Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Allman, mandag 07. oktober 2013, klokken 12:29

« forrige - neste »

kjbu

Bildet viser at det er metall mellom batteri og kupé

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

thomasdals

Eg såg ein test som var utført der det blei testa elektromagnetisk stråling i fleire ulike biltypar, mellom anna Toyota sin prius. Det kunne ikkje påvisast meir stråling i Leafen enn i dei andre bilane.

kornman

Eftersom jag tidigare arbetat med elöverkänslighet, och att mäta strålningsnivåer, lånade jag hem en Mikrotesla-meter från jobbet för att mäta de elektromagnetiska växelfälten på olika platser i min Leaf, och vid olika belastning.
De magnetiska växelfälten är de "otäcka" fälten, eftersom de påverkar våra celler.
Man har i laboratorieförsök, och även andra studier, kunnat visa att de ger cellförändringar (cancer).

Men jag fick väldigt låga värden i Leaf:en, under alla förhållanden.
Det högsta fick jag under stark acceleration (se foto). 0.13 mikrotesla.

Som jämförelse kan jag nämna att en halv meter från mikrovågsugnen mätte jag 5.3 mikrotesla, en halv meter från ugnen 1.5 mikrotesla.
Under en kort promenad i stan varierade värdet mellan 0.5 och 2 mikrotesla.
Under en promenad på landsbygden låg värdet stadigt på 0.02 mikrotesla.
När jag promenerade över järnvägskorsning mätte jag 15.4 mikrotesla under kontaktledningen!

Leaf:ens högsta värde (eller snarare det minst låga värdet) mätte jag som på bilden vid instrumentbrädan.  Detta är logiskt, eftersom det är närmast motor och kontroller.
På passagerarsätet, vid växelväljaren och på golvet mätte jag ännu lägre värden. Aldrig över 0,08 mikrotesla.
Det är lägre än nästan alla kontorsarbetsplatser jag mätt.

Instrumentet är kalibrerat för frekvenser mellan 20 och 2000Hz, vilket väl täcker in de frekvenser Leaf:ens motor arbetar med.
Instrumentet är en-axligt, vilket innebär att jag får vända instrumentet i tre olika riktningar för att täcka in magnetfältets alla riktningar.
Samtliga värden jag redovisat är mätta i den axel (riktning) som ger det högsta värdet.

Jag kommer tryggt att köra min Leaf med hänsyn till strålningsrisken för magnetiska växelfält.

De elektriska spänningsfälten förmodar jag är så låga att jag inte bryr mej om att mäta dom.
Elektriska spänningsfält är heller inte alls lika skrämmande som de magnetiska växelfälten. Den förhållandevis låga spänningen på 400V har heller ingen potential till chassit, så jag får sannolikt inga mätvärden alls. Eller får svårt att avgöra om dom kommer från omgivningen.

Jag hoppas snart kunna mäta de magnetiska växelfälten i en fossilbil, för att se om där är någon skillnad. Möjligen kan jag där också mäta spänningsfällt, från tändsystemet (20 000Volt?), vilket också har potential mot chassit.

Man kan säkert anklaga mej för oaktsamhet då jag fotograferat i över 100 km/h, men det var för en god sak.

Catalyzator

Takk  Kornmann    :D
Endelig noen som kunne gi oss en grundig gjennomgang og svar på det denne tråden egentlig handler om ! 
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Ladefabrikken

Utrolig bra Kornman, Svensker er ofte mye flinkere til å teste å gjøre ting istedenfor synse om ting som Nordmen gjør :P

Disse testene du har gjort skal jeg vise til folk som er redde for å kjøre elbil fordi de tror at det er mye elektromagnetisk stråling.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Alle i Aluminiumshattforeningen har allerede bestemt seg for at el-bil er skadelig. For de som tror på vitenskap (med fysikk) kan gjøre et google søk.

De som faktisk ønsker å undersøke dette bør med lettehet finne ut at Norge er en av de aller verste landet å bo i hvis man mener å få skade av elektromagnetisk strålig. Det samme gjelder radioaktiv stråling. Begge deler har vi veldig mye av i Norge.

Jeg vil ikke gi noen lenker til dette siden jeg mener at enhver "idiot" bør kunne klare å navigere seg i dette. Jeg tror ikke at jeg er noe bedre til å vurdere det materialet som ligger ute.

Man må gjerne debattere, men psykiatri hører ikke hjemme her. De som tror på at elektromagnestisk stråling er annerledes fra en kilde til en annen bør henvises til hippie-forbundet eller "nasjonalt aluminiumshattforening".


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elmo

Sitat fra: kornman på mandag 30. september 2013, klokken 21:16
Men jag fick väldigt låga värden i Leaf:en, under alla förhållanden.
Det högsta fick jag under stark acceleration 0.13 mikrotesla.

Under en kort promenad i stan varierade värdet mellan 0.5 och 2 mikrotesla.

Så da er det altså bevist at Leaf'en beskytter mot "naturlig" bakgrunnsstråling i byen :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Allman

Til "kornman" fra trådstarter:

Takk for meget profesjonell gjennomgang med målinger, detaljert tekst, bilder, osv. Utrolig bra!!

Setter veldig stor pris på konkret info og handling fremfor synsing. Det er nettopp slik disse spørsmålene skal besvares + noe sunn fornuft ref. "Catalyzator".

Jeg tar av meg hatten!

Godt å se at det finnes oppegående folk på dette forumet. :-)

Tusen takk!

Allman

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA