Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt

Startet av Teslanewbie, fredag 27. juni 2014, klokken 15:57

« forrige - neste »

Teslanewbie

Musk åpner for at andre bilmerken enn tesla kan benytte superladerne til tesla ... Dette kan føre til store køer ser jeg det som...



http://e24.no/bil/musk-vil-dele-tesla-teknologi-med-konkurrenter/23226082



Det er teknonettstedet Engadget som omtaler saken. De skriver at konsernsjef Elon Musk lenge har hintet til at han ønsker å gjøre noe kontroversielt med selskapets samling av teknologipatenter.

Da Musk talte under en lansering i Storbritannia søndag, sa han at han ønsker å dele teknologien rundt Supercharger-systemet i et forsøk på å skape en bransjestandard. Med det håper han at konkurrentene også skal ta i bruke superladeren, som ifølge Tesla lader opp halve batteriet på omtrent 20 minutter.

En åpenbar fordel med en bransjestandard er at man unngår at alle produsentene må ha egne ladestasjoner.

Samtidig er superladeren mer enn bare en standard for kjapp lading. Hele businessmodellen til Tesla handler om at du skal få lade gratis så lenge du har bilen, og at denne prisen allerede ligger i når du kjøper bilen. Ifølge Engadget var Musk klar på at andre elbilprodusenter må følge samme modell om de ønsker tilgang til patentene.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

espen1976

Nei, han åpner for å dele teknologien. Noen som er kjempebra for alle. I tillegg står det at det blir en forutsetning at de andre også gir gratis lading. Om Teslas superladeteknologi blir en framtidig standard kan vi se frem til "gratis" transport uansett hvilke merke elbil man har. Spørs om oljebransjen finner seg i dette. tenker det kommer til å komme betydelig motbør mot dette på en eller annen måte....

Gratis som i betal én gang, superlad gratis for alltid, som for oss idag...

afitch80

For det første sier han at de som vil bruke teknologien må bruke samme modell som Tesla. Altså at Sc prisen ligger i bilprisen og at lading så er gratis. Er nok ikke alle som vil være med på det.
For det andre gjør han dette for å skape en bransjestandard. Altså få flere aktører til å bygge SC'ere. Og dermed flere SC'er og mindre sjanse for kø. Det kommer til å ta flere år før noen andre meker er klare for å bruke Tesla sine SC'er og med det tempoet som Tesla bygger ut SC'er, så tror jeg neppe at det blir et problem. I hvertfall ikke hvis andre merker og bygger Sc'er.
Før amerikansk, nå tysk.

Amoss

Sitat fra: afitch80 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 00:08
For det første sier han at de som vil bruke teknologien må bruke samme modell som Tesla. Altså at Sc prisen ligger i bilprisen og at lading så er gratis. Er nok ikke alle som vil være med på det.
For det andre gjør han dette for å skape en bransjestandard. Altså få flere aktører til å bygge SC'ere. Og dermed flere SC'er og mindre sjanse for kø. Det kommer til å ta flere år før noen andre meker er klare for å bruke Tesla sine SC'er og med det tempoet som Tesla bygger ut SC'er, så tror jeg neppe at det blir et problem. I hvertfall ikke hvis andre merker og bygger Sc'er.

Det er få detaljer som har kommet frem enda på hvordan forslaget faktisk er, bare noen hint. Det har tidligere vært hintet om at for å kunne bruke Teslas ladere så må bilen kunne takle samme ladehastighet som Tesla - altså ca 133kW. Nå har det vært snakk om at politikken må være den samme som Tesla, altså at prisen for lading må være inkludert i prisen på bilen, og ikke noe pr. lading betaling.

Så da er spørsmålet - er det en åpning for andre til å implementere SC standarden på sine biler - men betale Tesla "SC avgiften" for tilgang til Teslas ladestasjoner? Eller for andre til å bygge egne SC stasjoner (som også Tesla kan bruke)? Eller begge deler - der ett annet bilmerke kan bygge sitt eget SC nettverk? Hvordan vil evnt. Tesla og "bilmerke X" regne strømforbruket seg i mellom dersom de skal kunne lade på hverandres nettverk?

Så blir spennende å se hvordan dette "tilbudet" faktisk formuleres i praksis.

Uansett tviler jeg på at det vil føre til så mye ekstra trengsel ved Teslas ladestasjoner. Antar at enten må øvrige bilmerker betale Tesla for tilgangen slik at de kan bygge ut nettet enda raskere - eller utvide antall ladere pr stasjon fortere, eller så vil det andre merket bygge sine egne stasjoner som kan avlaste Tesla sine (dersom de altså kan brukes uavhengig av merke).

Det er slik jeg har forstått klart at SC "standarden" inkluderer å sende VIN fra bil til lader, slik at laderne fint kan skille mellom biler av forskjellige merker, og derved tillate eller nekte lading basert på dette.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

#4
Teslas supercharger burde uten tvil vært den europeiske standarden for hurtiglading, noe jeg også har spilt videre til standardiseringsorgan (og personer innen standardisering opplever i disse dager hvordan det er å bruke en Tesla kontra det å hurtiglade en bil med CHAdeMO.....). Både effekt og utforming går langt utenpå alternativene, og Tesla har gjennomført på en imponerende måte. Med Tesla så fungerer alt, og lading går i et forrykende tempo. Man venter i praksis omtrent ikke på lading! Med alternativene derimot er situasjonen helt annerledes. Det viser hvor viktig det er for et selskap å starte med blanke ark. Disrupt your business model, or someone else will do it for you  ;D
Nyheter som denne er for meg et stort TSLA kjøpssignal.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ew

Helt enig! Dette er IKKE en negativ ting. Forhåpentligvis kan det fjerne substandarder (les: CHAdeMO, AC-lading generelt) på offentlige ladestasjoner til fordel for noe som faktisk virker. Med et tettere nettverk med SC vil Model S- (og X-) eiere kun få flere valgmuligheter, ikke færre.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

pwb

Hvis man ser på hva det koster å bygge en ladestasjon og hva de må betale i nettleie og strømpris så ser man vel at dette blir gjort for å kunne få inn litt penger på dette tapsprosjektet. Noen som vet hvor mange biler Tesla må selge for å dekke inn og drifte en SC lader?

Øyvind.h

#7
Om du regner på byggekost, strømkost og prisen kjøperne betaler for tilgangen, så ser du at dette er utrolig smart pwb.....
Påslaget per bil er 12-13.000,-. Solgt rundt 4000 Model S i Norge så langt. Dvs rundt 40-50 mill inn til utbygging per i dag.....
Så tenker du igjennom hvor ofte eierne faktisk hurtiglader bilene sine (om ikke jeg husker feil snakker vi om ca 5-7% av kjørte km=km fylt på SC).

Så legger du til markedsførings-verdien av nettverket. Da ser du hvor genialt dette er :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Car-El

Sitat fra: pwb på tirsdag 10. juni 2014, klokken 08:04
Hvis man ser på hva det koster å bygge en ladestasjon og hva de må betale i nettleie og strømpris så ser man vel at dette blir gjort for å kunne få inn litt penger på dette tapsprosjektet. Noen som vet hvor mange biler Tesla må selge for å dekke inn og drifte en SC lader?

Tapsprosjekt?
Sier vi at snitt prisen på en TMS er 600 000kr og der er solgt (ikke bestillt, men registrerte) 5 000 TMS. Det blir 3 000 000 000kr (3 milliarder kr). Og så har han sikkert noen tusen bestillinger til.
Ser man prisen som man betaler for SC isolert. 4 000 TMS som kan benytte SC. Da det er noen S60 som ikke har tilgang til SC. Vil da tro at 4 000 er et veldig lavt tall. Og for å gjøre hoderegningen enkel blir det 10 000kr pr. SC. Da får man 40 000 000kr (40 million kr) til å sette opp og drifte SC.
Setter han da opp 20SC som koster 1 000 000kr (1 million kr) stykk, med arbeid og alt. Så har han ennå 20 000 000kr (20 millioner kr) til å drifte dem. Og sier vi 1kr/kW så blir det 20 000 000kW....
Og dette er bare i Norge!
Tapsprosjekt? Nææ! Tror ikke det.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

tho

Bare så det er sagt:

Den originale artikkelen fra engadet er bare spekulasjoner. Det er ikke kommet noen offisiell informasjon om dette!

http://www.engadget.com/2014/06/09/tesla-to-share-supercharger-patents/
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA