Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Høflig tone, vær så snill!

Startet av Krib, torsdag 26. september 2013, klokken 17:33

« forrige - neste »

Krib

Hei! Vår familie har nettopp anskaffet seg en Buddy city-jet 6. Denne har nettopp fått nye AGM batterier (kjørt ~700km) og jeg tror det er noe rart med kapasiteten/rekkevidden/CC. På grunn av dette og en god del nysgjerrighet har jeg tre små spørsmål.

Av selger fikk jeg vite at batteriene helst ikke skulle gå lavere enn 40% før den er kjørt 1000km til, er dette korrekt?

Vi har kjørt turer på ~9km og %indikator viser 50%. Dette virker utrolig lavt, og lurer på om jeg må resette CC. Nå har det seg slik at jeg ikke er noen ekspert, og er ikke sikker på hva CC er (Har sett litt på noen tegninger om jumpere i CC på elbilwiki). Er det noen som kan fortelle meg litt mer om AGM sin rekkevidde, og hvordan jeg kan fikse %indikator om det er denne som fusker?

MVH El-interessert 18 åring
Kjør på strøm, det er fremtiden!

ØysteinBuddy

Hei!
Det er fint og ikke presse batteriene for mye i starten.
Kjør helst små turer før opplading, spesielt når batt er nye.

Kan høres ut som du sliter med dårlig kjørelengde, triller bilen lett mtp
Bremser osv? Nok luft i hjul? Forstilling greit justert? Om alt dette er i orden,
Bør nok evt en kalibrering av cc utføres.
Cc er da car controller som kontrollerer og styrer flere funksjoner som display, lading osv.
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

Krib

Kjør på strøm, det er fremtiden!

hens

trege bremsekalipere vil redusere rekkevidden kraftig, ettersom bremsene da alltid vil ligge på.
Demontere klossene, rens og skrap rust på sleideflatene og sett inn med  høytemperaturfett, det får du hos Biltema i små tuber.  NB! en tommelfingernegl holder til alle 4 hjulene.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

RoadRunner

Gratulerer med el-bil  ;D!

Rekkevidden er avhengig av mange faktorer (inkl. produsent av batteriene), men med så nye batterier bør du normalt kunne kjøre tre-fire mil og enda ha igjen litt "på tanken". Let på forumet etter info om hva som er lurt og ikke lurt å gjøre med blybatteri.

Med tanke på batteriets levetid, så er det aldri lurt å kjøre på rødt (de 3 lysdiodene ved energimetret) mer enn et par sekunder i gangen, og forsøk også å lade før energimetret viser mindre enn 30%.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Krib

Takk alle sammen! Greit å vite at folk er så hjelpsomme :) Tror vi måtte bli vant til å kjøre den hovedsakelig ;) Så nå går det bedre! Har tatt all informasjon med meg videre til evt senere bruk :D
Kjør på strøm, det er fremtiden!

sveander

Bli vant er et nøkkelord ja  :D
En buddy er ingen racerbil og man bør kjøre med forsiktig fot på gasspedalen. Forsiktig akselrasjon og aldri for lenge på rødt som det sies.  Men det hørtes jo veldig lite ut med 50 % på 9 km. Selv bruker jeg en strek på 9 km på jobben. Husk også at i nedoverbakker så kan man bremse ved å trykke forsiktig inn på bremsen og da lader du og bremser på lader.
Lykke til og spør i vei
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Krib

Har nå fått et mer fast kjøremønster, og bruker som oftest 20% på 9 km med en god del bakker og lengre strekk med 60-sone. Har lest litt, og fant ut at city-jet 6 ikke har regenerering, men følte at det var noe der. I dag testet jeg ned en bakke, og hadde akkurat mistet en strek på toppen. Jammen hoppet den ikke opp en strek når jeg hvilte på bremsen på vei ned igjen ;D Takk for det!
Kjør på strøm, det er fremtiden!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA