Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Montering av Webasto dieselvarmer.

Startet av D.O, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 19:19

« forrige - neste »

D.O

Tenkte det kunne være greit å ta opp relevant sikkerhets spørsmål og info rundt lading. Utenom de andre trådene. Dette er tross alt ett utstyr som vil føre til ett endret forbruksmønster og ulykker vil trolig skje.

Lading om natten er ikke til å ungå, men dette er noe som det advares mot i forbindelse med annet utstyr som bruker mye(forholdsvis) effekt, eksempelvis vaskemaskiner og tørketrommler. En vaskemaskin på 2kW blir forholdsvis bagatelmessig mot 22kW til Teslan.

Vil anbefale alle å få sjekket installasjonen i garasjen hvis den er av eldre årgang, før de kopler til en elbil som skal trekke maks effekt av kursen i opptil ett døgn(eller lengre).
Brannvarsler i garasjen er trolig også en ide, særlig hvis denne er i tilknyttning til bolig.

Så har jeg også ett spørsmål:
Slik jeg forstår, så benytter man ved 400V alle tre faser og N leder, da laderen er en enhet bygd opp av flere 1 fase ladere. Hva skjer da hvis man mister N leder? er disse laderene koplet slik at de får 400V i serie og dermed ødelegges? Slikt har skjedd før med annet elektrisk utstyr.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

eclipse

Sitat fra: D.O på mandag 07. oktober 2013, klokken 14:08

Så har jeg også ett spørsmål:
Slik jeg forstår, så benytter man ved 400V alle tre faser og N leder, da laderen er en enhet bygd opp av flere 1 fase ladere. Hva skjer da hvis man mister N leder? er disse laderene koplet slik at de får 400V i serie og dermed ødelegges? Slikt har skjedd før med annet elektrisk utstyr.

Slik jeg har forstått fra mine spørsmål rundt N lederen tidligere er at kladden registrerer at det ikke er spenning på N lederen og den kutter ladingen.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Amper

Sitat fra: D.O på mandag 07. oktober 2013, klokken 14:08
Tenkte det kunne være greit å ta opp relevant sikkerhets spørsmål og info rundt lading. Utenom de andre trådene. Dette er tross alt ett utstyr som vil føre til ett endret forbruksmønster og ulykker vil trolig skje.

Lading om natten er ikke til å ungå, men dette er noe som det advares mot i forbindelse med annet utstyr som bruker mye(forholdsvis) effekt, eksempelvis vaskemaskiner og tørketrommler. En vaskemaskin på 2kW blir forholdsvis bagatelmessig mot 22kW til Teslan.

Vil anbefale alle å få sjekket installasjonen i garasjen hvis den er av eldre årgang, før de kopler til en elbil som skal trekke maks effekt av kursen i opptil ett døgn(eller lengre).
Brannvarsler i garasjen er trolig også en ide, særlig hvis denne er i tilknyttning til bolig.

Så har jeg også ett spørsmål:
Slik jeg forstår, så benytter man ved 400V alle tre faser og N leder, da laderen er en enhet bygd opp av flere 1 fase ladere. Hva skjer da hvis man mister N leder? er disse laderene koplet slik at de får 400V i serie og dermed ødelegges? Slikt har skjedd før med annet elektrisk utstyr.

Utstyr som har varmeelementer har større risiko for feil som medfører brann..
feks. vaskemaskin som ikke tar inn vann, eller tørktrommel som ikke stopper når den skal.. teslan er bedre rustet og ville ikke bekymret meg.. evt. kan du hive opp en brannvarseler i garasjen også.. 

og tesla lader vanligvis ikke med 22kw i sin egen garasje.. der er du begrenset til din tilførsel enten det er 16 eller 32 Amp & de.. 
P85D :o)

Elkjell

Noen som vet om det finnes lovlige alternativer til Teslas Schuko-adapter  , som jeg forstår ikke passer alle steder ?
solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

D.O

Sitat fra: Amper på mandag 07. oktober 2013, klokken 16:28
Sitat fra: D.O på mandag 07. oktober 2013, klokken 14:08
Tenkte det kunne være greit å ta opp relevant sikkerhets spørsmål og info rundt lading. Utenom de andre trådene. Dette er tross alt ett utstyr som vil føre til ett endret forbruksmønster og ulykker vil trolig skje.

Lading om natten er ikke til å ungå, men dette er noe som det advares mot i forbindelse med annet utstyr som bruker mye(forholdsvis) effekt, eksempelvis vaskemaskiner og tørketrommler. En vaskemaskin på 2kW blir forholdsvis bagatelmessig mot 22kW til Teslan.

Vil anbefale alle å få sjekket installasjonen i garasjen hvis den er av eldre årgang, før de kopler til en elbil som skal trekke maks effekt av kursen i opptil ett døgn(eller lengre).
Brannvarsler i garasjen er trolig også en ide, særlig hvis denne er i tilknyttning til bolig.

Så har jeg også ett spørsmål:
Slik jeg forstår, så benytter man ved 400V alle tre faser og N leder, da laderen er en enhet bygd opp av flere 1 fase ladere. Hva skjer da hvis man mister N leder? er disse laderene koplet slik at de får 400V i serie og dermed ødelegges? Slikt har skjedd før med annet elektrisk utstyr.

Utstyr som har varmeelementer har større risiko for feil som medfører brann..
feks. vaskemaskin som ikke tar inn vann, eller tørktrommel som ikke stopper når den skal.. teslan er bedre rustet og ville ikke bekymret meg.. evt. kan du hive opp en brannvarseler i garasjen også.. 

og tesla lader vanligvis ikke med 22kw i sin egen garasje.. der er du begrenset til din tilførsel enten det er 16 eller 32 Amp & de..
Det er korrekt, men fra 2010 ble vvb over 1950W (blir trolig 1500W i neste NEK) påbudt tilkoplet fast, og ikke via stikk. Pga at denne står på med belastning i lengre perioder og det viser seg å være en mulig brann årsak. En elbil vil trekke maks av kursen og så ledes være en enda større fare. Jeg tror det værste er å lade via ordinær stikk. Stikk på over 25A er bedre og har mindre sjanse for varmgang.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA