Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av tjn, fredag 27. september 2013, klokken 22:50

« forrige - neste »

tjn

Så det var en som tok initiativ til en tråd om nord-trøndere som har bestilt eller skal bestille, så tenkte at jeg ikke kunne starte en for oss i Nord-Norge! :)

Jeg bor selv i Nord-Norge og har siklet litt på denne bilen en stund, men har ikke bestilt (ennå). Problemet er jo som vi alle vet at det er lite utbygd mtp. lading nord for Trondheim. En annen ting er tilgang på verksted om noe mot formoding skulle skje. Er ranger det eneste alternativet hvis man ikke setter seg i bilen å humper ned til Trondheim? Jeg for min del bor lang nord og det siste alternativet blir egentlig utelukket for min del.

Hvis det er noen ander som har bestilt bil eller vurdere å bestille bil og samtidig bor i nord, så lurer jeg på hva dere tenker rundt dette med lading og verkstedbesøk? Er jo så greit med vanlige biler, disse leverer du jo bare på nærmeste verksted om noe viser seg å være galt, men det blir ikke like enkelt med Tesla. Kom gjerne med synspunkter dere har og hvordan dere evt. ser for dere å løse problemstillingen med å bo langt fra teslas verksted og lite tilgang på hurtiglading.


Voll1

Det er flere som allerede har bestilt (Tromsø, Harstad, Bodø, Nordreisa, Kirkenes). Det er foreløpig levert 1 sig i Harstad og 1 sig i Narvik (kan være flere??). Det går allerede  mange roadster i nordnorge (en person i Narvik har kjøpt 6 stk!!). Disse serves fra Oslo. Se ogsåhttp://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8111.0.
Største utfordring blir vel å komme seg hjem pga manglende lademuligheter i Mosjøen/MoiRana/Fauske/.... Men vi får vel bruke hotell eller hurtigruta.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

tjn

Se der ja, det er jo noen som har bestilt da. Håper flere henger seg på slik at vi får dratt denne delen av landet med på morroa :) Trengs absolutt flere lademuligheter nordover.

Sett at jeg ikke kjøper ny, men kanskje en brukt tesla. Hvordan blir det med ranger service da? Gjelder ikke disse avtalene kun for nye bilder, eller kan man får kjøpt en avtale på en brukt bil? Ser at hvis ranger skal komme til meg, så blir det rundt 15-17000 kun i kjørekostnad pluss den årlige servicen på 6000. Det blir veldig dyrt!

Får håpe det kommer et verksted litt lengre nord en trondheim :)

OddB

Sitat fra: Voll1 på fredag 20. september 2013, klokken 12:58

Største utfordring blir vel å komme seg hjem pga manglende lademuligheter i Mosjøen/MoiRana/Fauske/.... Men vi får vel bruke hotell eller hurtigruta.
Å få gode lademuligheter på de tre stedene du nevner her er avgjørende for å kunne komme til og fra Nord-Norge !
Superladere kommer først våren 2015.
Jeg bor sørpå, men kjører nordover hver sommer.
Jeg startet en liten avstemming for et par uker siden og da endte det opp med at interessen for å kunne kjøre til Bodø var like stor som å kunne komme seg til København så behovet er absolutt til stede for flere enn dere som BOR nord for polarsirkelen.
Den beste løsningen vil være å få satt opp 22 kW Type 2 ladere i de byene du nevnte. Selv om det kommer superladere etterhvert vil det være et behov for slike. Med 22kW holder det med å stoppe i 2-3 timer for å komme videre, og da kan det kombineres med litt sightseeing eller shopping/spising.
For å være litt konkret..
Hvem kunne tenkes å være interessert i å sette opp slike ladere i sentrum av Mosjøen, Mo og Fauske ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

tjn

Jeg er positiv til alt som skjer på denne fronten og spesielt hvis det skjer nord om Trondheim! :P

D.O

Sitat fra: OddB på fredag 20. september 2013, klokken 14:15
Sitat fra: Voll1 på fredag 20. september 2013, klokken 12:58

Største utfordring blir vel å komme seg hjem pga manglende lademuligheter i Mosjøen/MoiRana/Fauske/.... Men vi får vel bruke hotell eller hurtigruta.
Å få gode lademuligheter på de tre stedene du nevner her er avgjørende for å kunne komme til og fra Nord-Norge !
Superladere kommer først våren 2015.
Jeg bor sørpå, men kjører nordover hver sommer.
Jeg startet en liten avstemming for et par uker siden og da endte det opp med at interessen for å kunne kjøre til Bodø var like stor som å kunne komme seg til København så behovet er absolutt til stede for flere enn dere som BOR nord for polarsirkelen.
Den beste løsningen vil være å få satt opp 22 kW Type 2 ladere i de byene du nevnte. Selv om det kommer superladere etterhvert vil det være et behov for slike. Med 22kW holder det med å stoppe i 2-3 timer for å komme videre, og da kan det kombineres med litt sightseeing eller shopping/spising.
For å være litt konkret..
Hvem kunne tenkes å være interessert i å sette opp slike ladere i sentrum av Mosjøen, Mo og Fauske ?
Som nevnt, så har Tesla vært raskere enn andre aktører. Og så raskt som sommern 2014 er vanskelig for alle aktører, også Tesla etter min info. Ting skal igjennom hos både grunneier, kommune og nettselskap. Og så skal arbeid utføres(nye trafoer, graving, asfaltering o.l). Men tror vi alle sammen bør være fornøyde over det som vil komme. Vi går fra å være i ett område på 60mil uten noen ladere, til noe helt annet på veldig kort tid.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

valvolainen

I mellomtiden har det jo vært snakket om å få tettet til med billge 11/22kWh strømpunkter langsmed veien.
Dette er jo noe vi kan organisere selv/gjennom elbilforeningen/gjennom TOC.
Ikke mange vi trenger. Så kjenner du noen som kjenner noen som driver en cafe/hotell/restaurant nord for trondheim så er det bare å legge på press for en Type2Mode3 uttak eller ganske enkelt bare en rød / blå 3fas kontakt på veggen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Dr.Ling

Kanskje Wist Last & Buss på Nyrud i Mosjøen kan benytte sjansen nå, så slipper vi å ta en Bellona-Hauge, og de kunne få mer enn 3 kr pr lading (http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article6787860.ece).

Det går allerede en signatur Model S i Bodø, og vi er flere som venter på bilene våre (uten at jeg vet hvem de andre er). Jeg er selvfølgelig spent på å motta en så fersk biltype uten merkeverksted i nærheten. Selv om mange produksjonsfeil som går på garantien rettes opp gratis av ranger, risikerer en jo at bilen må til Trondheim hvis store feil oppstår. Men alt i alt er det så mye positivt med bilen at slike ulemper overskygges av det, synes jeg, og så har jeg jo en bil nr. 2 og elsykkel, så skulle klare meg bra om jeg skulle finne en Tesla-murstein i garasjen.

Det at det kommer SC nord for Trondheim så tidlig som 2014/2015 er mye tidligere enn jeg hadde trodd å håpe.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Voll1

Vet vi at garantifeil vil bli rettet gratis opp av en Ranger? Uavhengig av avstand fra servicesenter? Hva må vi i så fall bestille av serviceavtale og til hvilken kostnad? Finnes det noen form for offisiell dokumentasjon på dette? Fortsatt er det mange usikkerhetsmomenter og vi er tøffe (dumme?) som gir oss ut på dette. Men bilen er verdt det! Jeg kjenner teslagliset bare jeg skriver dette. Ja, kanskje denne Tesla-forelskelsen gjør oss blinde?!   :-)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

TS

Sitat fra: Voll1 på fredag 20. september 2013, klokken 16:33
Vet vi at garantifeil vil bli rettet gratis opp av en Ranger? Uavhengig av avstand fra servicesenter? Hva må vi i så fall bestille av serviceavtale og til hvilken kostnad? Finnes det noen form for offisiell dokumentasjon på dette? Fortsatt er det mange usikkerhetsmomenter og vi er tøffe (dumme?) som gir oss ut på dette. Men bilen er verdt det! Jeg kjenner teslagliset bare jeg skriver dette. Ja, kanskje denne Tesla-forelskelsen gjør oss blinde?!   :-)

Vi ser eksempler fra USA (og norge) at de kommer hjem til folk og retter garantifeil.
Man har vel også en viss form for beskyttelse via forburkerkjøpsloven hvor jeg mener de har ansvar for å frakte bilen til verksted dersom den ikke er kjørbar. Da er ranger en god løsning for begge parter. Tror det vil være løsning for de som har full serviceavtale med ranger inkkudert, men dette er synsing fra min side.

Personlig ville jeg kanskje ventet med levering til våren dersom jeg bodde i nordnorge. Da har de kanskje fått kontroll på endel småfeil som er på bilene nå.
Kanskje det også dukker opp nyheter om SC og service senter nordover også  ; :D
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

OddB

Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 15:25
I mellomtiden har det jo vært snakket om å få tettet til med billge 11/22kWh strømpunkter langsmed veien.
Dette er jo noe vi kan organisere selv/gjennom elbilforeningen/gjennom TOC.
Ikke mange vi trenger. Så kjenner du noen som kjenner noen som driver en cafe/hotell/restaurant nord for trondheim så er det bare å legge på press for en Type2Mode3 uttak eller ganske enkelt bare en rød / blå 3fas kontakt på veggen.
Ja her trengs det ikke lange utredinger og søkeprosesser, de fleste slike steder har mer enn nok strøm til kjøkken etc så det er sikkert ikke et stort problem for dem å klaske opp en enkel Type 2-boks på veggen til ca 10 000 kr. Så kan de låne ut nøkkelen for en 100-lapp el.l.
Det som må til er å FINNE de mest aktuelle stedene, gi dem informasjon OG motivasjon. De må se en nytteverdi i dette.
Her tror jeg at et "langtur-ladekart" tilpasset Teslas behov hadde vært et greit sted å starte.. De må se at å kunne tilby et slikt ladepunkt på sine nettsider etc er god PR.
Hva med å kontakte næringsforeningene i de aktuelle kommunene og orientere dem om behovet, og mulighetene dette gir for næringslivet. I motsetning til en superlader der du stopper en halvtime, må du fort stanse et par timer på en 22kW lader. Det gir større muligheter for omsetning....
Jeg vet om et par aktører som kunne være interessert, men det hadde vært greit med en felles informasjon i regi av Elbilforeningen el.l., gjerne med en kontaktperson. Starter vi å gjøre noe aktivt nå så burde det være en sjanse for at sommersesongen kan se lys ut for midnattsolturister i elbil !
 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Gusse

Sitat fra: OddB på fredag 20. september 2013, klokken 14:15
Sitat fra: Voll1 på fredag 20. september 2013, klokken 12:58

Største utfordring blir vel å komme seg hjem pga manglende lademuligheter i Mosjøen/MoiRana/Fauske/.... Men vi får vel bruke hotell eller hurtigruta.
Å få gode lademuligheter på de tre stedene du nevner her er avgjørende for å kunne komme til og fra Nord-Norge !
Superladere kommer først våren 2015.
Jeg bor sørpå, men kjører nordover hver sommer.
Jeg startet en liten avstemming for et par uker siden og da endte det opp med at interessen for å kunne kjøre til Bodø var like stor som å kunne komme seg til København så behovet er absolutt til stede for flere enn dere som BOR nord for polarsirkelen.
Den beste løsningen vil være å få satt opp 22 kW Type 2 ladere i de byene du nevnte. Selv om det kommer superladere etterhvert vil det være et behov for slike. Med 22kW holder det med å stoppe i 2-3 timer for å komme videre, og da kan det kombineres med litt sightseeing eller shopping/spising.
For å være litt konkret..
Hvem kunne tenkes å være interessert i å sette opp slike ladere i sentrum av Mosjøen, Mo og Fauske ?

Våren 2015? Er det ikke sånn å forstå att det er vinteren 2014 som det kan se ut som er planen?

OddB

Sitat fra: Gusse link=topic=9454.msg122217#msg122217 date=137970m3976
Sitat fra: OddB på fredag 20. september 2013, klokken 14:15
Sitat fra: Voll1 på fredag 20. september 2013, klokken 12:58

Største utfordring blir vel å komme seg hjem pga manglende lademuligheter i Mosjøen/MoiRana/Fauske/.... Men vi får vel bruke hotell eller hurtigruta.
Å få gode lademuligheter på de tre stedene du nevner her er avgjørende for å kunne komme til og fra Nord-Norge !
Superladere kommer først våren 2015.
Jeg bor sørpå, men kjører nordover hver sommer.
Jeg startet en liten avstemming for et par uker siden og da endte det opp med at interessen for å kunne kjøre til Bodø var like stor som å kunne komme seg til København så behovet er absolutt til stede for flere enn dere som BOR nord for polarsirkelen.
Den beste løsningen vil være å få satt opp 22 kW Type 2 ladere i de byene du nevnte. Selv om det kommer superladere etterhvert vil det være et behov for slike. Med 22kW holder det med å stoppe i 2-3 timer for å komme videre, og da kan det kombineres med litt sightseeing eller shopping/spising.
For å være litt konkret..
Hvem kunne tenkes å være interessert i å sette opp slike ladere i sentrum av Mosjøen, Mo og Fauske ?

Våren 2015? Er det ikke sånn å forstå att det er vinteren 2014 som det kan se ut som er planen?
Vinter 2014 betyr på "amerikansk" tydeligvis fra november 2014... så med litt margin blir vel det utpå vårparten 2015.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA