ikke mer en ca 10kW uansett. Det er heller ikke noen hjelp i å oppsøke offentlige parkeringsplasser. Laderen kan ikke trekke mer enn ca 10kW!

På den annen side har du nok som flere andre har skrevet antagelig ikke behov for å kunne lade med 20kW hjemme, men det er greit å ha på tur.

For å kunne lade med 20kW når dobbeltladeren en gang blir montert i bilen er et ladepunkt som kan levere 32A 3-fas 400V. Altså en veggboks tilpasset Tesla, eller en type 2 ladestasjon 400V 32A nødvendig, og det virker også med singellader, men laderen vil ikke utnytte den. Men ellers er det vel ikke mange steder i Oslo hvor en kan få montert et 400V ladepunkt?
Har en 230V er det maksimale en kan ha glede av hjemme en enfas 32A stikkontakt (eller en type 2 ladestasjon 230V 1-fas 23A) som begge kan levere ca 7 kW.

Men altså fram til dobbeltladeren er montert er det enten 10kW eller supercharger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Havebigfun

Jeg anmoder alle dere som har fått angitt at de ikke fikk med dobbellader ved utlevering de siste 2-3 ukene å teste dette ved en 22kW-stolpe. Selv etter leting med lys og lykte kunne Tesla ikke se at jeg hadde fått dobbeltlader- men- surprise- den lader med 22kW/ 120 km/t.
Vær observant på at dette beregnes til en ladestrøm på 7kW av bilen :o- Det er best dere måler ladehastighet i km/t- da blir det ihvertfall ikke forvirring 8).
Da sparer dere et opplegg med innlevering av bilen -bare for å konstatere at dobbelladern er montert allerede.
Testing av denne funksjonen forutsetter at dere har kjøpt Mennekes 2-kabel.

TS

Kan de som har fått biler i det siste bekrefte eller avkrefte at de har fått Dobbeltlader som bestillt ?
Dato levert
Fått
Ikke fått
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Spinner

Sitat fra: TS på lørdag 12. oktober 2013, klokken 00:00
Kan de som har fått biler i det siste bekrefte eller avkrefte at de har fått Dobbeltlader som bestillt ?
Dato levert
Fått
Ikke fått
Tenkte å sjekke på Aker Brygge i dag, noen som vet om type 2 stolpene der fungerer nå? Var der for noen uker siden, da lyste begge blått uten at noen var tilkoblet, og jeg klart ikke å få åpnet de :-\

larssto

Sitat fra: TS på lørdag 12. oktober 2013, klokken 00:00
Kan de som har fått biler i det siste bekrefte eller avkrefte at de har fått Dobbeltlader som bestillt ?
Dato levert
Fått
Ikke fått

Fikk bilen for en uke siden. Dobbeltlader er på min 'due list' fra Tesla sammen med adaptere. Har ingen 22 kW stolper som jeg vet om i nærheten så jeg kan ikke få testet om jeg virkelig har eller ikke.
Model S, Stavanger

petersv

Sitat fra: Sbr på lørdag 12. oktober 2013, klokken 09:55
Sitat fra: TS på lørdag 12. oktober 2013, klokken 00:00
Kan de som har fått biler i det siste bekrefte eller avkrefte at de har fått Dobbeltlader som bestillt ?
Dato levert
Fått
Ikke fått
Tenkte å sjekke på Aker Brygge i dag, noen som vet om type 2 stolpene der fungerer nå? Var der for noen uker siden, da lyste begge blått uten at noen var tilkoblet, og jeg klart ikke å få åpnet de :-\

Fikk ikke åpna med tlf/rfid for noen dager siden heller.

el-fanboy

#28
Bilen min, som ble utlevert 15. september, ble levert med dobbeltlader. Sjekka på stolpen hos Sønnico. Åpna med RFIDbrikke fra Charge&Drive.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA