Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbruk av strøm i praksis

Startet av Lorenzo, onsdag 23. oktober 2013, klokken 18:57

« forrige - neste »

Lorenzo

Hei.

Vi fikk vår Leaf igår og er selvsagt veldig spent på rekkevidden i praksis. Bilen brukes 57km en vei og idag startet vi med 136km på tanken. Ved ankomst var det 49km igjen, og ingen lademulighet. Påstanden er at batteriet blir bedre når man har ladet en 5-6 ganger og at det stabiliserer seg etter forbruk. Har dere noen erfaringer som kan deles på dette?
Vi kjører på vanlige hovedveier med stort sett 60 og 70 Km/t, bruker setevarme den første mila og klima på 22,5 grader. Bruker også vanlige hovedlys under kjøring.

Kan vi spare inn på noe her uten at alternativet er topplue og votter??

En annen ting er hurtiglader, jeg har hørt at det er mulig å kjøpe en hurtiglader for ca 6000 kroner. Er det noen som har erfaring med disse? Er det en fast installasjon eller en lader man kan ta med seg og bruker "hvor som helst"?

Takknemlig for all hjelp og veiledning.
Nissan Leaf 2013, Japan produsert (Overligger), 11km, kjøpt hos Sør Import 14. oktober 2013.

pottle

#1
SitatBatteriet stabiliserer seg etter forbruk
Først om fremst så er det viktig å vite at rekkevidden på 199 km er et lokkemiddel for å få folk til å kjøpe bilen. Mulig du kan kjøre så langt, men da kjører du i 40 - 50 km/t.

Guessometeret vil vise et sted mellom 120 og 130 km hvis hvis bilen er ladet opp til 80 %.
Guessometeret vil vise et sted mellom 155 og 165 km hvis hvis bilen er ladet opp til 100 %.

Normalt så kjører jeg daglig tur/retur 80 km. Motorveg med snitt 80-90 km/t.
Målt i prosent: 75-80 % (hjemme) - 50 % (mål) - 18-23 % (hjemme).

Det er ikke stort poeng å forholde seg til Guessometeret.

SitatKan vi spare inn på noe her uten at alternativet er topplue og votter?
Det som virkelig sparer inn dine sårt tildelte KW er å kjøre sakte.

SitatEn annen ting er hurtiglader...
Det er vanlig for nye kjøpere å tråkke litt feil i definisjonen av "hurtiglader". Det er viktig å holde tungen rett i munnen for å ikke forvirre mer enn nødvendig.

Hurtiglader: I Leaf sitt tilfelle brukes det et CHADEMO-system hvor støpselet stikkes inn i venstre ladeluke på bilen. Det vil ta ca 30 minutter å lade batteriet fra 0 til 80 %. Prisen på dette er sikkert flere hundre tusen kroner og du finner disse på offentlige steder. F.eks kjøpesenter og bilforhandler. Er du uheldig så vil laderene, som du finner i din by, koste penger og kreve et abonnement.

Hjemmelader: Her brukes et enklere system hvor laderen kobles opp på en vanlig strømkurs der du bor. Støpselet settes inn i høyre ladeport. Opp til en strømstyrke på 16A deles det inn i at noen hjemmeladere har en fast installasjon og noen er mobile. I prinsippet er det ingen forskjell, men faste er litt penere og du vet alltid hvor du har støpselet, mens de mobile kan tas med til hvor du trenger det. En slik hjemmelader lader 60-70 % raskere enn 10A laderen som kom med bilen. Noen vil hevde at ladetiden ikke reduseres nok for å forsvare kostnadene. Prisene her ligger fra 2000 kroner til 6000 kroner. Ta også med i beregningen hvor mye elektrikeren tar for å legge opp en ny kurs og ledning om nødvendig.

Hjemmeladere >16A: Ikke stor forskjell på selve ladere opp til 16A, men alt over 16A skal ha en fast installasjon og mye større sikringer osv. Prisen på laderen trenger ikke være så mye høyere, men installasjonen av elektriske ledninger som tåler belastningen er kostbar. Normale Leaf trenger maks en hjemmelader 16A. Det er fordi Leafen har en maks fysisk kapasitet til 16A. Har du en Leaf med en spesiell 6,6KW-lader så kan du lade hjemme opp til 32A.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Lorenzo

Jeg er imponert!

Tusen takk for fantastisk tilbakemelding. Saklig og informativt.

Jeg skjønner at det er en faktor av å bli vant til å kjøre elektrisk bil!

som utgangspunkt regner jeg at bilen skulle klare 150 km, men som sagt så raste kw/t ut på veien til jobben for fruen idag. Så 57 km tappet 87 km i praksis, og det er jo en strek i regninga når jeg har fått beskjed av forhandler at bilen fint kan klare de 110 -120 km tur/retur, på sommerføre, på en lading.

Når det gjelder lader så var det veldig flott å få klarhet i, for det er klart at jeg gjerne ville hatt en hurtiglader som lader 80% på en halvtime, MEN ikke til den prisen. Og selv om jeg da har ferdig 20 Amp kurs hvor bilen lades idag, er det altså ikke mye tid å spare på ladingen om jeg bruker 2 - 6000 og kjøper en 16 Amp lader.

Vel vel, da får vi prøve oss fram med nyinvisteringen. Kona fikk ladet batterier noen timer ved jobben idag, så kommer hun seg i alle fall hjem :-)

Takk for hjelpa pottle!
Nissan Leaf 2013, Japan produsert (Overligger), 11km, kjøpt hos Sør Import 14. oktober 2013.

madstun

Husk også på at Guessometeret når du starter bilen viser antatt kjørelengde basert på kjøre"stilen" før du parkerte. Dvs at hvis du kjører i bånn pinne opp mange bakker på slutten av en kjøretur, vil meteret gi et lavt tall når du starter opp igjen . Hvis du til gjengjeld kjører i 50 km / t på flatmark en tørr sommerdag i et kvarter  kan du oppleve at tallet stiger, mens du kjører. Det er et relativt tall, som ikke forteller noe særlig om hvor langt du kommer. Jeg har vent meg til å følge med på batterimåleren og relatere det til hvor langt jeg skal.

jkirkebo

Sitat fra: pottle på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 15:07
Hjemmelader: Her brukes et enklere system hvor laderen kobles opp på en vanlig strømkurs der du bor. Støpselet settes inn i høyre ladeport. Opp til en strømstyrke på 16A deles det inn i at noen hjemmeladere har en fast installasjon og noen er mobile. I prinsippet er det ingen forskjell, men faste er litt penere og du vet alltid hvor du har støpselet, mens de mobile kan tas med til hvor du trenger det. En slik hjemmelader lader 60-70 % raskere enn 10A laderen som kom med bilen. Noen vil hevde at ladetiden ikke reduseres nok for å forsvare kostnadene.

Men om man må bruke den mobile på jobb eller andre steder gjør en dedikert hjemmelader at man slipper å pakke opp og ned den mobile ladekabelen i ett sett. Det kan være verdt ganske mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Daeedor

Jeg har kjøpt en ladestasjon med fast kabel , installert på 20A kurs. Den gir 16A inn på bil , og kommer med "leaf" kabel , og RFID kortleser system så jeg kan gi tilgang til andre hvis jeg vil , eller bare la den stå åpen som nå. Den kostet 9900,- men OBS !  Det er INKLUDERT alt elektriker arbeid , også ny kurs i skapet, med sikringer , kabling osv osv.  (Electrodrive Europe) Prisen er dermed slett ikke dårlig. :P

Bobbulf

Vil absolutt anbefale en 16A ladekabel/ladestasjon ja. Ladingen går mye fortere enn med originalladeren, og man sparer faktisk litt strøm også, for laderen i bilen trekker 300W uansett. For hver time man ladere fortere enn med originalkabelen, har man altså spart 300W pr time.     En krone her og en krone der...... ;)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Electra

Som rimelig fersk elbilist har jeg fulgt nøye med på både "estimeteret" og batteriprosenten. Det jeg har lagt merke til, etter 2-3 ukers erfaring, er at rekkevidden på "estimeteret" har økt fra 154 km til over 160 km. Mulig dette skyldes at jeg ikke akser like mye/ hardt som når bilen var helt ny  :) Slik som været har vært nå, ca 8-10 grader og forholdsvis tørt, kjører jeg greit 150 km. Lokal riksekjøring og ca 9 prosent igjen på batteriet.

Mr.Zero

Sitat fra: Lorenzo på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 14:05
Hei.

Vi fikk vår Leaf igår og er selvsagt veldig spent på rekkevidden i praksis. Bilen brukes 57km en vei og idag startet vi med 136km på tanken. Ved ankomst var det 49km igjen, og ingen lademulighet. Påstanden er at batteriet blir bedre når man har ladet en 5-6 ganger og at det stabiliserer seg etter forbruk. Har dere noen erfaringer som kan deles på dette?
Vi kjører på vanlige hovedveier med stort sett 60 og 70 Km/t, bruker setevarme den første mila og klima på 22,5 grader. Bruker også vanlige hovedlys under kjøring.

Kan vi spare inn på noe her uten at alternativet er topplue og votter??

En annen ting er hurtiglader, jeg har hørt at det er mulig å kjøpe en hurtiglader for ca 6000 kroner. Er det noen som har erfaring med disse? Er det en fast installasjon eller en lader man kan ta med seg og bruker "hvor som helst"?

Takknemlig for all hjelp og veiledning.

En viktig greie vedrørende strømforbruk, er kjørestil. De som fastholder samme kjøremønster og krav til comfort som man hadde i fossilbilen, ja de vil oppleve at rekkevidden er og blir lav. Legger man derimot om kjørestilen ved at en kjører jevnt og mykt, ser langt frem, ikke slipper "gasspedalen" helt, men triller der det lar seg gjøre, holder fartsgrensene og justerer ned badstuetemperaturen i kupeen til overlevelsestemperatur, ja da opplever man at man faktisk kommer et godt stykke på "tanken".
Dette vil du og din kone lære dere etter hvert. Derfor kan det også tenkes at det føles som om batteriene yter mere...

Etter over ett år som elbilfører med snaue 20.000km på tellern, har jeg blitt en "racer" til å tyne ned forbruket på batteribilen min. Men jeg merker også veldig godt at lave temperaturer, bruk av varmeapparat, våt vei, snø og vinterdekk øker forbruket mye samtidig som det ikke lar seg gjøre noe med (annet enn å fylle vinterdekkene med litt ekstra luft og kun ha temp over 0 grader i bilen).

Kos dere med elbilen - tenk økonomisk kjøring - og dere vil sette "rekorder" på "rekorder" i kjørt distanse etter hvert som km og erfaringer ruller på. Og det er faktisk ganske så gøy - og man kan risikere å bli litt sprø av det... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lorenzo

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 18:04
Jeg har kjøpt en ladestasjon med fast kabel , installert på 20A kurs. Den gir 16A inn på bil , og kommer med "leaf" kabel , og RFID kortleser system så jeg kan gi tilgang til andre hvis jeg vil , eller bare la den stå åpen som nå. Den kostet 9900,- men OBS !  Det er INKLUDERT alt elektriker arbeid , også ny kurs i skapet, med sikringer , kabling osv osv.  (Electrodrive Europe) Prisen er dermed slett ikke dårlig. :P

Dette høres veldig greit ut. Og det gjør jo ikke noe om man får ladet opp bittelitt fortere.
Takk for tipset.
Nissan Leaf 2013, Japan produsert (Overligger), 11km, kjøpt hos Sør Import 14. oktober 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA