Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 220V kontakt i garasjen. Ikke Schuko?

Startet av BEHA, onsdag 18. juni 2014, klokken 02:34

« forrige - neste »

BEHA

Fornuftig løsning.Her kan det også monteres en KWh måler til denne bryteren.

Philip Marlowe

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. juni 2014, klokken 08:00
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 03. juni 2014, klokken 06:22
Var det på den i sydgående retning? Jeg fikk bare halvparten på den i nordgående.

Har du en portabel 22kW ladeboks da? UMC klarer jo ikke mer enn 11kW.

Jeg var ikke klar over at UMC hadde en grense på 11kW, og jeg har derfor ingen portabel ladeboks. Det er vel kanskje nok en "duppeditt" jeg må vurdere å skaffe meg  :(
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

smaug01

Sitat fra: Leon på tirsdag 03. juni 2014, klokken 10:42
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 07:39
Hadde Statoil hatt QC ladere hadde det vel ikke vært en elbil i Norge som ikke hadde hatt en Statoilkopp i bilen sin tipper jeg.

Nå tjener vel neppe Statoil noe mer på at folk fyller gratis kaffe mens de lader. Mersalget, som er hensikten med Statoilkoppen, får de jo uansett siden de likevel har stoppet for å lade.  ;)
De gjør vel butikk på å forhåndsselge et produkt mange ikke benytter engang pluss at kaffe for 250kr er ganske mye kaffe så selv de som bruker den en del dekkes inn ved kjøp av koppen. Uansett så er poenget at elbilisten må være drømmekunden for de.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

smaug01

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 03. juni 2014, klokken 08:46
Jeg trenger ikke å ha alt perfekt for at jeg skal kunne lade/bruk min bil.


  • Første prioritet er å få tilgjengelig strøm i form av en eller annen kontakt. Og jeg prioriterer en stor rød kontakt som kan gi meg 11/22kW fremfor en standardisert løsning for type2 med bare 3.5/7kW (da kan de som har et bagasjerommet med "duppeditter" få ladet.
  • Dernest kan man få en enhetlig kontakt-type som f.eks. type2-kontakt. Så slipper man unna med bare en kabel i bagasjerommet
  • Etter det igjen, så hadde det vært fint med DC-lading slik at man kan få ned ladetiden utover det som innebyggede AC-ladere klarer.

Merk at denne listen har stigende kostnad. Både for installasjon og drift/vedlikehold.

Så hvis et sted ønsker å trekke til seg elbilister, men ikke ser seg råd med DC-lader eller type2-stasjon. Men dem skrur opp en rød eller blå kontakt.

Da kan jeg lade  :)

Men utelater dem å gjøre noe fordi type2-stasjon (og DC-lader) er for dyrt, og ingen indikerer at en rød/blå kontakt også fungerer.

Da kan jeg ikke lade  :(



Da har jeg ikke nevnt noen form for betalingsløsning i det hele tatt. Også en kontakt kan man ta betalt for, dog kanskje ikke automatisert.

(((
Hva om man kunne ha en mynt-automat som tok 20-kroninger. Puttet man på 20 kroner, så koblet strømmen seg til en kontakt i X minutter.
)))
Nei du trenger nok ikke det men de fleste bilister kan og vil ikke vente så lang tid på å fylle tanken, bare de mest fanatiske elbilistene gjør det. Det er også et antall ladninger pr bil pr km i dette. Dersom en bil må stå timesvis for å lade opptar det for mange ladepunkter og køen vil vokse på nulltid. Trenger man kun én lading for å komme fram kan sikkert noen svelge en lengre stopp men med med to eller tre ladestopper blir det håpløst.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA