Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg og nav kopp 19 tom. som ikke sier Polarwheels

Startet av Kvikken, onsdag 09. oktober 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Kvikken

Selv om dette ikke er noe man vanligvis gjør så kan det være greit å være klar over hvordan mulighetene er.

Jeg er i den situasjonen hvor jeg for 1 uke siden har undertegnet kontrakt på Leaf Tekna med div. tilleggsutstyr og valgt finansiering via en partner forhandleren bruker.

Bilen blir levert i slutten av november.

Hvordan er muligheten for å gå ut av denne kontraktsundertegnelsen så lenge bilen ikke er satt i produksjon eller levert til meg?

kjbu

Fant du ut at du har fått for dårlig pris?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Trig8

Det skal stå på kontrakten din hva som gjelder ved kontraktsbrudd - enten det er du eller selger som bryter kontrakten.
Typisk står det noe slikt som at den som bryter kontrakten må dekke eventuelle påløpte kostnader.
I ditt tilfelle tviler jeg på at selgeren kan/vil påberope seg erstatning, men sjekk det ihverfall før du bestemmer deg for å gå ut av kontrakten.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Kvikken

#3
Prisen er ikke nødvendigvis for dårlig. Men det er noen småting rundt vurdering av finansieringsløsninger som ikke stemte helt med det vi fikk fortalt under kontraktundertegnelser. Men jeg er i reforhandlinger med forhandler på det nå og det kan være at akkurat den biten kommer i mål.

Men det kan være at jeg også ikke har satt meg godt nok inn i ytelsene og  funksjonen til Leaf ift. hva de reelle behovene mine vil være. Det dreier seg hovedsaklig om dette med at Nissan reklamerte med opptil 20mil rekkevidde noe jeg synes var passende. Men jo mer jeg leser jo mer forstår jeg at jeg kan forvente ned mot 10mil på normale vinterdager hvor man i tillegg må kompromisse en del på varme i ratt, seter og den slags. Da begynner det å bli klart at jeg kanskje har vurdert feil bil ift. mine behov i vinterlandet Norge.

På den ene side kan jeg kjøpe Leaf, nøye meg med hva den leverer og selge den om 1-2 års tid (3 år var den opprinnelige planen) men da er det kanskje like greit å gå for noe som er mer riktig for meg med en gang.

Paradokset er at det i dag ikke er mange alternativer som er bedre enn Leaf. Du har Tesla S, men den har 5 måneder ventetid. Jeg vet ikke om jeg har lyst til å vente 5 måneder da mye penger kan være spart i løpet av den tiden om jeg begynner med elektrisk nå og selger fossilbilen før jul. Det spørs vel også om 5 måneder, som ble sagt for et par uker siden, allerede har blitt 6 eller 7 måneder.

Alternativer som Golf er fortsatt et stykke unna og det er lite med tester som viser om den egentlig er noe bedre enn Ford Focus Electric som får stryk på en del områder fordi det er en ombygd fossilbil.

I tillegg har man dette aspektet at når Leaf kom i 2012 var den et utmerket valg da konkurerende modeller var 1-2 år unna. Nå der i mot kan man vente en eksplosjonsartet konkuranse i elbil markedet utover 2014 og da spørs det om det kan være lurt å ha litt is i magen likevel. Hvis en helt greit utstyrt Golf kommer til en pris av 230.000,- i løpet av mai 2014 så vil jeg garantert angre om jeg ga oppimot 300k,- for en Nissan Leaf Tekna+ nå.

Dilemmaet jeg står i nå er:

Skal jeg satse på at Leaf er godt nok, kjøpe den slik jeg har satt den opp med Tekna, 6.6kW, alu vinterhjul og chromepakke. Bruke den i 1-2 år for så å selge om jeg mener det har kommet elbiler som bedre passer til mine behov. Men så har man innbytteaspektet. Vil Møller gi en god innbyttepris for en Nissan Leaf Tekna, da jeg helst vil slippe å selge på privatmarkedet, tvilsomt.

Et annet aspekt som jeg håper litt på er at Nissan i løpet av 2-3 år kommer med en EV utgave av Qashqai, X-trail, Patrol eller Pathfinder slik at jeg kan levere inn Leafen (uten det verste verditapet) og oppgradere til en av disse senere. Men Nissan sier lite om fremtidsplanene på tross av at Tesla allerede er klare med planer for Model X.

Eller skal jeg droppe alle spekulasjoner og safe med en bestilling på Tesla S nå. Bedre sent enn aldri og smøre meg med tålmodighet mens jeg kanskje ser andre modeller som Golf osv. komme på markedet og være helt greie for mine krav.

Kires

Det å kjøpe ny bil og kun ha den i 1-2 år er sjeldent lønnsomt.
Det virker som det står mer på ventetid enn pris på om du skal kjøpe Tesla. Da hadde jeg smørt meg med litt tålmodighet og bestilt en Tesla.
Her slipper du å bry deg om rekkevidde og du har en bil du kan ha i mange mange år ute å måtte bytte inn i noe annet som kanskje er litt bedre og fått litt lengre rekkevidde.

Det ligger noen Model S på Finn også hvis det tid er viktigere enn penger ;)
Bmw i3 120ah
E-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA