Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P106 Lithium - verdivurdering?

Startet av Lysholm, fredag 04. oktober 2013, klokken 13:34

« forrige - neste »

Lysholm

Var og leverte tilbake en Leaf Tekna hos forhandler i dag tidlig, etter at vi hadde lånt den fra i går ettermiddag. Vi likte Leafen veldig godt, selv om det nok trengs litt tilvendig i forhold til det utvendige designet.

I forbindelse med tilbakeleveringen så spurte jeg selger litt om leveringstid på Leaf. Svaret jeg fikk var innen utgangen av året, uansett farve, da de hadde forhåndsbestilt en god del Leaf.
Da jeg noen minutter senere spurte om bilene som ble levert var 2014 modeller eller 2013 modeller, så fikk jeg til svar at det kommer an på når bilen blir registrert. Det må være dagens skrøne for ikke å brenne inne med en god del 2013 modeller?

Det er vel allment kjent at biler produsert etter en viss dato på året er årsmodellen etter?
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Ronny

Typisk europeiske biler har en forhåndsbestemt modell, dvs at du kan kjøpe en 2014 modell lenge før 2014. I japan skiller de mellom modellene med andre modellkoder (feks euroleaf), og da blir det en 2013 modell dersom den er registrert da. Dagens skrøne må være at du kan kjøpe en 2014 modell allerede i august 2013..
Det som da skjer er at du kjøper en 2014 mod i 2013, men når du skal selge den så er det plutselig en 2013 mod og du får betalt deretter ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Allman

Hallo,

Fort gjort å blande epler og bananer... :-)

Leaf 2011 og 2012 = nesten ingen forandringer
Leaf 2013 = forrige versjon + 100 forandringer
Leaf 2014 = forrige versjon + noen forandringer

2014 versjonen av bilen har i tillegg til 2013 versjonen kamera på alle utgavene + talegjenkjenning + noe mer, dette er ikke det samme som en 2013 versjon registrert i 2014.

En 2013 versjon Leaf som kommer på norske veier i 2014 blir aldri en 2014 modell Leaf, det bare høres/ser slik ut. Som forrige mann skriver, når du skal selge bilen i f.eks. 2019 vil det bli slik:

2013 versjon, førstegangsregistrert i Norge i 2014 = "aha, egentlig en 6 år gammel bil" (ikke 5 år).

Tunga rett i munn. :-)

Allman

Lysholm

Det er jo uansett spesielt at en selger påstår at en 2013 modell registrert i 2014, er en 2014 modell. Det skaper ikke akkurat tillit.

Jeg må si at kompetansenivået hos Witro Bil i Trondheim skuffer meg en del. De påstod også at det ikke fantes hengerfeste til Leaf, selv om jeg presiserte at det var hengerfeste kun for sykkel jeg lurte på. Et kjapt oppsalg på dette forumet og joda, Thule leverer hengerfeste. Ikke akkurat noen ukjent bakgårdsprodusent med andre ord.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

X-Trail

Thule sykkelstativ som selges via forhandler skal visst ikke passe euroleaf, så hvis det stemmer så finnes det ikke slikt pr idag.
Stolt eier av ELise♡

OAndersen

Det stemmer dessverre. Jeg bestilte Tekna med hengerfeste for sykkel - men når de skulle montere oppdaget de at dette ikke var offisielt støttet på Euroleaf allikevel, eller 2013 modellen om du vil.  :-\

Lysholm

Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Kvikken

Selv om den ikke er støttet så lar det vel seg montere en sykkelkrok på 2013?

elektrolux

#8
Man kan vente til over nyttår med å registrere bilen og så få en "2014" modell. Dette er likevel ikke så lurt med hensyn til omregistreringsavgiften som da i de neste 12 årene vil ligge et hakk dyrere enn nødvendig.

En oppegående kjøper vil se etter chassis nr og ikke registreringsdato. Det er chassisnr som viser til teknisk versjon og om den har fått med seg 2014 modellens oppgraderinger eller ikke. Altså vil en 2014 modelserie registrert like før 2014 være den mest attraktive bilen for bilkjøpere som meg. Da får en nemlig en 2014 model, med 2013 modellens avgifter.

Det motsatte seg vi av og til med Think Classic overliggere som først ble registrert i 2005.  "Alle" vet at siste bilen ble produsert i 2001. Mens alle andre Think classic nå er nede på minstesatsen på ca 1500 kr i omregistrering, sliter disse bilene, som har samme salgsverdi som alle andre, med en omregistreringsavgift på over 4500 kr. Dette er penger staten får og ikke selger ved et salg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars_S

Når det er snakk om 50% verditap de 3 første årene, så kan det lønne seg å vente til begynnelsen 2014 med å kjøpe ny elbil. Med tanke på annenhånds verdien. 

Thomas Parsli

Det beste er nok å vente til slutten av 2017 (året etter kommer med all sannsynlighet avgifter på elbil), eller la være å kjøpe bilen!

For oss som har planlagt å eie bilen i mange år, er verditapet mellom årsmodeller marginalt.
Det kommer nok til å være batterikapasiteten som styrer bruktprisen på Leaf om mange år, bortsett fra de få som ha 6,6kWh lader eller litt større bagasjerom (barnevogn).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: Lars_S på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 08:13
Når det er snakk om 50% verditap de 3 første årene, så kan det lønne seg å vente til begynnelsen 2014 med å kjøpe ny elbil. Med tanke på annenhånds verdien.
Jeg vil si det motsatte, løp og kjøp! Satt i fjor vår og regnet ut at vi med vårt kjøremønster tapte 3000 kroner pr. måned ved å nøle, selv om den ene bensinbilen var 15 år gammel og fullt kjørbar og dermed hadde null verditap.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA