Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av Eblogg, mandag 21. oktober 2013, klokken 23:23

« forrige - neste »

Eblogg

I dag fikk jeg for første gang hilse på skilpadda. Feilbedømte rekkevidden på vei hjem, brukte litt for mye kupevarme i starten og vips så hadde jeg plutselig noen kilometer kortere rekkevidde enn distansen hjem. Vurderte en tur innom hurtigladeren på Lillestrøm, men med min iskalde beregning og tidligere lesning av innlegg her om at man har flere km igjen enn det som vises i displayet, gjorde at jeg tok sjansen. Dessuten så tenkte jeg at ventetiden hos redningstjenesten sikkert er kort søndag formiddag, så skitt au. Det gikk faktisk helt fint. Jeg kjørte på skilpaddemodus i ca 3 km og kom meg helt hjem. Må innrømme at pulsen var litt høy, spesielt i den siste bratte svingen før hjemme. Lurer på hvor langt jeg egentlig kunne kjørt.

Hva skjer egentlig med batteriene i en slik situasjon? Jeg plugget i laderen med en gang jeg kom hjem siden jeg har lest at bilen ikke må stå i en slik tilstand lenge, men er det farlig for bilen å kjøre den helt tom på denne måten?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

tomrh

Sitat fra: Eblogg på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:58
Lurer på hvor langt jeg egentlig kunne kjørt.
Ta en titt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6514.msg68374.html#msg68374

Sitat fra: Eblogg på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:58
Hva skjer egentlig med batteriene i en slik situasjon? Jeg plugget i laderen med en gang jeg kom hjem siden jeg har lest at bilen ikke må stå i en slik tilstand lenge, men er det farlig for bilen å kjøre den helt tom på denne måten?
Jeg er overbevist om at det er lagt inn masse sikkerhetsmargin. Når batteriprodusenten har testet antall ladesykluser for batteriet, har de ladet det ut til 2,75V pr celle og ladet opp til 4,1V/celle. "Fullt batteri" for i-MiEV er 3,95V/celle, så dette er helt klart ekstremverdier som vi aldri klarer å få til gjennom vanlig lading og kjøring. Vi har kjørt ned til skilpadde mange ganger, men har likevel nylig fått et resultat fra batteritest v/40.000 km service som overgår all forventning.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA